ניסיון הפיכה בירדן: עיתון ה"וושינגטון פוסט" דיווח אמש (שבת) כי רשויות הביטחון בממלכה סיכלו ניסיון הפיכה נגד המלך עבדאללה השני. בעקבות המהלך נעצרו יותר מעשרים בני אדם, ביניהם יורש העצר הקודם בממלכה, הנסיך חמזה בן חוסיין. סוכנות הידיעות הרשמית בממלכה הכחישה את הדיווחים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בתחילה דווח שהנסיך, הבן הבכור של המלך חוסיין מנישואיו עם המלכה נור, הושם במעצר בארמון בבירה עמאן, אולם בצבא ירדן דחו את הפרסומים. לטענת גורמים בצבא, הנסיך לא נעצר, אולם הונחה לחדול מכל פעולות הפוגעות ביציבות הממלכה.

ולמרות זאת - בסרטון שהועבר ל-BBC ע"י עורך דינו של הנסיך חמזה בן חוסיין, אמר הנסיך כי הוא הושם במעצר בית כחלק מהמאבק במבקרי השלטון. הנסיך אף האשים את מנהיגי המדינה בשחיתות, בחוסר יכולת ובהטרדה. 

בכירים בארמון המלוכה הירדני תיארו את המהלך כמזימה מורכבת ומתוכננת היטב שכללה לפחות אדם נוסף ממשפחתו של המלך. בנוסף, עלה החשד כי בתכנית להדחת המלך לקחו חלק גם מנהיגי שבטים ירדנים וגורמים בעלי השפעה במערכת הביטחון הירדנית. במערכת הביטחון הירדנית מבהירים כי ככל הנראה צפויים מעצרים נוספים של גורמים החשודים במעורבות בפרשה.

גורמים בעמאן כינו את המהלך כ"ניסיון לערער את יציבות הממלכה". עוד אמרו כי על פי החשדות "האחראים עמדו בקשר עם גורמים זרים". החקירה נגד החשודים ממשיכה כל העת. גם מחלקת המדינה האמריקנית התייחסה לאירועים בירדן, ובהודעתה נמסר: "אנו עוקבים מקרוב אחר הדיווחים ואנו בקשר עם גורמים ירדנים. המלך עבדאללה הוא שותף מרכזי של ארצות הברית, והוא זוכה לתמיכה המלאה שלנו"

יורש העצר הירדני ‎ הנסיך חמזה‎ (צילום: רויטרס_)
יורש העצר הירדני ‎ הנסיך חמזה‎ | צילום: רויטרס_

הנסיך חמזה שירת את מלך ירדן במשך ארבע שנים בעודו נושא בתואר יורש העצר. בתקופה האחרונה איבד את תוארו כיורש העצר, לאחר שהוא הועבר לבנו הבכור של המלך הנוכחי, חוסיין. הנסיך חמזה עודכן על מעצרו הערב על ידי קציני צבא ירדן שהגיעו לביתו, והוא לווה למעון בו הוא ישהה תחת השגחתם.

הנסיך חמזה בסרטון ממעצר הבית (צילום: BBC)
הנסיך חמזה בסרטון ממעצר הבית | צילום: BBC

בין העצורים הנוספים בפרשה גם בסאם עוודאללה, אשר במשך שנים ארוכות שימש כיד ימינו של המלך ואף כיהן בתפקיד שר האוצר במדינה. עוואדללה נחשב לאחד האחראים על רבות מהרפורמות והמהלכים הכלכליים בשנים האחרונות בירדן.  

מדובר באירוע חריג בהיסטוריה של הממלכה הירדנית, שקרה בפעם הראשונה. המלך עבדאללה עלה לכס השלטון בפברואר 1999, לאחר מותו של אביו, המלך חוסיין.