העבודה במשרפות וצעדת המוות: סיפור הניצול ששרד 5 מחנות השמדה

מנגלה כבר ייעד את שאול שפילמן לתאי הגזים בשל היותו נער צעיר וחלש. אלא שבזכות תושייה שגילה אביו הוא הצליח להעביר את המלחמה במחנות - וניצל. "הייתי מעביר בגדים מאסירים שהלכו להשמדה"

זמן צפייה: 09:07

יום הזיכרון לשואה ולגבורה: ניצול השואה שאול שפילמן עבר חמש מחנות השמדה והצליח לשרוד את כולן. בריאיון לתוכנית "העולם הבוקר" ברשת 13, שיתף בסיפור הגבורה שלו וגילה כיצד הצליח פעם אחרי פעם לברוח מאימת הנאצים, לעלות לארץ - ולהקים משפחה למרות הכול.

"נשלחתי לבירקנאו, 'מחנה משפחתי' כפי שהנאצים כינו אותו. מנגלה מלאך המוות של אושוויץ עשה סלקציה. כל הנשים, הילדים, הזקנים - וגם מבוגרים שלא היו מוכנים לוותר על הילדים שלהם נשלחו לתאי הגזים. אני הייתי ילד קטן ורזה, אז נפלתי בסלקציה והייתי מיועד לתאים".

"אבא שלי", הוסיף שאול, "עבד בבירוקרטיה של המחנה, כך שהוא מצא את הכרטיס שלי שבו היה כתוב שאני אמור להגיע לתאים. אבא העביר את הכרטיס לערמה אחרת, של קבוצה קטנה של 76 נערים שהיו יותר מפותחים וחזקים ממני, וכך הגעתי למחנה עבודה ד' בבירקנאו".

לכתבות נוספות בנושא >>

"הרגשתי שזו האמא שלי": ניצולת השואה שאספה אליה 73 יתומים

ריבלין בטקס "לכל איש יש שם": "לפיד הזיכרון לא כבה"

צפירה ואירועי זיכרון: ישראל מרכינה ראש לזכר 6 מיליון הנרצחים

ניצול השואה שאול שפילמן
ניצול השואה שאול שפילמן | צילום: רשת 13

"הגענו לצריף 29 של הילדים, ואחרי יומיים התחילו להעביד אותנו בעבודות קשות כמו גרירת עגלות סוסים עם בולי עץ מהיערות למשרפות. מהמשרפות היינו מעבירים בגדים שהורידו מהאסירים שהלכו להשמדה. מדי פעם, העבידו אותנו בניקוי הצמחייה מתחת לגדרות התיל. כל עבודה מזדמנת שהתאימה לילדים - קיבלנו".

בשלב זה, היה שאול נער בן 13 בלבד. "אחרי סלקציה נוספת, שגם משם ניצלתי בסופו של דבר, פינו את אושוויץ בגלל שהרוסים התקרבו. ואז יצאנו למצעד המוות הידוע לשמצה. הלכנו בשלג שהגיע לגובה של חצי מטר, בשבילים בין יערות. כבר מהיום השני התחלנו לראות גופות בצידי הדרך".

משפחתו של ניצול השואה שאול שפילמן
משפחתו של ניצול השואה שאול שפילמן | צילום: רשת 13

אחרי שהועבר לטיפול של הצבא האמריקני ומשם לצבא האיטלקי, עלה לארץ והתגורר בבאר טוביה עד שפרצה מלחמת השחרור. "היינו בני 14 וחטפנו אש כבדה מהצבא המצרי", שיחזר שאול. "אספתי כמה חברים בגילי ואמרתי להם 'בואו נתגייס'. התגייסנו לגדוד השלישי של חטיבת יפתח, וכבר ביום לאחר מכן לקחו אותנו לאימוני נשק בצריפין".

ולמרות כל מה שעבר, וחרף היותו נער צעיר ויתום, ללא מקצוע, השכלה או כסף, שאול לא ויתר - והצליח להקים משפחה. כיום, הוא מתגורר עם אשתו מרים באשקלון.