"ירשתי אומה במשבר"

נאום 100 ימים: ביידן נאם לראשונה בקונגרס

הנשיא ג'ו ביידן נאם לראשונה כנשיא בקונגרס האמריקני כשהוא מסכם את מאת הימים הראשונים שלו כנשיא כשהוא עוסק במאבק בקורונה, התכנית הכלכלית שלו ואיראן (עולם)

ביידן בקונגרס (צילום: הבית הלבן)

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, נשא הלילה (חמישי), את נאומו הראשון בקונגרס כנשיא, בציון מאה ימים לכהונתו כשהוא זוכה לתשואות רבות מחבריו הדמוקרטים. הנאום שנמשך כשעה נגע בכל הנושאים החמים כולל מבצע החיסונים, העלאת שכר המינימום ונושאים נוספים. בדרך כלל נשיאים נהגו לשאת את נאומם הראשון בקונגרס מוקדם יותר, אך ביידן התעכב. כמו כן השתתפו השנה בנאום פחות משתתפים בשל נגיף הקורונה.

בנאומו טען ביידן: "ירשתי אומה במשבר - בעיצומה של המגפה הנוראית ביותר במאה האחרונה, המשבר הכלכלי הגרוע ביותר מאז השפל הגדול והמתקפה הגדולה ביותר על הדמוקרטיה מאז מלחמת האזרחים".

"לפני 100 ימים אמריקה בערה. היינו חייבים לפעול. כעת, 100 ימים אחרי, אני יכולה להגיד לאומה - אמריקה שוב בתנועה, הופכת כל סיכון לאפשרות, כל משבר להזדמנות וכל נסיגה לחוזקה", טען ביידן.

ביידו התייחס לחבילת הסיוע הכלכלית בסך 1.9 טריליון דולר שהעביר כדי להתמודד עם נזקי הקורונה ואמר כי היא המשמעותית ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. "אנחנו כבר רואים את התוצאות שלה", טען הנשיא.

ביידו סקר בנאומו את מבצע החיסונים המוצלח, שבמהלכו חולקו יותר מ-200 מיליון מנות חיסון בארה"ב כפול מהציפיות, וקרא לכל אמריקני מעל גיל 16 להתחסן: "לכי להתחסן, אמריקה. החיסונים זמינים, כולכם זכאים עכשיו". לדבריו, היעד הבא הוא לחלק 220 מיליון מנות חיסון נוספות ב-100 הימים הקרובים.

הנשיא האמריקני הוסיף כי ברגע שלארה"ב יהיו מספיק חיסונים, היא תהפוך ל"ארסנל החיסונים של העולם" - בדיוק כפי שהייתה "הארסנל של הדמוקרטיה" אחרי מלחמת העולם השנייה ואכן כבר הלילה הודיעה ארה"ב על משלוח מליוני חיסונים להודו שם המצב קשה במיוחד.

ביידן התייחס גם לנושא הסכם הגרעין עם איראן שמדאיג את ישראל וערב הסעודית ואמר כי יעבוד יחד עם ידידותיה של ארה"ב כדי לטפל באיומים שנשקפים מתוכניות הגרעין של איראן וצפון קוריאה. הוא ציין כי יעשה זאת באמצעות "דיפלומטיה וחיזוק ההרתעה".

ביידן התייחס גם לנסיגה המתוכננת מאפגניסטן, ואמר כי "יש לנו שם חיילים שאפילו לא נולדו ב-11 בספטמבר 2001. המלחמה באפגניסטן מעולם לא נועדה להיות מפעל רב-דורי של בניית אומה מחדש. הגיע הזמן להחזיר את חיילינו הביתה", אמר הנשיא כשבכך הוא ממשיך את החלטת קודמו דונלד טראמפ.

ביידן ניצל את הבמה גם כדי לדבר על יחסיו הסבוכים עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין איתו החליף בחודש האחרון מהלומות מילוליות, ואמר כי "הבהרתי לו שאנחנו לא מחפשים הסלמה - אך שיהיו השלכות למעשים שלהם". ביידן ציין כי רוסיה וארה"ב יכולות לשתף פעולה בנושאים שבהם האינטרסים שלהן הדדיים.

ביידן התייחס גם לביקורת על המשטרה האמריקנית, בשל התנהגותם מול שחורים ואמר כי "עלינו לבנות מחדש את האמון בין רשויות אכיפת החוק לאנשים שהם משרתים. יש לעקור את הגזענות המערכתית במערכת המשפט הפלילי שלנו, ולהעביר רפורמה במשטרה על שמו של ג'ורג' פלויד".

בהתייחסות למשבר המהגרים בגבול עם מקסיקו, אמר ביידן כי "ההגירה חיונית לאמריקה. בואו נסיים את המלחמה המתישה שלנו בנושא הזה. במשך יותר מ-30 שנה פוליטיקאים דיברו על רפורמה בהגירה ולא עשו דבר, הגיע הזמן לתקן את זה".

הנשיא האמריקני התייחס בנאומו גם למאבק על הבכורה הכלכלית העולמית מול סין, וקרא להחזיר משרות לארה"ב. ביידן, שעד כה לא הצליח להעביר תוכניות משמעותיות בתמיכת הרפובליקנים, קרא לשיתוף פעולה דו-מפלגתי בכל הקשור להעברת תוכנית משרות חדשה, שתשרת גם את המאבק הכלכלי מול סין. "שוחחתי ארוכות עם נשיא סין שי ג'ינפינג כשנכנסתי לתפקיד", אמר. "הוא רציני מאוד בנוגע להפיכת סין לאומה המשמעותית בעולם. הוא ושליטים אוטוקרטיים אחרים חושבים שהדמוקרטיה לא יכולה להתחרות איתם במאה ה-21". לדברי ביידן, הסיבה לכך היא ש"לוקח לנו יותר מדי זמן להגיע להסכמות".

"אין שום סיבה שלא יהיה ניתן לבנות להבים לטורבינות רוח בפיטסבורג במקום בבייג'ינג", אמר. "אין סיבה שעובדים אמריקנים לא יוכלו להוביל את העולם בייצור כלי רכב חשמליים וסוללות". לדבריו, תוכנית המשרות שלו לה מתנגדים הרפובליקנים תייצר מיליוני משרות בשכר גבוה בארה"ב, לצד התוכנית להעלאת שכר המינימום ל-15 דולר.

ביידן, קרא להגדיל את מס החברות בארה"ב ואת המסים על עשירים, ופנה רבות בנאומו לעובדי צווארון כחול וקרא לשיפור בתנאיהם ובאפשרויות התעסוקה שלהם - בין היתר גם באמצעות משרות ממשלתיות. לדברי ביידן, "וול סטריט לא בנתה את המדינה הזו - מעמד הביניים בנה אותה".

בין היתר, אמר ביידן בנאומו שסגניתו האריס תהיה אחראית על חיבור כלל האמריקנים לאינטרנט מהיר. "זה יעזור לילדים שלנו ולעסקים להצליח בכלכלה של המאה ה-21", אמר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר