י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מצבו יציב

ההורים חשבו שמדובר בחיידק, הרופאים זיהו סכרת רעילה

לאחר שכמה ימים לא חש בטוב וטופל בבית מתוך מחשבה שמדובר בחיידק, זיהו רופאי 'טרם' כי מדובר בסוכרת רעילה | התינוק הובהל למחלקת טיפול נמרץ ילדים בבית החולים ברזילי, שם טופל ושב להכרה מלאה ומצבו מוגדר כעת יציב

ההורים חשבו שמדובר בחיידק, הרופאים זיהו סכרת רעילה
אילוסטרציה צילום: unsplash

רופאי 'טרם-רפואה דחופה' הצילו את חייו של תינוק בן שנה וחצי, שהובא אתמול (חמישי) למוקד באשקלון כשהוא מעורפל הכרה ומצבו מוגדר קשה. לאחר שהוכנס לחדר הלם ובבדיקות התברר כי הוא לוקה ברעלת סוכרתית, בעקבות סוכרת שלא אובחנה וסיכנה את חייו.

צ'אד ווינברג, פראמדיק במוקד, קיבל את ההורים והתינוק למיון ראשוני סיפר: "ההורים סיפרו שהתינוק מקבל בימים האחרונים טיפול בעקבות חיידק ונראה חלש וישנוני. לקחתי לו מדדים קליניים ראשוניים. הסטורציה היתה תקינה והוא היה ללא חום, אך עם דופק מאוד גבוה ומעורפל הכרה. מייד הכנסנו אותו לחדר הלם וקראנו לרופא".

ד"ר עבד אלמגיד אלסייד, רופא המוקד סיפר כי "למרות שההורים ייחסו את מצבו של התינוק לטיפול התרופתי, התמונה הקלינית הראתה מצב שונה. מדובר בתינוק ששוקל 6.5 קילו שהיה בהכרה מעורפלת. בתשאול מעמיק של ההורים התברר שהוא שותה המון ונותן שתן לעיתים תכופות. התינוק נראה אפאטי, חיוור, נאנח ומתנשם נשימה סערפתית עם דופק מהיר מאוד".

"ביצענו בדיקת סוכר שנמצא גבוה, בבדיקת שתן נמצאו קיטונים דבר שיכול להעיד על חמצת קטוטית סוכרתית (DKA). מדובר בסיבוך של סכרת לא מאובחנת שנוצרת כתוצאה ממחסור באינסולין מצד אחד ורמה גבוהה של הורמוני סטרס מצד שני. הגוף עלול להכנס להלם. למקום הוזמנה ניידת טיפול נמרץ, משום שבשלב זה הבנו שהתינוק נמצא בסכנת חיים", אמר ד"ר אלסייד.

ד"ר עבדאלהדי פרוג'י, המנהל הרפואי של טרם במחוז דרום, הוסיף וציין כי: "בשנה האחרונה אובחנו בטרם-רפואה דחופה 99 תינוקות ופעוטות במצב של DKA רעלת סכרתית, הנקראת גם חמצת סכרתית. מדובר במצב של סכרת נעורים מסוג 1, שאינה מאובחנת ועלולה להכניס את הגוף להלם עד לכדי סכנת חיים".

עוד הוסיף וקרא להורים לשים לב, גם בקרב תינוקות צעירים בתסמינים של הקאות, קשיי נשימה, עייפות ירידה במשקל, צימאון מוגבר ומתן שתן לעיתים תכופות. "למרבה המזל ההורים הביאו את התינוק לטיפול במוקד, ואכן התברר כי למצבו אין כל קשר למחלה שמקורה בחיידק אלא ככל הנראה בסכרת לא מאובחנת".

התינוק הובהל כאמור למחלקת טיפול נמרץ ילדים בבית החולים ברזילי, שם טופל אינסולין ובתרופות נוספות, התינוק שב להכרה מלאה ומצבו מוגדר כעת יציב.

סכרת חיידק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד