המגעים הקואליציונים: לאחר שנפגש שלשום עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נפגש אמש (שבת) נפתלי בנט עם יאיר לפיד. בתום הפגישה שנמשכה כשעתיים וחצי והוגדרה כטובה, נכתב כי השניים יקיימו פגישה נוספת בקרוב. השניים צפויים היו לדון בתרחישים השונים להקמת ממשלה ללא נתניהו, ומסתמן כי סיכוייו של בנט להוביל אותה הולכים ומתחזקים, למרות העובדה שזכה בבחירות ל-7 מנדטים בלבד.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בנט אומנם הגיע לפגישה לבדו, אך ככל הנראה יזכה לתמיכה משמעותית מצדם של יו"ר כחול לבן בני גנץ ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער. הוא צפוי להציג ללפיד בפגישתם את האפשרות של "גוש ה-21" – בלוק פוליטי המורכב ממפלגות ימינה, כחול לבן ותקווה חדשה, המונה יחד 21 מנדטים. במצב כזה יוכל בנט להרכיב את הממשלה מעמדת כוח אל מול 17 המנדטים של יש עתיד.

רעיון בלוק ה-21 נולד כתוצאה מחששו של בנט להיות ראש ממשלה ימני בממשלת שמאל. אם אכן תוקם ממשלה על פי מתווה זה, היא תיטה יותר לכיוון מפלגות השמאל, אולם תפעל ליצור איזון בין מפלגות הקואליציה מהמרכז-שמאל לבין כנסת ימנית, בשל העובדה שמרבית הקולות בבחירות ניתנו למפלגות ימניות. בנוסף, אם תקום ממשלה כזאת, היא צפויה להשיב את עיקרון הפריטטיות.

בני גנץ
בני גנץ
גדעון סער (צילום: החדשות 12, החדשות12)
צילום: החדשות 12, החדשות12

לפיד מצדו, צפוי לומר לבנט שהוא אכן מעוניין להפוך אותו לראש הממשלה הבא, וזאת בתמורה לקיומם של שני תנאים אותם הוא מתכוון להציב. תחילה, ידרוש יו"ר יש עתיד מיו"ר ימינה כי לא יסחור בהצעתו כפי שסחר בעבר בהצעה להיות שר ביטחון. בנוסף, הוא יבהיר לו שמצב זה יתאפשר אך ורק אם יסכים בנט ללכת עם "גוש השינוי" ולא עם נתניהו. על רקע הצעתו הצפויה של לפיד, בנט צפוי לדרוש לצרף גם את המפלגות החרדיות, אך ספק אם בקשה זו תתקבל בברכה על ידי חלק מפלגות גוש השינוי.

בנוסף, בנט פועל כמי שבכוונתו להעניק לנתניהו מוצא של כבוד מתפקיד ראשות הממשלה. כך למשל, יחתור בנט להרצתו של נתניהו לתפקיד נשיא המדינה. יחד עם זאת, משפטנים בכירים בדקו את הנושא עבור ראש הממשלה והבהירו לו כי אין כל ודאות שהפיכתו לנשיא תאפשר למנוע את המשך ההליך המשפטי נגדו.

המהלך של סמוטריץ'

לאחר הודעתו שלשום של יו"ר מפלגת הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' כי לא יסכים לשבת בממשלה בתמיכת רע"ם, אומרים גורמים בימין כי הוא חיסל את סיכוייו של נתניהו להיות ראש ממשלה. על פי ההערכות, סמוטריץ' פועל על מנת "למלכד" את בנט. מבחינתו, הוא מעוניין לדחוק את יו"ר ימינה לממשלת שמאל, מה שיוכל להפוך אותו בהמשך למנהיג הציבור הימני-אמוני. מצד אחד הוא מגלה כפיות טובה כלפי בנימין נתניהו שסייע לו להיכנס לכנסת בקולות של רבים ממצביעי הימין, אולם מבחינתו הוא לא מעוניין להרוס לעצמו את המוניטין מול בוחריו עם חבירה לתנועה האסלאמית.  

בצלאל סמוטריץ' (צילום: החדשות 12, החדשות12)
צילום: החדשות 12, החדשות12

בעקבות דבריו של סמוטריץ' הביעו במפלגות החרדיות כעס על אנשי ביתו של הרב קניבסקי, לאחר שבימים האחרונים "הכשיר" אפשרות לממשלה בתמיכת המפלגות הערביות. בקרב יהדות התורה וש"ס חוששים כי כעת יאבדו החרדים את עמדת הכוח שהחזיקו בה לאורך שנים, כאשר השלימו לממשלות הימין את הרוב הדרוש להן בכנסת. לאחר דבריו של הרב קניבסקי הם מאמינים שמפלגות השמאל יפנו לקולות הערבים להשגת הרוב, וכך יידחקו החרדים לספסלי האופוזיציה. לצד זאת מבהירים: הרב לא צפוי להיות מותקף באופן אישי.