דיון סוער ברשת: לוחמות מקבלות הקלות בטירונות?

פוסט שפורסם בפייסבוק גרר מאות תגובות • חלק מהגולשים סברו כי נשים לא יכולות לשרת ביחידות מיוחדות, אחרים סברו שאין שום סיבה שלא

הקיר בבוחן מסלול // צילום: אתר צה"ל // הקיר בבוחן מסלול

הדיון בסוגיית שילובן של נשים בתפקידי לוחמה בצבא הוא ארוך שנים וטעון, ובכל פעם שהוא מתעורר הוא מייצר סערה של רגשות ותגובות בעד ונגד.

 

בתיקון מס' 11 לחוק שירות הביטחון, הקורא לשוויון נשים בצה"ל ישנם 3 סעיפים: "לכל יוצא צבא אישה זכות שווה לזכותו של יוצא צבא גבר, למלא תפקיד כלשהו בשירות הצבאי. לא יראו פגיעה בזכותה של יוצא צבא אשה למלא תפקיד כלשהו, אם הדבר מתחייב ממהותו ומאופיו של התפקיד. דין יוצא צבא אישה, המשרתת על פי התנדבותה, באחד התפקידים שקבע שר הביטחון באישור ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כדין יוצא צבא גבר".



 

בשנת 1995, בעקבות עתירתה של אליס מילר, קבע בית המשפט כי נשים תוכלנה לשרת בתפקידי לוחמה שונים בצבא, ביניהם מערך האב"כ של חיל ההנדסה, גדוד קרקל, מערך הנ"מ של חיל האוויר, משמר הגבול ואף בתפקידי חי"ר.

 

כיום ניתן למצוא חיילות גם בתפקידי לחימה בקורס חובלים, בחיל התותחנים, חיל האיסוף הקרבי ובחילוץ והצלה בפיקוד העורף, כשרק לאחרונה הוגשה עתירה שתאפשר לנשים לשרת ביחידות מיוחדות, בהן מטכ"ל ושייטת 13.

 

בקבוצת הפייסבוק חיילים מצייצים, עלה אתמול (ראשון) סטטוס של חייל אנונימי שנגע שוב בסוגיה הרגישה והצליח לעורר דיון טעון. "צריך להפסיק להקל על לוחמות. בתור אחד שהיה בפלוגה בהכשרה עם בנות, אני חושב שצריך להפסיק להקל על לוחמות", כתב החייל האלמוני.

 

"כאילו למה שלוחמת תצטרך לעבור בראור בתוצאה הרבה יותר קלה משל לוחם או להשיג תוצאה קלה יותר בבחמס,  לדלג על מכשול, בזמן שלוחם צריך לעבור הכל בזמן הרבה יותר קשה. זה היה גם במסעות ובדברים אחרים. אז קיצר, הגיע הזמן שלוחמות יעשו אותו הדבר בדיוק כמו הלוחמים ואם הן לא מצליחות שלא יהיו לוחמות (כמו שאם לוחם לא מצליח שלא יהיה לוחם), סיכם.

 

המניפסט הלוחמני (תרתי משמע) של החייל הצליח כאיור לעורר סערת תגובות בעד ונגד וצבר אלפי לייקים ותגובות, שבהם לוחמים רבים בעבר ובהווה. "צבא צריך לנצח מלחמות לא להיות קייטנת שוויון", כתב גולש ואחר הוסיף: "מדברות על שוויון? שקודם יתחילו לשרת שנתיים".

 

"מצטער לאכזב את החבר, נשים חלשות מגברים פיזית. הליכה עם ציוד פוגעת להן בגב ובברכיים וחס ושלום גם ברחם. לא צריך נשים לוחמות חי"ר, ומספיק לעשות את זה בשביל תמונה", קבע בנחרצות גולש אחר. "אמאל'ה למי אכפת מהמבחנים האלה אם בבט"ש אני כמו כל גבר אחר בפלוגה", ענתה לביקורת גולשת.

 

"האמת שאני די מסכים, ויותר מזה", ניסה גולש אחר למצוא את עמק השווה בדיון. "ברגע שלוחמות ולוחמים בגדודים המעורבים יבצעו את אותה ההכשרה באותם תנאים, לא רק שזה יעזור לכושר המבצעי של אותם גדודים אלא גם יוסיף משקל בעתירות של נשים אל בית המשפט בבקשה שלהן להתגייס גם ליחידות יותר קרביות כמו דובדבן וכיו"ב.

 

אני חושב שברגע שהן יוכיחו (ואני די מאמין שהן יכולות לעשות זאת) שהן מבצעות את אותה ההכשרה באותם תנאים, זה יעזור להם בשילוב מלא בכל תפקידי הלוחמה בצבא". 

 

"אני לא יודע איפה אתה היית, בגדוד, כשאני הייתי שזה שירות של לוחמים ולוחמות", חלק גולש אחר משירותו, "לא היו הנחות לבנות. מי שלא הייתה עוברת בראור הייתה יורדת למפקדה, מי שלא מתאימה לא נשארת בקו. אותו הדבר גם הגברים. אין הנחות".

 

"המאמץ שבנות תשקענה בלעבור בראור בתוצאה מסויימת סטטיסטית שווה למאמץ שבנים ישקיעו כדי להגיע לתוצאה אחרת", כתבה גולשת.

 

"לדעתי צריך להפריד בין מבחני כושר כגון בחמס ובראור למבחנים מבצעיים כמו מסעות ותרגילים. 'המבחנים הפורמליים' שבוחנים חוזק וכושר אמורים להשפיע בסוף על הכשירות המבצעית שלנו בנסיגות ואירועים מבצעיים, לדוגמה מסעות, תרפ"לים ותר"גדים המדמים מצבים כאלה. אגיד מהניסיון האישי שלי - אנחנו באותה דרישה ובאותה הרמה ללא הבדל מגדרי".

 

"אתה מודע שגם עליך מקלים נכון?" כתבה גולשת לחייל שהצית את הדיון. "כי בחי"ר מעורב גם הבנים לא עושים כמו בחי"ר רגיל , וברוך השם בתור אחת שהייתה בגדוד מעורב ראיתי בנות שלא רואות ממטר אף לוחם."

 

"בתור אחת שהייתה בפלוגת הכשרה עם בנים, אני חושבת שצריך להפסיק להתעסק בשטויות", כתבה גולשת נוספת והציעה: "אולי במקום להתבכיין על כן לוחמות לא לוחמת הגיע הזמן לפתח שיח על תנאי המחייה של החיילים? על שירות חובה? על הסטנדרטים של הלוחמים? יכול להיות שאתה צודק ויכול להיות שלא. מה זה משנה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר