עושק חמור של שנים: בבית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע מתנהל בימים אלו משפט על פרשת עושק של נכה צה"ל. על פי הנטען, המטפלים שהוקצו לו מטעם משרד הביטחון מושכים כסף מחשבונו, משתמשים בתרופות ובהטבות שהוא מקבל, גרים בנכסיו והרחיקו אותו ממשפחתו. בעבר התקבלה תלונה במשרד הביטחון על מטפליו, אך התלונה לא נבדקה והמטפלים נשארו והמשיכו לכאורה במעשיהם.

א', בן 68, נפצע אנושות במלחמת יום כיפור והוגדר נכה בשיעור 100%. בשנת 2004, החל להיות מלווה בידי מטפל, ומשנת 2017 הוא תלוי לחלוטין במטפליו.

בשנת 2012 פנו אחיו של א' לבית המשפט בטענה שהטיפול בו לקוי, ומטפליו מרחיקים אותו מהם בכוונה. בית המשפט הורה למשרד הביטחון לפקח על המטפלים - אך דבר לא נעשה. לפני כשנה התקבלה תלונה באגף השיקום במשרד הביטחון ממטפל קודם של הנכה, על כך שמטפליו הנוכחיים מנצלים אותו.

תרופות בבית מרקחת (צילום: Wavebreak Media Ltd, חדשות)
על פי החשד, משתמשים המטפלים בתרופות שמקבל א' בגן ילדים שבבעלותם | צילום: Wavebreak Media Ltd, חדשות

בין היתר נטען שהמטפל מזמין תרופות וציוד עבור א', אבל בפועל לוקח אותם לגן הפרטי שאשתו מנהלת - וא' לא מקבל את הטיפולים וההטבות להן זכאי. עוד עלה כי א' מתגורר כבר יותר מעשור בבית של אחד המטפלים, במרתף, ומשלם לו על כך 10,000 שקל לחודש - זאת על אף שלא' יש שתי דירות בבעלותו. באחד הבתים ששייכים לו, מתגוררות בנותיו של המטפל והן לא משלמות על כך שכר דירה. בבית השני מתגורר ככל הנראה קרוב משפחה נוסף של המטפל.

בנוסף המטפל החתים לכאורה את א' על ייפוי כוח כללי לטובתו, הוא מנהל את חשבונותיו של א' ומוציא כספים מחשבונו כאוות נפשו ואף החתים את א' על צוואה לפיה הוא מוריש את כל רכושו למטפל.
לא' ארבעה אחים ובן, ולטענת המשפחה לאורך השנים המטפלים הרחיקו את א' מהם והסיתו נגדם. א' לא מסכים להיות בקשר עם משפחתו כבר שנים.

בעקבות פנייה שבוצעה לאחרונה לבית המשפט מצד אנשי אגף השיקום במשרד הביטחון, הורה בית המשפט לענייני משפחה בבאר שבע למנות את עו"ד קלריס דביר מטעם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים לייצג את א' ולברר את הנטען. בדיון שהתנהל לאחרונה בבית המשפט הורה השופט למנות מיידית אפוטרופוס זמני על רכושו של א' למשך שישה חודשים, ולמנות לו ליווי אישי וצמוד של אגף השיקום.

עו"ד מיטל סגל-רייך (צילום: משרד המשפטים)
צילום: משרד המשפטים

ד"ר עו"ד מיטל סגל-רייך, מנהלת תחום זקנה וכשרות משפטית בסיוע המשפטי במשרד המשפטים, מסרה: "מעבר לסוגיית ההכרה בנכי צה"ל שנדונה ומטופלת בימים אלה, קיימת סוגיה חשובה לא פחות, והיא השמירה מפני ניצול בידי מטפלים ומלווים של מי שכבר הוכרו. עורכת הדין שמונתה מטעם הסיוע המשפטי זיהתה מיד תלות קיצונית ואובדן שליטה מוחלט בכספים ובחיים ובקשרי המשפחה שנותקו. פעולתה המהירה לכינוס דיון מהיר תוך זימון כל הגורמים המקצועיים ובני המשפחה הדואגים, אפשרה לשים סוף לניצול המתמשך. בית המשפט בהחלטתו החשובה והתקדימית קובע רף חדש בשמירת זכויות ובפיקוח על אנשים מוחלשים, ובייחוד נכי צה"ל, שנתונים לטיפול של מטפלים סיעודיים. הישענות על חברת כח-אדם, קובע בית המשפט, אינה מגלגלת את האחריות, אלא זו נותרת אצל הגורם שמעניק שירות לאדם עם מוגבלות שחייב בנהלים ברורים של פיקוח. המקרה הקשה הזה מלמד עד כמה ייצוג משפטי הוא כלי חשוב לשמירת זכויותיו של אדם הנתון לתלות או ניצול קשים, באופן שמאפשר להשמיע את קולו".

תגובת משרד הביטחון: "אגף השיקום מטפל באירוע ופועל מול כל הגורמים הרלוונטיים. מכיוון שדיוני בתי המשפט למשפחה מתנהלים בדלתיים סגורות ואסורים בפרסום, לא נוכל להתייחס מעבר לכך".