שתף קטע נבחר

דיון בשכר הבכירים: שיסתפקו בשכר ממוצע כפול 2

ועדת השרים לעניין שכר הבכירים: ראש החוג למנהל עסקים במכללת אונו מתנגד לקביעת השכר בחקיקה, כפי שמציעים יחימוביץ' וכץ, ומציע שכר בסיסי כפול מהשכר הממוצע במשק

ועדת השרים בעניין שכר הבכירים שמעה היום (ב') שתי דעות סותרות מפי מומחים האקדמיה, בעד ונגד הצעת החוק של הח"כים שלי יחימוביץ' (עבודה) וחיים כץ (ליכוד). הצעתם קוראת להתנות את שכר הבכירים עד לפי 50 מהשכר הנמוך ביותר של עובדי החברה הזוטרים.

 

  • שכר הבכירים: שישה עיוותי שכר מקוממים במיוחד

 

פרופ' שמואל האוזר, דיקן הפקולטה למנהל עסקים בקרייה אקדמית אונו, הביע התנגדות לקביעת השכר בחקיקה והציע לקשור אותו ברווחיות החברות. הוא אמר כי השכר במתכונתו הנוכחית פוגע בבעלי המניות.

 

האוזר מציע לתת לבכירים שכר בסיסי. כדוגמה לכך הוא אמר שאפשר להציע שכר בסיס שהוא כפול מהשכר הממוצע במשק - כ-15 אלף שקל בחודש, ולהסמיך את דירקטוריון החברה לאשר למנהל אופציות ולפי הערכיות לאחר 3 עד 5 שנים שבהן הסתיימו מאזני החברה ברווח.

 

מימוש האופציות לא יהיה מיידי אלא כעבור 3 עד 5 שנים. האוזר אמר כי הנוסחה המשולבת הזו תחייב את המנהלים להיות זהירים בנטילת סיכונים ותמנע אפשרות של מניפולציות ושל "חשבונאות יצירתית" ליצירת רווחים מלאכותיים בדוחות הכספיים.

 

הוועדה, בראשות שר המשפטים יעקב נאמן, ראתה בנוסחה המוצעת הצעה מאוזנת. לעומתו הביע ד"ר ירון זליכה, לשעבר החשב הכללי באוצר ראש החוג להתמחות חשבונאית בקרייה האקדמית אונו, תמיכה בהצעת החוקק של יחימוביץ' וכץ. 

 

זליכה טען שהבעייה של שכר הבכירים הוא אחת הבעיות המרכזיות שנובעות מכשל השוק הקיים בתפקוד החברות הציבוריות, שבהן מנצלים בעלי השליטה לרעה את זכויות המיעוט של בעלי המניות. לדעתו, הטלת מיגבלות על שכר הבכירים תסיעי בחיסול כשל השוק האמור.

 

בפני הוועדה הופיע גם הפרופ' למשפטים ידידיה שטרן, שהביע חשש שהגבלת שכר הבכירים בחוק תאלץ את החברות והעומדים בראשן למצוא תחליפים אחרים לשכר באופן שהכנסת המנהל הבכיר לא תיפגע. לדעתו, ועדת השרים צריכה לחפש דרך אחרת לפתרון הבעיהי, אך הוא לא נקב באיזה דרך.

 

מהוועדה נעדרו שר האוצר יובל שטייניץ, שנמצא בסין, ושר התמ"ת בנימין בן אליעזר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שלי יחימוביץ' ב דיון על תוכנית ויסקונסין
צילום: גיל יוחנן
חיים כץ ועדת העבודה
צילום: גיל יוחנן
מומלצים