שר החוץ האמריקני לשעבר מייק פומפאו הפר את כללי האתיקה הפדרליים המסדירים את השימוש במשאבים במימון משלם המסים. לפי דוח לשכת מבקר משרד החוץ שהגיע לידי אתר פוליטיקו הלילה (בין שישי לשבת), פומפאו ואשתו סוזן, ביקשו מעובדי משרד החוץ לבצע משימות לטובתם האישית יותר מ-100 פעמים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

הדוח חיכה זמן רב בוושינגטון, שם פומפאו נתפס כמתמודד פוטנציאלי לנשיאות מטעם הרפובליקנים ב-2024. חקירת הפעולות שלו ושל אשתו התגלתה כבר בשנה שעברה לאחר שפומפאו הוביל לכאורה לפיטוריו של סטיב ליניק, מבקר משרד החוץ דאז. ליניק פוטר על ידי טראמפ לאחר שלדבריו ניסה לזמן את פומפאו כדי לברר את תפקידו במכירת הנשק לסעודיה שהוגדרה "מכירת חרום".

בעזרת נבירה בתכתובות מייל ובמסמכים אחרים, ועריכת ריאיונות עם אנשי צוות, החוקרים גילו עשרות מקרים שבהם מייק או סוזן פומפאו ביקשו מעובדי משרד החוץ לטפל במשימות בעלות אופי אישי, החל מהזמנות תורים במספרה והזמנת מקומות במסעדות, וכלה באיסוף הכלב שלהם, וארגון סיורים עבור שותפיהם הפוליטיים של הזוג. עובדי משרד החוץ אמרו לחוקרים כי הם התייחסו לבקשותיה של סוזן פומפאו, שלא מקבלת שכר מהממשל הפדרלי, ככאלה שהגיעו מהשר בעצמו.

מזכיר המדינה האמריקני פומפאו (צילום: רויטרס, חדשות)
גרמו לכאורה לפיטורים של המבקר הקודם. פומפאו וטראמפ | צילום: רויטרס, חדשות

בריאיון עם החוקרים התעקש פומפאו שרוב הזמן הבקשות היו קטנות והגדיר אותן כדברים שחברים עושים עבור חברים. עורך דינו וויליאם ברק תיאר טיוטה שקיבל של הדוח כ-"אוסף של תלונות חסרות ערך שנבחרו בקפידה על ידי כותבי הדוח".

אולם, במשרד מבקר משרד החוץ הגנו על החקירה וציינו כי רבים מהכללים הנוגעים לקשרים מהסוג הזה ברורים, ואינם מאפשרים יוצאים מן הכלל. הם הדגישו כי בקשות הזוג פומפאו גרמו לתוספת משמעותית של זמן העבודה של העובדים, שממומן על ידי כספי המיסים.

המשימות שהוטלו על אנשי הצוות היו מגוונות. לדוגמה, סוזן פומפאו ביקשה מאנשי צוות לקנות חולצה לחבר; לשלוח פרחים לחברים המחלימים ממחלה; ולעזור לה לקבוע תורים במספרה כשהייתה בניו יורק במהלך האספה הכללית של האו"ם והייתה צריכה להיפגש עם דיפלומטים זרים. בשנה אחת, הגיעו למשך סוף שבוע יועץ בכיר של השר לשעבר ובכיר במשרד החוץ כדי "לעטוף ולשלוח ברכות אישיות לחג המולד עבור הזוג פומפאו", נכתב בדוח.

בנוסף, נכתב בדוח כי אנשי צוות משרד החוץ מצאו את עצמם מקבלים מטלות אינטנסיביות יותר, כמו תכנון אירועים, כולל עבור קבוצות שאליהן היו קשורים בני הזוג באופן לא רשמי. המשימות האישיות שהטיל לכאורה הזוג פומפאו כללו דרישת זמן מסוימת בלי קשר לשעות העבודה של העובדים. וצוין כי הזוג לא שילם שכר נוסף על המשימות האישיות שלא נכללו כחלק מעבודת המשרד.

מייק פומפאו ואשתו סוזן בנחיתתם באחד הביקורים בישראל (צילום: reuters)
הזוג פומפאו באחד מביקוריהם בישראל | צילום: reuters

החוקרים ציינו כי משרד החוץ לא שילם עבור הסיורים או אירועים אחרים שארגנו עבור הארגונים החיצוניים שאליהם היו קשורים הזוג פומפאו. בשל כך הם טוענים כי זה מעיד שהאירועים היו אישיים ולא היה צריך לטפל בהם באמצעות עובדי משרד החוץ.

הדוח שלהם מצביע גם על הוראות בתקנות פדרליות, כמו למשל תקנות ההתנהגות האתית לעובדי הרשות המבצעת, הקובעות כי "עובד לא ישתמש במשרדו הציבורי עבור מטרות רווחתו הפרטית, לצורך הסבת מוצר, שירות או מפעל כלשהו, או עבור רווח פרטי של חברים, קרובי משפחה או אנשים שהעובד מזוהה איתם באופן לא ממשלתי, כולל ארגונים ללא כוונת רווח שהעובד נושא משרה או חבר בהם, ואנשים שהעובד חבר שלהם או מבקשים עבודה או בעלי יחסים עסקיים איתו".

במקרה אחד שבו ציין המבקר שדרושה בו יותר בהירות, דרש הזוג פומפאו לקנות בכספי המשרד מתנות, כמו קערות אגוזים מוזהבות, עבור מארחים של ארוחות ערב שלא נראו קשורות לעבודה דיפלומטית, אלא היו אישיות. החוקרים המליצו שהמשרד יכריע אם מתנות כאלה יכולות להיות ממומנות על ידי כספי מסלם המיסים.

לא ניתן להעניש את פומפאו

עורך דינו של פומפאו, ברק, היה נמרץ להגנתו. בתגובה לטיוטת הדוח קבע ברק כי "היא, בקיצור, מסמך פוליטי במסווה של מסמך חקירה" המוציא משימות קטנות מחוץ לפרופורציה. עורך הדין טען כי מה שהניע את החוקרים היה זה שפומפאו גרם להדחתו של ליניק, המבקר הקודם של משרד החוץ. החוקרים הכחישו את הטענות נגדם, וציינו כי החקירה החלה הרבה לפני שליניק פוטר.

עוד הוסיף ברק כי סוזן פומפאו היא זו שהגישה לרוב את הבקשות, ולא השר עצמו. "חשבנו שעבר הזמן שבו מחשיבים את הנשים כהרחבה של בעליהן בלבד, אך התפיסה המיושנת והפוגענית הזו שוררת לאורך כל טיוטת הדוח", כתב.

מכיוון שמייק פומפאו כבר אינו עובד פדרלי, ואשתו לא הייתה עובדת גם כן, במשרד החוץ יכולים לעשות רק מעט כדי להעניש את בני הזוג על הפרות החוקים לכאורה. אחת הסיבות שלקח כל כך הרבה זמן לסיום הדוח היא שפומפאו המשיך לסרב לראיון עד שהסכים בסוף דצמבר האחרון, פחות מחודש לפני שעזב את תפקידו.

עם זאת, במשרד מבקר משרד החוץ המליצו לאגפים שונים במשרד החוץ, כמו משרד היועץ המשפטי, לעדכן או לנסח הנחיות חדשות המבססות או מבהירות את השימוש המתאים בכספי המשרד ובעובדיו בכל הנוגע למשימות אישיות.

משרד החוץ, בראשות השר טוני בלינקן, שלח תגובה קצרה למשרד המבקר שבו קיבל את ההמלצות הללו. דובר משרד החוץ נד פרייס התבקש להגיב על הידיעה ואמר כי "המשרד מעריך את עבודת לשכת המבקר, וכפי שצוין בדוח, הוא מסכים עם כל ההמלצות וימשיך ליישם אותן".