פקחים איתרו שרידי אורניום במתקני גרעין לא מוכרזים באיראן

רויטרס דיווחה כי אנשי סבא"א מצאו באוגוסט ובספטמבר בשנה שעברה חלקיקי חומרים המשמשים לייצור נשק גרעיני, באתרים לא מדווחים במדינה. זאת, ברקע רצונה של ארה"ב לשוב להסכם הגרעין

View Of Water Nuclear Reactor At Arak
הכור הגרעיני "אראק" שבאיראן (ארכיון) | צילום: רויטרס

הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית איתרה שרידי אורניום בשני מתקני גרעין איראניים לא מוכרזים - כך דיווחה אמש (שישי) סוכנות הידיעות רויטרס מפי שבעה דיפלומטים. לפי הדיווח, פקחי הסוכנות איתרו את השרידים בביקורת פתע שערכו בשני האתרים באוגוסט ובספטמבר בשנה שעברה, אחרי שאיראן עיכבה את זאת ומנעה מהם גישה במשך שבעה חודשים.

סוכנויות המודיעין בארצות הברית, כמו סבא"א בעצמה, סבורות כי לאיראן הייתה תוכנית גרעין סודית שהוקפאה בשנת 2003, אם כי איראן מכחישה זאת. רויטרס דיווחה כי סבא"א תנצל את ההזדמנות כדי לנזוף באיראן על שלא סיפקה הסבר משביע רצון בנוגע להימצאות שרידי האורניום בשני האתרים. הנזיפה תבוא לידי ביטוי ככל הנראה בדוח הרבעוני שמגישה הסוכנות, או בדוח נוסף שיוגש באותו היום.

View Of Water Nuclear Reactor At Arak
הכור הגרעיני באיראן, ''אראק'' | צילום: רויטרס

לכתבות נוספות בנושא >>

ביידן: לא נסיר את הסנקציות על איראן עד שתפסיק להעשיר אורניום

ארה"ב: איראן יכולה להיות במרחק שבועות ספורים מפיתוח גרעין

איראן: חידשנו את העשרת האורניום ברף 20% בכור בפורדו

ה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח מוקדם יותר החודש כי חומרים רדיואקטיביים נמצאו בדגימות שנלקחו מפקחים בשני האתרים. ארבעה דיפלומטים המעורים בעבודת סבא"א, אמרו לרויטרס כי מדובר באורניום.

הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית ושגריר איראן בסוכנות, קאסם גריבבאדי, סירבו להגיב. בכיר איראני אמר לרויטרס: "אין לנו מה להסתיר. זו הסיבה שאפשרנו לפקחים לבקר באתרים הללו".

הדיווח מגיע ברקע רצונה של ארצות הברית לשוב להסכם הגרעין ממנו יצא הנשיא הקודם דונלד טראמפ. ביום חמישי הודיעו האמריקנים כי הם מוכנים לקיים שיחות עם איראן על חזרה להסכם, בתיווך מעצמות אירופה. כמו כן, הם שבו על הצהרת שר החוץ אנתוני בלינקן, לפיה הם ישובו להסכם אם איראן תפסיק להפר אותו. אלא ששעות בודדות לאחר מכן, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הבהיר בחשבון הטוויטר שלו כי "טהראן תשוב להסכם רק לאחר שארצות הברית תסיר את כל הסנקציות שהוטלו על ידי טראמפ".

גם במשרד ראש הממשלה התייחסו להודעה של ארצות הברית, ומסרו: "ישראל דבקה במחויבותה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ועמדתה בעניין הסכם הגרעין לא השתנתה. ישראל מאמינה שחזרה להסכם הקודם רק תסלול את דרכה של איראן לארסנל גרעיני. ישראל מקיימת שיח רצוף עם ארה"ב בעניין זה". במקביל, בכיר באיחוד האירופי מסר כי "האיחוד עובד על האפשרות של תכנון פגישה לא רשמית עם כל חברות הסכם הגרעין האיראני וארצות הברית".

ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

על פי דיווח ברויטרס, ארה"ב עדכנה את ישראל מראש בהצהרה שמסרה, אך גורם אמריקני מסר לסוכנות הידיעות כי הנשיא ג'ו ביידן לא דיבר על כך עם ראש הממשלה נתניהו בשיחה בין השניים שהתקיימה השבוע.