יו"ר הכנסת יריב לוין שוקל לקיים את השבעת הממשלה כבר ביום רביעי הקרוב - כך נודע היום (ראשון) ל-N12. ביום שישי אמר לוין כי יודיע במליאת הכנסת ביום שני שעלה בידו של ח"כ יאיר לפיד להקים ממשלה. לדבריו, לאחר הכרזתו תיקבע ישיבה מיוחדת שתדון בממשלה החדשה ותצביע על כינונה. המשמעות המסתמנת: מחר יוחלט אם ההשבעה תתקיים ביום רביעי או ביום שני הבא.

נפתלי בנט, יאיר לפיד (עיבוד: יונתן זינדל ואוליבייה פיטוּסי, פלאש/90 )
בנט ולפיד - ממשלת אחדות | עיבוד: יונתן זינדל ואוליבייה פיטוּסי, פלאש/90

היתרון בשני הבא עבור הליכוד הוא שיהיה עוד המון זמן להפעיל לחצים על חברי ימינה. מנגד, אם ח"כ ניר אורבך מימינה יתפטר מחר, יש 48 שעות עד שההתפטרות תיכנס לתוקף ובזמן הזה עוד אין מחליף שיצביע בעד ממשלת השינוי. זה עדיין יספיק להשבעה (60 מול 59) אך זה השיקול המרכזי לטובת רביעי. כרגע הנטיה היא לשני כי אורבך עוד לא הולך לשום מקום.

יש עתיד ניסו להוביל מהלך בשבוע שעבר להחלפתו של לוין כיו"ר הכנסת מתוך חשש שינסה לעכב את השבעת הממשלה עד ל-14 ביוני. בגוש השינוי המורכב דאגו כי הלחצים האדירים המופעלים על חברי ימינה יסכל את הקמת הממשלה. הצעד לא צלח לאחר שאורבך משך את חתימתו. גם בנט וסער הבהירו כי יתמכו בכך רק ביום ההשבעה ולא לפני כן. מנגד, ברשימה המשותפת - שאינה חברה לגוש השינוי - הביעו תמיכה בהחלפתו של לוין.

בנימין נתניהו יריב לוין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90, פלאש/90 )
בנימין נתניהו יריב לוין | צילום: יונתן זינדל פלאש 90, פלאש/90

שלשום פנה לוין ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט בדרישה: "הציגו לכנסת ולציבור את ההסכמים הקואליציוניים ואת ההסדרים הנלווים להם". לדבריו, "ח"כ יאיר לפיד וח"כ בנט הודיעו כי עלה בידם להקים ממשלה, אולם עד עכשיו לא מסרו למזכירות הכנסת ולו הסכם קואליציוני אחד".

יש עתיד וימינה מסרו בתגובה על פנייתו של יו"ר הכנסת: "ההסכמים הקואליציוניים וקווי היסוד של הממשלה יפורסמו כמובן באופן שקוף וברור לציבור לאחר חתימתם. אנחנו קוראים ליו"ר הכנסת יריב לוין להודיע לכנסת בהקדם על כך שעלה בידם של חברי הכנסת לפיד ובנט להקים ממשלה, ולכנס את המליאה במיידי כדי להשביע ממשלה זו. מדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות מתפקדת שתחלץ אותנו מהכאוס".