בגיל 85: נפטר כוכב "סלומוניקו" ראובן בר יותם

השחקן שהתגורר בלוס אנג'לס ושיחק בסרט הקאלט הישראלי הלך לעולמו • הופיע גם ב"מצדה", "אל תתעסקו עם הזוהן" ו"סיינפלד"

ראובן בר יותם // צילום רפרודוקציה: יהושע יוסף // ראובן בר יותם

"סלומוניקו" מת היום. השחקן והתסריטאי ראובן בר יותם הלך לעולמו בלוס אנג'לס, שם התגורר יותר משלושה עשורים. בן 85 במותו.

את הקריירה שלו החל בר יותם כנער בן 13 בתיאטרון הילדים של אליעזר אנסקי, והמשיך לשחק בתיאטראות כמו "האוהל", "תיאטרון חיפה" ועוד. את מרבית הקריירה שלו עשה בקולנוע בסרטים כמו "הוא הלך בשדות", "המטרה טיראן", "תעלת בלאומילך", "בלומפילד" ועוד. 

בר יותם גדל בחיפה כבן למשפחה ממוצא טורקי וסלוניקאי, ועיקר פרסומו בישראל בא לו כשכיכב בסרט המצליח "סלומוניקו" בבימויו של אלפרד שטיינהארט, שיצא לאקרנים ב-1972 והיה לשובר קופות שמכר כ-700 אלף כרטיסים, וייצג את ישראל בפסטיבל ברלין. גם סרט ההמשך "יהיה טוב סלומוניקו" זכה להצלחה קופתית גורפת.

הסרט מתמקד בדמותו של סלומוניקו קרקסטיקה, עובד נמל סלוניקאי, ובבית שהקים בשכונת פלורנטין בעלת הציביון היווני. כשחבריו מהשכונה עוברים לשכונות החדשות גם הוא נודד לצפון תל אביב כדי להעניק לילדיו חיים נוחים יותר ,אבל אינו מצליח להתאקלם בשכונה החדשה.

הסרט נוגע בחבלי הקליטה של יוצאי סלוניקי בארץ והפערים בין אשכנזים למזרחים והפער הבין דורי ועוד. בר יותם, שכתב את התסריט, ביסס את דמותו של סלומוניקו על אביו שלו.

בשנות ה-70 שיחק בר יותם גם בסרטים "המשכנע בע"מ", "בוא נפוצץ מיליון" עם יהודה ברקן ו"מבצע יונתן".

 מתוך "סלומוניקו"

ב-1980 הוא עזב את ישראל כדי לנסות את מזלו בהוליווד הנוצצת, אך לוהק לרוב לתפקידים משניים בסרטים כמו "מצדה", או "סאדאת" - הסרט שבו שיחק בתפקיד עורך היומון המצרי "אלגומהוריה". הוא הופיע בתפקידי אורח בסדרות טלוויזיה וסרטים כמו "פרקליטי אל איי", "טקסי", "ניקיטיה", "בלוז לכחולי המדים", "מקגיוור", "רצח במשיכת קולמוס" ו"אל תתעסקו עם הזוהן" עם אדם סנדלר, כמו גם בסדרה המצליחה "חסרי בושה" לצד וויליאם ה. מייסי, כשהשיא מבחינתו היה כשלוהק לדמותו של שלמה, נהג משאית בסדרה האלמותית "סיינפלד".

בר יותם היה אב לשלושה ילדים. אחת מבנותיו נפטרה ממחלה ב-2014. בסרט התיעודי "בריותי הקטנה" ("בריותי" היה כינויו של ראובן בר יותם בפי מכריו) מ-2016, בבימויה של שני ראסד, יוצאת הילה לוי במסע חיפוש אחר אביה הביולוגי בטענה שבר יותם הוא אביה. בר יותם הכחיש זאת מכל וכל. בראיון ל"ישראל היום" סיפרה לוי: "כשהטלפון צילצל וקול של גבר נשמע מעברו השני של הקו, השתנקתי לרגע. שאלתי אם זה ראובן בר יותם, וכשהוא השיב בחיוב, הרגשתי שעוד רגע הלב שלי קופץ מהחזה. ניסיתי להיות רגועה והצגתי את עצמי. בשנייה שהוא שמע שאני הילה לוי בר יותם, הוא ניתק את הטלפון ולא ענה לי יותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר