אחרי ביטול חוק החרם על ישראל, משלחת מהשומרון נפגשה עם אנשי עסקים בכירים וגורמים מהממשל בסודן, וסיכמה עמם על שיתופי פעולה בין המדינות בתחומי החקלאות, התשתיות, הרפואה והקהילה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשבוע שעבר החליטה ממשלת סודן לבטל את חוק החרם על ישראל שנחקק בשנת 1958. זאת כחמישה חודשים לאחר ההכרזה על הסכם נורמליזציה של היחסים בין המדינות.
1 צפייה בגלריה
מהפגישה בין ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, לד"ר עומר אל שייך, ראש הצוות לקידום הסכמי השלום וקידום ההסכמים הכלכליים של ממשלת סודן
מהפגישה בין ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, לד"ר עומר אל שייך, ראש הצוות לקידום הסכמי השלום וקידום ההסכמים הכלכליים של ממשלת סודן
מהפגישה בין ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, לד"ר עומר אל שייך, ראש הצוות לקידום הסכמי השלום וקידום ההסכמים הכלכליים של ממשלת סודן
(צילום: מועצה אזורית שומרון)
בסדרת הפגישות נכחו ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, מנכ"ל המועצה אמיתי רויטמן, מנכ"ל החל"פ רובי טלמן והיועץ הכלכלי של המועצה האזורית שומרון, יוסי דרדינגר, וכן יו"ר נתיבי ישראל ויו"ר המועצה לאמנות ותרבות יגאל עמדי.
"אנחנו חיים בזמנים הסטוריים", אמר דגן לחברי המשלחת הסודאנית. "המפגש הזה וההיכרות הזו, ובעיקר התוכניות המשותפות לעבודה כלכלית משותפת בין השומרון וכלל מדינת ישראל לבין סודן, יכולות לשנות מציאות. אני מאמין שנייצר שיתופי פעולה כלכליים אדירים, ובעיקר נעשה את הסבא המשותף שלנו: אברהם-איברהים שמח, כי אין שמחה גדולה לסבא כשהנכדים שלו, בני הדודים, יכולים לשתף פעולה ולעזור אחד לשני.
"אני מודה לבורא עולם שמכוון את בניו לשיתוף פעולה על בסיס של כבוד הדדי איש לרעהו, ואני מבקש להודות לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ולממשלה הסודאנית ולראש הממשלה הסודאן שבחכמתם תורמים לחיבור בין העמים ולחיזוק הכלכלה בין המדינות".
עוד תיאר דגן בפני חברי המשלחת הסודאנית את השומרון, סיפר להם שהשומרון מהווה כ-12% משטח מדינת ישראל וכן ואת אחד הצמתים המוניציפאליים והעסקיים החשובים במדינת ישראל. דגן סיפר על איזורי התעשייה בשומרון והציג את מודל השלום דרך הכלכלה והדו-קיום שקיים באיזורי התעשייה ביו"ש, עם כ-15 אלף עובדים באיזורי התעשייה בשומרון - מחציתם ערבים מהרשות הפלסטינית ומחציתם ישראלים.
ד"ר עומר אל שייך, ראש הצוות לקידום הסכמי השלום וקידום ההסכמים הכלכליים של ממשלת סודן, אמר בפגישה כי "זהו יום מיוחד, בו אנחנו מארחים כאן אותך, יוסי דגן, בכדי לתמוך בשלום ובנורמליזציה בין סודן וישראל. אנחנו חושבים שזהו צעד ראשון חשוב, בכדי לתמוך בשלום ולחבר בין העמים". יו"ר נתיבי ישראל, עמדי, אמר כי "אני שמח להיות שותף בהתנעה של התהליך, ובהתנעת שיתוף הפעולה הכלכלי בין ישראל לבין סודאן, במטרה לחלוק ידע ולפעול ביחד. זהו רגע חשוב ומיוחד".
דגן העניק לראש צוות הסכמי השלום הסודני חנוכיה, ואמר כי החנוכייה מסמלת את ניצחון הרוח, בדומה לתהליך שמתחיל להיווצר בין העמים.
החלטת ממשלת סודן היא צעד נוסף בתהליך התחממות היחסים בין המדינות, לאחר ההחלטה על נורמליזציה במסגרת יוזמת "הסכמי אברהם" שהוביל ממשלו של נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ.
בעקבות ביטול חוק החרם יוכלו סודן וישראל להרחיב את היחסים ביניהן לתחומים נוספים ללא מגבלות חוקיות. החוק שבוטל אחרי 63 שנה כלל שבעה סעיפים ומטרתו הייתה למנוע כל יחסים בין סודן לישראל, ובהם קשרים אישיים או עסקיים. העובר על החוק עשוי היה לעמוד בפני עונש מאסר של עד עשר שנים או קנס כספי גבוה.