צפו: ריאיון באולפן ynet עם מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור
(צילום: משי בן עמי)

על רקע השקעות העתק בארה"ב בסך כ-100 מיליארד דולר בתוכניות להכשרות מקצועיות, הודה היום (ב') מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור בריאיון לאולפן ynet כי בישראל בוזבזו חודשים רבים מבלי לקדם את ההכשרות האלה של מאות אלפי אזרחים. "במהלך השנה האחרונה לא ניתנו תקציבים להכשרות ולא בוצעו הכשרות, זאת עובדה", אמר.
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) פרסמה אתמול כי למרות שהמשק נפתח, מספר המשרות הפנויות במרץ עמד על כ-112.5 אלף - האומדן הגבוה ביותר שנצפה מאז תחילת הסקר בשנת 2009. ניתן להסביר את הנתון הגבוה בכך שעובדים רבים מעדיפים בינתיים להישאר בחל"ת ולקבל דמי אבטלה, אך גם באי הכשרתם לעבודה של עובדים חדשים במקצועות נדרשים, וכך למשל נוצר מחסור של 10,134 מהנדסים, מתוך זה 7,297 מפתחי תוכנה.
3 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
"לא משקיעים כמעט בכלל במיומנויות של עובדים". שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
"אנחנו ביצענו הכשרות ככל שהיו לנו תקציבים, מעטים, בווליום מאוד נמוך. זה נכון, אבל זה איננו יושב במגרש של שירות התעסוקה", טען גראור. "אנחנו מפעילים הכשרות בהתאם לשחרור הכספים, הכספים יושבים באוצר ובמשרד העבודה. אנחנו עובדים מלפני כחודשיים, התחלנו לעבוד עם מינהלת התעסוקה במשרד האוצר בצורה מצוינת. אנחנו מכשירים ביחד עם המעסיקים לתעשייה, לבניין, אנחנו נמצאים בעיצומו של תהליך".
3 צפייה בגלריה
שר העבודה והרווחה איציק שמולי ושר האוצר ישראל כץ
שר העבודה והרווחה איציק שמולי ושר האוצר ישראל כץ
"לא ניתנו תקציבים". שר העבודה והרווחה איציק שמולי ושר האוצר ישראל כץ
(צילומים: אבי מועלם)
הוא הוסיף כי כדי להעלות את פריון העובדים יש צורך בהשקעה במיומנויות שלהם. "בעניין הזה אנחנו לא משקיעים מספיק ואולי לא משקיעים כמעט בכלל", ציין. "אנחנו חייבים להקצות תקציבים גדולים כדי להכשיר צעירים, 20%-22% מכלל מהמובטלים הם צעירים עד גיל 25 שאין להם השכלה, אין להם ניסיון תעסוקתי, את אלה אנחנו חייבים להכשיר. להקנות להם מיומנויות. היה זמן שהיה אפשר לנצל. עדיין לא מאוחר. מה שאנחנו צריכים לעשות כרגע זה להחזיר אותם מהר למעגל העבודה והמתווה שלנו מחזיר את הצעירים האלה למעגל העבודה, ובמקביל להכשיר אותם למיומנויות ולשוק העבודה העתידי".
גראור התייחס בדבריו למתווה שהציע לפיו ביוני דמי האבטלה יצטרכו להיות דיפרנציאליים, בין היתר בהתאם לענפים שבהם יהיה קשה יותר למצוא עבודה, דבר שעורר ביקורת מצידו של מנכ"ל ביטוח לאומי, שתקף בשבוע שעבר באולפן ynet את שירות התעסוקה בצורה בוטה ואמר "שיתעסקו בלמצוא מקומות עבודה לאותם אנשים שנפלטו מהן. למיטב ידיעתי הם לא אלה שאמונים על הביטחון הסוציאלי של אזרחי מדינת ישראל. זה נמצא בחזקת הביטוח הלאומי".
"אני חושב שזה מתחת לכבודנו בכלל להגיב לרמה הזאת", אמר גראור. "אנחנו במשבר תעסוקתי ענק וכולנו חייבים לשלב ידיים כדי לראות איך מחזירים את כל דורשי העבודה חזרה למעגל העבודה".
3 צפייה בגלריה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
(צילום: הדר יואביאן)
עם זאת, גראור סבור כי רצוי להסתכל בצורה חיובית על ריבוי המשרות הפנויות במשק בימים אלה. "מעולה שיש הרבה משרות פנויות, המשק נפתח ויש משרות והמעסיקים רוצים לקלוט", הוא אומר. "מצד שני אנחנו צריכים לראות מה יקרה בחודש-חודשיים הקרובים, מאחר שחלק מהמשרות הן משרות שמעסיקים פתחו אותן לכל האזרחים מאחר שזה חלק מהעובדים שלא חזרו כנראה מחל"ת. אנחנו נראה את זה בתקופה הקרובה אם אכן זה המצב".
בהתייחס להיתכנות כי דמי האבטלה יופסקו בחודש יוני הקרוב, אומר גראור כי "אם לא תהיה החלטה בנוגע לרשת הביטחון שתהיה, ב-1 ביולי עלול להיות מצב שמאות אלפים יישארו ללא רשת ביטחון וזה חמור. היא צריכה להיות כזאת שמצד אחד נותנת רשת ביטחון, ומצד שני היא גם מעודדת חזרה לעבודה".