יותר חרדות ולחוצות - וגם מפוטרות יותר: מרכז המחקר והמידע של הכנסת מפרסם היום (שני) דוח מיוחד לרגל יום האישה הבין-לאומי בנושא "נשים בצל מגפת הקורונה". מהנתונים עולה כי הקורונה השפיעה ומשפיעה בצורה שונה על גברים ונשים, ובדוח קיימת המלצה לשלב את נקודת המבט המגדרית בגיבוש מדיניות היציאה מהמשבר.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

>> לקריאת הדוח המלא

הדוח, שנכתב על ידי עדו אבגר, מציג נתונים על אודות מצב הנשים בישראל בשורת תחומים הקשורים למשבר הקורונה, כמו תעסוקה, בריאות וביטחון אישי. 

מבחינת נתוני התחלואה, מצב הנשים אינו חריג: הן מהוות 51% מהנדבקים ו-42% מהנפטרים. עם זאת, קרוב ל-80% מהמועסקים בענפי הבריאות, הרווחה והסיעוד הן נשים, מה שמעמיד אותן בסיכון מוגבר להידבקות בקורונה.

גם מצבן הנפשי של הנשים בישראל הושפע מאוד מהקורונה. בסקרים שנערכו בנושא, נשים דיווחו על לחץ, חרדה וחשש להידבק בנגיף בשיעור גבוה מזה של הגברים. לדוגמה, 44% מהנשאלות דיווחו בנובמבר האחרון על לחץ וחרדה, לעומת 29% מהנשאלים. בהתאם לזאת, חלה עלייה גבוהה יותר בשיעור הנשים שפנו לקבלת סיוע נפשי מקופות החולים, בהשוואה לעלייה בקרב גברים.

בתחום התעסוקה, הדוח מראה כי הקורונה פגעה יותר בנשים, שפוטרו או הוצאו לחל"ת בשיעור גבוה יותר מגברים. מנגד, שיעור החזרה לעבודה בין הסגרים השונים היה גבוה יותר אצל הנשים. מקרב הנשים, אלו שנפגעו במיוחד הן נשים בהיריון או אחרי לידה, שדרוש היתר מיוחד על מנת לפטר אותן או לצמצם את היקף משרתן. מאז פרוץ המגפה, חלה עלייה משמעותית במספר הבקשות להיתר הזה.

חוקר מרכז המחקר והמידע עדו אבגר (צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת)
מחבר הדוח, עדו אבגר | צילום: יניב נדב, דוברות הכנסת

הקושי של הנשים מתבטא גם בבית, ומרבית עבודות הבית והטיפול בילדים מוטלת עליהן. יתרה מזאת, מהדוח עולה כי חלה החמרה באלימות כלפי נשים: בחודש ספטמבר האחרון נרשמו 245 פניות למשרד הרווחה בנושא אלימות בין בני זוג, לעומת 72 בלבד בתקופה המקבילה ב-2019. כמו כן, חלה עלייה במספר תיקי האלימות במשטרה שנפתחו במהלך תקופת הקורונה, בחודשים מרץ-אוגוסט 2020.

מחבר הדוח עדו אבגר התייחס לממצאים והדגיש שהנתונים "לא מספקים תמונה ממצה של השפעות הקורונה על נשים בישראל ועדיין מוקדם לבחון את ההשפעות ארוכות הטווח של המשבר". עם זאת, הוא המליץ לאמץ "גישה רגישת מגדר בעיצוב מדיניות ההתמודדות עם המשבר ואסטרטגיית היציאה ממנו", בדומה להמלצת גורמים בין-לאומיים שונים כגון האו"ם וה-OECD.

גם ברשות לקידום מעמד האישה מציגים היום נתונים מסקר שערכו בנושא השפעת הקורונה על הנשים בישראל. מהסקר עולה כי מעל ל-40% מהנשים התקשו בשנה האחרונה לשלב בין בית לבין עבודה. יתרה מזאת, 29% מהנשים חשות כי הן שחוקות בעבודה, ונשים בתפקידים בכירים העידו כי הן לחוצות יותר במקום העבודה בפער משמעותי בהשוואה לגברים - 36% מול 26%. בנוסף, שיעור הנשים ששקל לצאת לחל"ת מבחירה בתקופת הקורונה גבוה מזה של גברים - 10% מול 4%.

אוה מדז'יבוז', מנהלת הרשות לקידום מעמד האישה, התייחסה לממצאי הסקר: "העובדה כי בהשוואה לגברים, יותר נשים מעדיפות להישאר ולעבוד מביתן כדי להצליח ולבצע את מטלות הבית מראה עד כמה, ובמיוחד בתקופת הקורונה, הנטל על כתפיהן של הנשים כבד יותר".

אוה מדז'יבוז' (צילום: ענבל מרמרי)
אוה מדז'יבוז', מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה | צילום: ענבל מרמרי

נוכח הנתונים, שר הרווחה איציק שמולי הוסיף: "לצד האומץ, הידע והנחישות שנשים הפגינו השנה נוכח משבר הקורונה, הן גם נאלצו להתמודד עם קשיים רבים ומצבי קיצון. חוסר השוויון התחדד עוד יותר, האלימות כלפיהן עלתה והנטל הלא פרופורציונאלי על כתפיהן הרקיע. אתגרים אלו מחייבים את כולנו להמשיך בתוכניות התמיכה, בהקשבה ובסיוע הנדרשים להן".