משרד האוצר סיכם את פרטי הסיוע לאל על: לפי ההסכם שייחתם מחר (חמישי), האוצר יעביר לאל על מקדמה בסך 210 מיליון דולר על חשבון הוצאות ביטחון - כרטיסי טיסה עתידיים של אנשי הביטחון, המוצבים על הטיסה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההסכם הוא למשך 20 שנה ותופס רק לגבי הוצאות כרטיסי הטיסה למערך האבטחה. כלומר, המדינה עדיין משתתפת בעלות העסקת המאבטח, אבל תשתחרר מתשלום כרטיסי הטיסה למאבטחים, ובכך תחסוך כעשרות מיליוני שקלים. לטענת האוצר, הסכום המשולם מראש לאל על נמוך מהמחיר הריאלי של הכרטיסים.
1 צפייה בגלריה
נתב"ג ריק
נתב"ג ריק
הסיוע של המדינה לאל על: תרכוש כרטיסי טיסה ב-210 מיליון דולר ל-20 שנה
(צילום: EPA)
בנוסף, אל על לא תוכל לחלק דיבידנד לתקופה של כשש שנים. ל-ynet נודע כי האוצר יציע הסכם דומה גם לישראייר וארקיע, שיותנו בהנפקת מניות בהשתתפות הבעלים. מאחר שנחסכו מאל על בהסדר המקדמה ריביות ועמלות שהבנקים היו גובים מהחברה בהיקף של 100 מיליון דולר, האוצר חייב את אל על בהנפקה נוספת של מניות החברה בסך של 105 מיליון דולר.
הבעלים של אל על, אלי רוזנברג, יתחייב לרכוש מניות בהנפקה בגובה 43 מיליון דולר. בכך הסתכמה השקעתו של רוזנברג עד כה ב-200 מיליון דולר.
עסקת המקדמה נולדה לאחר כישלון המו"מ, שנמשך כשנה, בין אל על לבנק לאומי ובנק דיסקונט, לקבלת הלוואה בסך 300 מיליון דולר. זאת, למרות שהמדינה העמידה ערבות בסך 82.5% מגובה ההלוואה. הבנקים דרשו ריבית גבוהה מהמקובל על החלק מההלוואה שאינו מכוסה בערבות בשל הסיכון הרב שראו בענף התעופה, אשר טרם סיים את המשבר.
יש לציין כי רוב ממשלות העולם העניקו סיוע נדיב לחברות התעופה. החברה מחויבת כעת להתחיל תהליך הבראה, הכולל פיטורי 2,000 עובדים. עד כה, הליך ההבראה היה מותנה בקבלת ההלוואה מהבנקים, וכעת הוכנס שינוי והוא מחויב עם קבלת המקדמה.