ארוסתו לשעבר של העיתונאי הסעודי שנרצח ג'מאל חשוקג'י, האטיס צ'נגיז, קראה הבוקר (שני) להעניש את יורש העצר במדינה, מוחמד בן סלמאן, בעקבות דוח המודיעין האמריקני שמצא כי הוא אישר את הרצח. חשוקג'י, שהתגורר בארצות הברית שנים ארוכות לפני הרצח, כתב טורי דעה לוושינגטון פוסט והיה אחד המבקרים הבולטים של המדיניות הסעודית. הוא נרצח ובותר על ידי צוות שמקושר לבן סלמאן בקונסוליה של ערב הסעודית באיסטנבול לפני כשלוש שנים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

דוח המודיעין האמריקני, שפורסם רק לאחר שביידן אישר להסיר את הסיווג שהעניק לו ממשל טראמפ, מצא שהנסיך אישר בעצמו את הרצח. בעקבות התקרית, שחלקה הגדול תועד במצלמות האבטחה בטורקיה וגרר סערה עולמית, הטילה וושינגטון סנקציות על חלק מהסעודים שנמצא שהיו המעורבים ברצח - אך לא על בן סלמאן עצמו. בממשלת סעודיה ממשיכים להכחיש את מעורבות בית המלוכה בתקרית ודחו את ממצאי הדוח שפורסם.

חשוקג'י ובן סלמאן (צילום: CNN, רויטרס, חדשות)
צילום: CNN, רויטרס, חדשות

"חיוני שיורש העצר ייענש ללא דיחוי", כתבה האטיס צ'נגיז בחשבון הטוויטר שלה. "אם הוא לא ייענש, זה יהיה איתות שלנצח האשם העיקרי יכול לברוח לאחר רצח שיסכן את כולנו. זה יהיה כתם על האנושות". היא אף פנתה לממשלים אחרים בעולם, וציינה כי "זה חיוני לכל מנהיגי העולם לשאול את עצמם אם הם מוכנים ללחוץ ידיים לאדם שאשם ברצח".

הדוח מצא כי בן סלמאן ראה בחשוקג'י כאיום על הממלכה, וחשד בו שגיבה אירועי אלימות רבים - ולכן החליט להורות על ההתנקשות בחייו. "אנו מבססים את הערכתנו על אופי שליטת יורש העצר על קבלת ההחלטות בממלכה, וכן על סמך מעורבות ישירה של יועץ מרכזי וחברי קרוב של הנסיך במבצע", נכתב בדוח המודיעיני של ארצות הברית.

נשיא ארצות הברית הקודם טראמפ סרב להאשים ישירות את בן סלמאן ברצח, אך ממשל ביידן נקט כמה צעדים לאחר פרסום הדוח - באיתות חדש לבית המלוכה שמסמן על שינוי מדיניות בבית הלבן. במסגרת הסנקציות, נאסר בין היתר על הענקת ויזות לכמה סעודים שחשודים כמעורבים ברצח, ועל אחרים הוטלו סנקציות כלכליות. ביידן אמור לפרסם היום הודעה נוספת בעניין.