ביידן למדינות אירופה: "ארה"ב נחושה להתניע את היחסים מחדש"

נשיא ארה"ב השתתף בוועידת מינכן לביטחון, הכריז שממשלו חוזר להסכמים אותם עזב טראמפ והביע נכונות להיכנס למו"מ עם הממשל בטהראן בנושא הסכם הגרעין. "איראן מערערת את היציבות במזרח התיכון"

זמן צפייה: 01:52

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן נאם הערב (שישי) בוועידת מינכן לביטחון והכריז כי הממשל האמריקני ישוב להסכמים אותם עזב קודמו בתפקיד דונלד טראמפ. לדבריו, "השנים האחרונות הציבו אתגרים ליחסים בין אירופה לארצות הברית, אבל אנחנו נחושים להתניע אותם מחדש - השותפות הזו היא אבן פינה. ארצות הברית תעבוד בצמוד לאיחוד האירופי כדי להצליח באתגרים שאנחנו חולקים".

כמו כן, ביידן התייחס להפרות הסכם הגרעין עם איראן ונכונות ממשלו להיכנס למשא ומתן על הנושא עם הממשל בטהראן. "אנחנו צריכים להתמודד עם הפעולות של איראן שמערערות את היציבות במזרח התיכון", אמר. "אנחנו מוכנים למשא ומתן עם איראן במסגרת פורום שש המעצמות. יש לנו כל מה שאנחנו צריכים, אנחנו יכולים להתמודד עם כל איום".

ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

נוסף על כך, ביידן תקף את הממשל הרוסי וטען כי "הקרמלין מאיים על הדמוקרטיה ועל צורת השלטון שלנו - מנהיגים רוסים מאמינים שהמערכת שלנו מושחתת כמו שלהם. אבל אנחנו יודעים שזה לא נכון. האיום מרוסיה הוא שונה מהאיום הסיני, אבל הוא אמיתי באותה מידה. אנחנו לא רוצים קונפליקט, אנחנו רוצים עתיד שבו כל האומות יכולות ללכת בדרך שלהן בלי כוח ושחיתות".

אמש הודיעה ארצות הברית כי היא מוכנה לקיים שיחות עם איראן על חזרה להסכם הגרעין, בתיווך מעצמות אירופה. כמו כן, שבה על הצהרת שר החוץ אנתוני בלינקן, לפיה היא תשוב להסכם אם איראן תפסיק להפר אותו. אלא ששעות בודדות לאחר מכן, שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף הבהיר בחשבון הטוויטר שלו כי "טהראן תשוב להסכם רק לאחר שארצות הברית תסיר את כל הסנקציות שהוטלו על ידי טראמפ".

גם במשרד ראש הממשלה התייחסו להודעה של ארצות הברית, ומסרו: "ישראל דבקה במחויבותה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ועמדתה בעניין הסכם הגרעין לא השתנתה. ישראל מאמינה שחזרה להסכם הקודם רק תסלול את דרכה של איראן לארסנל גרעיני. ישראל מקיימת שיח רצוף עם ארה"ב בעניין זה". במקביל, בכיר באיחוד האירופי מסר כי "האיחוד עובד על האפשרות של תכנון פגישה לא רשמית עם כל חברות הסכם הגרעין האיראני וארצות הברית".