כלא 10 // דובר צה"ל // כלא 10

כלא 10 - מתקן הכליאה החדש של צה"ל

בסיס נווה צדק נבנה במחנה בית ליד • הוא יחליף את כלא 4 וכלא 6, שנמצאים בתהליכי סגירה - כפי שפורסם ב"ישראל היום" • במתקן תיפתח גם קריה משפטית

צה"ל ייפתח בעוד כשלושה שבועות את הכלא החדש, כלא 10, שנבנה בבסיס נווה צדק במחנה בית ליד. המתקן יחליף את שני בסיסי הכליאה המיתולוגיים, כלא 4 וכלא 6. כפי שפורסם בשבוע שעבר ב"ישראל היום", במסגרת ההיערכות לפתיחת הכלא החדש, כלא 4 נסגר וכל הכלואים הועברו לכלא 6 עד לפתיחת הכלא החדש.

במתקן הכליאה החדש יהיו שבע פלוגות כליאה, מהן חמש לבנים, פלוגת נשים ופלוגת השגחה. כל פלוגה כוללת תאי כליאה, מטבח, חדר אוכל, בית כנסת, משרדי סגל, חצר טיולים, קנטינה, מרחבים מוגנים וחמ"ל.

בכל פלוגה יהיו כ-20 תאים, כאשר בכל תא ניתן לשכן עד שבעה כלואים. בסך הכל, בית הכלא יוכל להכיל עד 940 כלואים, והשטח במתחם החדש יעמוד על כ-4.5 מ"ר לכלוא. חדרי הכלואים יאובזרו בטלוויזיה שבאמצעותה תוכל מנהלת הכלא להעביר להם הודעות, ובכל תא יש שירותים ומקלחת. יחד עם זאת, בשלב זה הוחלט שלא להתקין בחדרי הכלואים מזגנים מתוך תפיסה שקודם כל יש לדאוג למזגנים לחיילים במוצבים וביחידות קצה, ורק אחר כך לכלואים. 

יותר מ-700 מצלמות מרשתות את מתקן הכליאה. הכלא כולו, שנבנה על-ידי אגף ההנדסה והבינוי של משרד הביטחון, מוקף בחומת בטון בגובה שלושה מטרים, שעליה מותקנת גדר פלדה בגובה 1.5 מטרים עם תלתלית. במרכז הכלא מגרש ספורט גדול וצבעוני לרווחתם של הכלואים.

בית הכלא יוכל להכיל עד 940 כלואים // צילום: דובר צה"ל
בית הכלא יוכל להכיל עד 940 כלואים // צילום: דובר צה"ל

כ-300 אנשי סגל צפויים לפקד על הבסיס, ביניהם מפקדי כלואים, מפקדי מחלקות, מפקדי פלוגות ועוד. במקום הוקם גם בית מלאכה שבו יועסקו כלואים. כמו כן, במתקן יוקם מרכז האבחון והחוסן, שמטרתו "לחזק את הזיקה של החיילים הכלואים לצה"ל ולמדינה" ו"להביא לחזרתם לשירות תקין משמעותי", תוך התחשבות בצורכי המערכת, צורכי הפרט וצמצום הנשירה משירות.

במתקן יהיו מערכי ת"ש, רפואה ובריאות הנפש, לצד גורמי חזרה לשירות תקין. לכל כלוא תותאם תוכנית אישית, ובמקרה הצורך הם ילמדו עברית וישלימו בגרויות. כמו כן, יפעל בכלא פרויקט "מקצוע לחיים" במטרה להקנות לכלואים מקצוע לשירות הצבאי ולאחר השחרור מצה"ל.

בכלא ייכלאו רק עצורים בפעם החמישית ומעלה, כאלה שנכלאים לתקופה של 28 ימים ויותר בגין עבירות של אלימות קשה, אלימות עם רישום פלילי, עצורים של מיטב (משתמטים ועריקים) וחיילי חוות השומר. מי שיישלח לכלא לתקופה קצרה יותר בגין עבירות קלות יותר ושזוהי הפעם הראשונה עד השלישית שלו, יישלח לחדרי משמר יחידתיים. במקרים מעט יותר חמורים, כאשר מדובר בעצירים לפני משפט או בשוהים במחבוש עד כליאה רביעית, ייכלאו החיילים בחדרי משמר של המשטרה הצבאית.

מגרש ספורט גדול לרווחת הכלואים // צילום: דובר צה"ל
מגרש ספורט גדול לרווחת הכלואים // צילום: דובר צה"ל

במחצית השנייה של השנה עתידה להיפתח בסמוך לבסיס הכליאה הקריה המשפטית החדשה, שאליה יעברו בתי הדין הצבאיים, כמו גם יחידות התביעה והסנגוריה הצבאית הממוקמות כיום בחיפה, יפו וקסטינה. הקריה המשפטית ובתי הכלואים יהיו צמודים זה לזה, ותתאפשר הליכה רגלית הן לאזורי התעסוקה בתוך הכלא והן לקריה המשפטית וממנה, תוך הפרדה מוחלטת בין הרשויות.

בתוך כך, החל מחודש אפריל הקרוב תחל המשטרה הצבאית להשתמש בכלבים לשם איתור סמים, ובכך ינסה צה"ל להתגבר על האיסור לחפש בתיקו של חייל. חייל שיורשע בשימוש בסמים יובא לפני ועדה, שתוכל להחליט על שלילת מענק השחרור והפיקדון שלו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו