נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הודיע הערב (ד') על החמרת צעדי הסגר בצרפת וסגירת בתי הספר והגנים למשך שלושה שבועות לפחות, כדי לנסות ולהתמודד עם הזינוק במספר מקרי הקורונה שנרשם בשבועיים האחרונים. מקרון נשא היום בשמונה בערב (שעון צרפת) נאום לאומה, שבו הודיע על הצעדים, מהם ניסה להימנע במשך שבועות ארוכים. "אנחנו נאבד שליטה אם לא נפעל כעת", אמר מקרון, שעד כה התנגד לצעדים הללו.

בהתאם לצעדים החדשים, בתי הספר ברחבי צרפת יהיו סגורים החל מסוף השבוע הנוכחי (בו מצוין חג הפסחא) למשך יותר משלושה שבועות, לפחות עד ה-26 באפריל. בנוסף, יורחבו צעדים שאומצו עד כה בפריז ובסביבותיה לכל צרפת, הכוללים סגירת חנויות לא הכרחיות, איסור התקהלות, איסור יציאה על הבית ללא סיבה מוצדקת ברדיוס של מעבר לעשרה ק"מ ועוד. "זהו הפתרון הטוב ביותר על מנת להאט את התפשטות הנגיף", אמר מקרון.

ההודעה מהווה שינוי כיוון בעבור הנשיא הצרפתי, שעד כה התעקש כי צרפת יכולה לצלוח את הגל השלישי ללא סגירת בתי ספר וצעדים דרסטיים, בעזרת מה שכינה "הדרך השלישית". מטרתה היתה להימנע מצעדי סגר נוקשים כפי שאומצו בגרמניה או בבריטניה, ולאפשר חיים נורמליים-יחסית, פגיעה מינימלית בכלכלה ובמיוחד שמירת בתי הספר והגנים פתוחים. מקרון וממשלתו נסמכו בעבר שימוש רב בבדיקות מהירות בקרב האוכלוסייה ועל עוצר לילי שנאכף ביסודיות יחסית.

אך המצב בשטח הלך והידרדר בשבועות האחרונים. אחרי שצרפת הצליחה לשמור במשך שלושה חודשים על מספר חולים יציב אך גבוה (בין 15 ל-20 אלף ביום), הגל השלישי אתו היא מתמודדת החל לעלות בחדות. בימים האחרונים נרשם ממוצע של 35 אלף מקרים ביום בצרפת, הנתונים הגבוהים ביותר מאז נובמבר, שנבלמו אז רק בעזרת סגר הדוק שכלל איסור על יציאה מהבית.

מחלקות הטיפול הנמרץ בבתי החולים שוב מתפקעות מחולים, ורופאים פירסמו מכתב המתחנן בפני מקרון להורות על סגר, אם אינו רוצה כי יבצעו "טריאז'" - יחליטו במי לטפל ובמי לא. מספר המתים היומי עלה לממוצע של 330. מספר המאושפזים בטיפול נמרץ עבר את זה שנרשם בנובמבר. צרפת עקפה את בריטניה במספר החולים הרב ביותר באירופה (4.5 מיליון, מקום רביעי בעולם) ו-95 אלף צרפתים כבר מתו מהמחלה.

"צדקנו כשהחלטנו לא להטיל סגר על צרפת בינואר, משום שראינו כי התסריט של התפוצצות במספר המקרים לא התרחש", אמר מקרון מוקדם יותר השבוע, "אני יכול לומר לכם כי מבחינתי, אין לי סיבה להרגיש אשם". הוא חזר על כך בנאומו הערב, אך אמר כי במצב העניינים הנוכחי, סגירת בתי הספר מוצדקת. צרפת, שבה בתי הספר היו פתוחים ברציפות מאז ה-15 בדצמבר, הופכת כעת למדינה האירופית הגדולה ששבה וסוגרת אותם, בניגוד למגמה בגרמניה, בריטניה ובמדינות אחרות.

נכון לעכשיו, רק 12% מתושבי צרפת קיבלו לפחות מנת חיסון אחת נגד קורונה. "בעזרת החיסונים אנחנו רואים את האור בקצה המנהרה", אמר הערב מקרון.