גדי וילצ'רסקי נגד הדת: "תפסיקו להתחתן ברבנות"

הסטנדאפיסט התייחס לגט שניתן לשירה איסקוב, וקרא לשקול מחדש את מוסד הנישואין  "אנחנו באמת מוכנים להפקיר את עצמנו בידי הגוף המאוס הזה?", שאל

גדי וילצ'רסקי // צילום: גדעון מרקוביץ // גדי וילצ'רסקי

"אזהרה: פוסט לחילונים בלבד!", פתח הסטנדאפיסט והשחקן עידן מור, שמוכר יותר בשם הבמה שלו גדי וילצ'רסקי, את הפוסט הארוך שלו בו יצא נגד מוסד הנישואים דרך הרבנות. "המקרה הקיצוני של שירה איסקוב זעזע מדינה שלמה, אבל אני רואה בו הזדמנות לקרוא לציבור החילוני לשקול מחדש את מוסד הנישואין כולו", כתב מתחת לצילום מסך של ידיעה על הגט שניתן לאיסקוב.

"למה לכם, זוג אוהבים שאינם שומרי מצוות ושרוצים להקים בית בישראל למסד את הקשר בנישואין? מה הסיבה של חילונים ב-2021 לעבור ברבנות? מסורת? כיבוד אב ואם? בושה מהסביבה?", תמה וילצ'רסקי. "אולי הגיע הזמן להבין בתקופה שבה אחוז המתגרשים הוא אסטרונומי, שזה לא מתאים לבוא לבקש אישור מהרבנות כשאנחנו כאנשים בוגרים ולא קרובים לדת, רוצים להיפרד? אנחנו באמת מוכנים להפקיר את עצמנו בידי הגוף המאוס הזה שנקרא רבנות?! נשים, אתן באמת מוכנות לאפשרות שרבנים ישאלו אתכן שאלות וייעצו לכן לנסות בכל זאת שלום בית?".

"אתן מודעות לכך שבישראל חיות כיום אלפי נשים עגונות? זה לא נשמע לכן פרה-היסטורי?!", הוסיף ושאל.  ובכלל, האם אתם מודעים לתוצאות המשפטיות של פנייה לבית דין רבני במקום לבית משפט אזרחי לענייני משפחה? והידעתם? גם אם אתם מתחתנים חתונה אזרחית בקפריסין, ביום שתרצו להתגרש עדיין תהיו חייבים לעבור ברבנות כי המדינה העניקה לרבנות מונופול על גירושין!".

"אז למה להתחתן בכלל?!", המשיך וילצ'רסקי לשטוח את טענותיו במניפסט הזועם. "בשביל יום החתונה? אז תעשו חתונה כמו שחלמתם עליה, רק בלי רב. רוצים למסד את הקשר? לכו ל״משפחה חדשה״! רוצים לקבוע את זכויותיכם המשפטיות? תעשו הסכם ממון, תעשו הסכם הסדרי ראיית הילדים למקרה שתיפרדו. אין לכם מושג כמה הורים גרושים מסוכסכים זה עם זה וכמה הורים לא יכולים לראות את ילדיהם רק בגלל שהם הפקירו את עתידם כי התחתנו בלי חוזה וכי לא רצו ״לקלקל את הרומנטיקה״.

"מה הסיבה של חילונים ב-2021 לעבור ברבנות?" // צילום: אורן בן חקון
"מה הסיבה של חילונים ב-2021 לעבור ברבנות?" // צילום: אורן בן חקון

"וכן, אפשר להתחתן עם רב ולחתום על חוזים בנפרד, אבל שוב - למה שתפקירו את עצמכם לידי הרבנות?! למה שנמשיך לעבור אצלם, לפתוח תיקים, לשלם כספים??? אגב, זה שאתם לא מתחתנים ברבנות לא עושה אתכם לפחות יהודים! הרבנות לקחה לידיה מונופול על הדת?! באיזו זכות?! איך קרה שדווקא במדינת היהודים הדת הפכה לביזנס, למקור כוח וסחטנות, למונופול של גוף כזה? איך דווקא במדינת היהודים הדת המאיסה את עצמה על ציבור גדול כל כך?!", תמה בכעס.

"זה מה שקורה כשלא מפרידים דת ממדינה ושלא יעבדו עליכם - אין שום קשר בין מדינת יהודים לבין מדינה שהיהדות הפכה בה לביזנס. דווקא מוקירי הדת חייבים לתמוך בהפרדת הדת מהמדינה. ואתם, זוגות יקרים: רוצים לחיות ביחד? תחיו ביחד. רוצים מסיבה? תעשו מסיבה. רוצים להיפרד? תיפרדו. להיות עם חופשי עאלק! חלאס נחנקנו!", חתם את הפוסט הזועם שצבר קרוב לאלפיים לייקים וכמה מאות תגובות ושיתופים.

התוכן הטעון הצליח לייצר שיח מעניין אך כצפוי גם סוער כשהדעות היו חלוקות. "מסכימה איתך על רוב הדברים", כתבה גולשת, "אבל בסופו של יום אני חושבת שרק להמנע ממוסד הנישואין זה לא מספיק. לדעתי צריך להילחם על כך שיהיה אפשר להינשא/להתגרש אזרחית במדינה. ושלכולם יהיו זכויות בעניין- להט״ב, נישואים בין דתות שונות, אתאיסטים וכו."

"לא מבינה למה אתה חי בארץ", כתבה גולשת בזעם. "מה מונע ממך לקום ולעזוב לכל מדינה ליברלית לגמרי אחרת (נטולת חרדים ורבנים וכל מה שמקשה עליך) מסטאנדפיסט (מצוין אגב) נהיית מריר מדי. אל תשכח את הזהות שלך, יהודי. יש כמונו שמנסים לשמור על מסורת אבותינו מבלי לערב עזרים מודרניים."

וילצ'רסקי לא נותר אדיש לתגובה והשיב: "אני חי בישראל כי זו זכותי שנובעת מהאזרחות הישראלית שלי. במרקם הזהות שלי היהדות לא תופסת מקום מרכזי ואינני חייב לאיש דין וחשבון על כך. אין לי שום בעיה עם רבנים וחרדים, זה לא סותר את הקריאה שלי לחילונים לא להיכנס שלא לצורך לעולם זר להם שיכבול אותם לשווא. אם קריאת התעוררות היא מרירות בעיניך זה שלך ושלך בלבד, אני כשלעצמי אדם חופשי ומאושר. אין לי שום השקה עם הרבנות, אבל כואב לי על נשים כמו שירה איסקוב, בדומה לכאב שאני חש כלפי בעלי מסעדות שמשלמים פרוטקשן במסווה של ״כשרות״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר