שום דבר ממה שקרה אתמול (שני) בין בנט לנתניהו הוא לא כפי שנראה על פני השטח. נתניהו לא באמת הציע רוטציה ובנט לא באמת סירב, זה ברור לשני הצדדים. הסיפור האמיתי כרגע הוא לא הניסיון של נתניהו להרכיב ממשלה, אלא מי יקבל את המנדט מהנשיא ריבלין. ישנן בדיוק 3 אפשרויות: לפיד, בנט או שהנשיא יעביר את המנדט לכנסת ישר ל-21 ימים אחרונים.

נתניהו מאוד לא רוצה שהמנדט יעבור ללפיד. הוא חושש מכך שהוועדה המסדרת תעבור לידי יש עתיד, מה שיסגור את כל החלונות לקידום חוק לבחירה ישירה. ייתכן גם שבמקביל ייפתח פתח לחקיקה פרסונלית נגדו.

בנימין נתניהו ונפתלי בנט (צילום: רויטרס, רויטרס_)
תקועים במקום, נתניהו ובנט | צילום: רויטרס, רויטרס_

מה בעצם קרה אתמול? נתניהו עצמו רוצה להמליץ על בנט, אך קיווה לגבות מחיר על ההמלצה הזאת. הוא חשב שבנט, כדי לקבל את המנדט לראשונה בתולדות המדינה עם מפלגה המחזיקה ב-7 מנדטים, יסכים להתחייב שלא יקים ממשלה עם השמאל.

בנט, מצידו, חשב על המצב באופן רציונלי. הוא הבין שעצם ההמלצה לנשיא היא בראש ובראשונה אינטרס של נתניהו, לכן אין שום סיבה שיסכים לשלם במטבע קשה על משהו שהוא בכלל לא אינטרס שלו. הפחד של נפתלי בנט הוא ממצב בו הוא מסכים להתחייב למפלגות הימין, מקבל את המנדט – ואז מגלה שהוא בתוך מבוי סתום. בכך הוא שורף את הגשרים מול מפלגות המרכז-שמאל, ומימין לא בטוח שתהיה לו ממשלה, בדרך לבחירות חמישיות בהן הוא אפילו לא בטוח שישוריין ברשימת הליכוד.

במבחן התוצאה, למרות הרעש והצלצולים, לא התבצעה היום שום פריצת דרך לשום כיוון.

מה אפשר ללמוד מהקלטות שקד

  1. ההצעה הרוטציה המדוברת, שנשמעה על ידי איילת שקד בהקלטות, היא של שנה וחצי לבנט ואז שנתיים וחצי לנתניהו. זה משמעותי מכיוון שסער אמר אתמול שהוא לא יסכים לשנה בלבד של בנט, הם דורשים תקופה ממושכת יותר.
  2. ברור, וזה נובע מההקלטות, ששני הצדדים צדקו. צדקו החושדים בגוש לפיד שטוענים שאיילת שקד עושה כל מה שהיא יכולה כדי לסכל ממשלה עם המרכז-שמאל. היא אפילו קוראת לזה בהקלטות "הממשלה המופרכת", והלחצים מתבטאים היטב. עם זאת, צודקים גם אלו בצד השני שאומרים שאם האלטרנטיבה בסוף, ככלות הכל, תהיה או ממשלה עם המרכז-שמאל או בחירות חמישיות אז איילת שקד תלך עם נפתלי בנט. זאת כמובן בהנחה שכול סיעת ימינה איתם וממש לא בטוח שזה המצב.
  3. איילת שקד משוכנעת שאם המנדט יעבור לנפתלי בנט בעוד יומיים - הם יצליחו להביא את גדעון סער ו/או את בני גנץ לממשלה. כלומר, היא מניחה שאם המנדט יעבור לבנט תקום ממשלת ימין.