משרד ראש הממשלה מגיב להודעת ממשל ביידן // צילומים: יהונתן זינדל - פלאש 90, אי.פי // משרד ראש הממשלה מגיב להודעת ממשל ביידן

"ישראל מחויבת למנוע מאיראן נשק גרעיני"

משרד ראש הממשלה התייחס להצהרת ממשל ביידן, שהודיע שהמגעים עם טהרן לחזרה להסכם הגרעין הישן יחודשו • "מקיימים שיח רצוף עם ארה"ב בנושא"

ממשל ביידן הודיע הלילה (שישי) על שורת הקלות כלפי איראן, במטרה לשוב להסכם הגרעין, שעליו חתם הנשיא אובמה ב-2016, ואותו עזב הנשיא טראמפ שנתיים לאחר מכן. במשרד ראש הממשלה הגיבו להחלטה, ומסרו: "עמדתנו בנודע להסכם הגרעין לא השתנתה". 

עוד נכתב בהודעה: "ישראל דבקה במחויבותה למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני, ועמדתה בנושא לא השתנתה. ישראל מאמינה שחזרה להסכם הקודם רק תסלול את דרכה של איראן לארסנל גרעיני. ישראל מקיימת שיח רצוף עם ארצות הברית בעניין זה".

כאמור הלילה הודיע השגריר הזמני של ארה"ב באו"ם, ריצ'ארד מילס, כי האמריקנים מושכים את בקשתם להפעיל את מנגנון ה"סנאפבאק", שהממשל הקודם הפעיל רק בחודש ספטמבר האחרון – שעל פיו האו"ם היה אמור להפעיל מחדש את הסנקציות שהוטלו על איראן והוסרו במסגרת הסכם הגרעין. יש לציין כי שאר המדינות החתומות על ההסכם ושאר חברות מועצת הביטחון טענו כי מאחר וארה"ב פרשה מן ההסכם, אין ביכולתה להפעיל את סעיף ה"סנאפבק".

בנוסף לכך הודיעה ארצות הברית על נכונותה לקיים משא ומתן עם איראן, בתיווך אירופי, ואף הסירה סנקציות על דיפלומטים איראניים החברים במשלחת הרפובליקה האסלאמית לאו"ם. גורמים המעורים בפרטים טענו באוזני רשת רויטרס כי ישראל עודכנה מראש על החלטתה של ארצות הברית לשוב למשא ומתן עם איראן.

"אסור לאפשר לאיראן להשיג נשק גרעיני"

הודעתו של מילס באה דווקא לאחר הצהרה לוחמנית של שרי החוץ של ארה"ב, בריטניה, גרמניה וצרפת, שקיימו אתמול פגישה דיגיטלית בה עסקו באיום האיראני. השרים הצהירו כי ההחלטה של טהרן להגביל את הגישה של פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית היא "בעלת אופי מסוכן".

השרים פרסמו  קריאה לאיראן לשקול את ההשלכות של פעולה כה חמורה, במיוחד בזמן זה של הזדמנות דיפלומטית מחודשת. בריטניה, צרפת, גרמניה וארצות הברית הביעו גם את חששותיהם המשותפים מהפעולות האחרונות של איראן לייצור אורניום המועשר עד 20% וגם מתכת אורניום. "לפעילות זו אין הצדקה אזרחית אמינה. ייצור מתכות אורניום הוא שלב מרכזי בפיתוח נשק גרעיני".

עם זאת, בהודעה משותפת שפורסמה לאחר הדיון הוציאו ארבע המדינות הצהרה משותפת, ממנה עולה כי ארה"ב מוכנה לפתוח במשא ומתן עם איראן, על תהליך החזרה של שתי המדינות להסכם הגרעין המקורי.

על פי הודעת מחלקת המדינה, שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן הדגיש כי, "אם איראן תחזור לעמוד בקפדנות בהתחייבויותיה במסגרת ה- JCPOA, ארצות הברית תפעל בהתאם וכי היא מוכנה לנהל דיונים עם איראן לקראת כך".

שרי החוץ של ארבעת המדינות הבטחה שאיראן לעולם לא תוכל לפתח נשק גרעיני. "הסכם הגרעין (ה- JCPOA) היה הישג מרכזי בדיפלומטיה רב-צדדית. מדינות אירופה מברכות על כוונת ארצות הברית לחזור לגישה דיפלומטית מול איראן וכן על חידוש הדיאלוג הבטוח בינן לבין ארצות הברית", נכתב בהצהרה.

השרים אישרו כי יש אינטרס משמעותי לתאם את המהלכים עם סין ורוסיה, תוך הכרה בתפקיד האיחוד האירופי. על פי ההצהרה, מטרתן המשותפת של המדינות היא להחזיר את איראן לעמידה מלאה בהתחייבויותיה במסגרת הסכם הגרעין. השרים יצאו בקריאה לאיראן לא לנקוט בצעדים נוספים שיפרו את הסכם הגרעין.

חזרה לתיאום עמדות מדיני

עצם הפגישה בין שרי החוץ של המדינות האלה היא חידוש גדול, אחרי ארבע שנים שבהן ממשל טראמפ פעל באופן עצמאי וללא תיאום עם אירופה בנוגע לאיראן. 

בנוסף, זו הפעם הראשונה  שבה שר החוץ האמריקני כי ארצו מוכנה לשיח עם איראן, על תהליך החזרה של שתי המדינות להסכם הגרעין המקורי, לאחר שטראמפ פרש ממנו ב-2018.  בנוסף, כפי שהיה צפוי, האמריקנים מתכננים מו"מ חדש עם איראן על שיפור הסכם הגרעין, לאחר החזרה להסכם המקורי, אם וכאשר הדבר יקרה. כעת מדינות אירופה מצטרפות למעשה למסלול שמתווים האמריקנים.

המסלול הזה כולל, מו"מ על חזרה להסכם הגרעין המקורי. לאחר שהדבר יקרה, אם וכאשר, יפתח מו"מ נוסף על חיזוק הסכם הגרעין המקורי והארכת מועד פקיעתו. מו"מ זה, כך מסכימות הערב גם מדינות אירופה, יכלול התחייסות לתוקפנות הבינלאומית של איראן ולהפצת הטרור מצידה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו