ספר בשחור (צילום: צילום מסך)
צילום: צילום מסך

אילן (שם בדוי), רווק כבן 35, העובד כמעצב שיער מתל אביב, לא האמין שהקורונה תעשה לו טוב, כל כך טוב. הוא כבר דמיין סרט רע מאוד של סגירת המספרה, מכירת הציוד וירידה מהארץ, לפני שהבין שזה כנראה הדבר הכי טוב שקרה לו אי פעם.

"בחיים לא האמנתי שהקורונה והסגרים יגרמו לי להרוויח הרבה כסף. הייתי בטוח שאני מתרסק לרסיסים, חוטף את הסטירה של החיים שלי ובורח מהמדינה", הוא מספר, "בימים הראשונים של הסגר טיפסתי על הקירות. הגשתי בקשה לקבל מענק, והימים הפכו למדכאים".

חבר טוב שפרסם את השם שלו בכל מיני קבוצות וואטסאפ וטלגרם, שם נכתב שאילן מוכן מקבל לקוחות שרוצים להסתפר אצלו בבית, שינה את התמונה. "מאז הטלפון לא מפסיק לצלצל. רק בשבוע אחד שלפני הפסח הרווחתי בשחור 50 אלף. עבדתי 16 שעות ביממה. היו באים אליי לקוחות בשעה אחת בלילה ושש בבוקר. אנשים לחוצים להסתפר, לעצב את השיער ומחפשים מישהו שיבוא אליהם עד הבית או שהם יבואו אליי".

אתה לא פוחד ממס הכנסה, בכל זאת אתה עובד בשחור?
"הם ממש לא מעניינים אותי. מה יעשו לי יעקלו לי הפן? ייקחו לי את הציוד? את רוב הכסף שהרווחתי אני משקיע בקניית ביטקוין. שיחפשו. כסף לא יראו ממני. אם המדינה הייתה עוזרת לי לא הייתי עובד. קרסתי בגלל התנהלות הממשלה, אז מבחינתי לעבוד בשחור זו הדרך היחידה לצוף מעל המים. אני גאה בזה שאני גונב המדינה. כל השנים שילמתי מס הכנסה, מע"מ, ביטוח לאומי ברגע האמת זרקו אותי לכלבים. אני לא חייב לאף אחד כלום".

"יש לי מקלט ששכרתי ביפו מהדיירים", משתף גם לירן (שם בדוי). "הפכתי אותו למספרה, הבאתי את כל הציוד וכל יום באים אליי, 15-20 לקוחות. לפני כן עבדתי שכיר במספרה גדולה, אבל הוציאו אותי לחל"ת. אני ממשיך לקבל דמי חל"ת מהמדינה וגם לעבוד מהצד בשחור. אחרי כל ההוצאות נשאר לי משהו כמו 30 אלף שקלים ועוד אני מקבל 7,000 שקלים מהמדינה- מה רע? הכי מצחיק שבסגרים היו לי יותר לקוחות. קורונה? לא פוחד. אני עם מסיכה כל הזמן וגם הלקוחות".

יש כאלה שיגידו שאתה עבריין שעובד במזומן.
"שיגידו מה שהם רוצים. שאני מעלים מיסים, שאני עבריין אבל זה לא מזיז לי בכלל. המדינה דפקה אותי, בבנק הייתי מוגבל אז מה רוצים שאמות ברעב? שאחטט בפחי זבל, שאהיה הומלס?!!!"

"לא דיווחתי כמובן כלום למס ההכנסה, כי למה לדווח?"

התמונה שמציגים ליאור ואילן לא שונה בהרבה מאנשים אחרים שעמם דיברנו ושהרוויחו בשנה האחרונה מיליוני שקלים בשחור. גם ענף הקוסמטיקה שגשג בשנת הקורונה ועל פי הערכות שונות של גורמים ברשות המיסים גלגל מעל מיליארד שקל, וכנראה אפילו הרבה יותר מכך.

אלונה (שם בדוי), תושבת אחד הישובים בנגב סגרה את המספרה המשגשגת שלה בחנות ששכרה, ופתחה אותה שוב ביחידת הדיור בכניסה האחורית של ביתה.

"בתקופה הקורונה עשיתי מיליוני שקלים. גם היום היומן שלי מלא בתורים שנשים קבעו אצלי", היא מספרת. "לא דיווחתי כמובן כלום למס ההכנסה, כי למה לדווח? הקורונה מוטטה לי את העסק והמדינה נתנה לי מענקים מצחיקים. עכשיו יש לי מאות לקוחות בחודש, אני מעסיקה עוד ספרית וקוסמטיקאית שעוזרות לי. הביקוש מטורף. הרבה פן, לק ג'ל, תספורות, ציפורניים".

בכסף שהרוויחה במהלך השנה אלונה רכשה לעצמה מכונית מפוארת ב-200 אלף שקלים ומימנה לילדיה את הלימודים באוניברסיטה. "לפני כן הייתי משלמת ארנונה גבוהה, ביטוח לאומי, מס הכנסה, מע"מ ועוד הוצאות. היום הכול נכנס נקי לחשבון. לפני חג פסח וראש השנה עבדתי מסביב לשעון. ברוך השם אני מסודרת, מזל שיש קורונה ועוד קיבלתי שני מענקים".

פרט לספרים וקוסמטיקאיות בקרב בעלי העסקים שמעלימים מס ונמצאים פירמידה של רשויות המס גם בעלי פיצוציות, חקלאים שעוסקים במכירת ביצים, תותים, בננות, שמן זית, מגדלי פרחים שמגיעים ישירות ליישובים ברחבי הארץ,ומוכרים את המוצרים לאזרחים מבלי להצהיר על הכנסותיהם ולהוציא קבלות.

"פעם מכרתי לרשתות השיווק והמזון ולירקנים היום אנחנו מוכרים תותים, בננות, פרחים, שמן זית, פירות, ביצים, ירקות ותבלינים ישירות לצרכן בלי לשלם דמי תיווך. אנחנו מרוויחים פעמיים. גם מוכרים יחסית זול ללקוחות וגם לא מצהירים על ההכנסות", סיפרו, "המדינה שכחה אותנו בקורונה אז דאגנו לעצמנו וככה הצלחנו לשרוד מבלי לפשוט רגל".

"משלמים לי דמי סיכון למקרה שאתפס"

"באחד החודשים הרווחתי כמה עשרות אלפי שקלים", חשף א' שליח העובד במרכז הארץ, "הממוצע הוא בסביבות, 20, 25 אלף שקלים בעיקר כשמדובר בעבודה עם סוחרים בטלגרם. הם משלמים לי גם דמי סיכון למקרה שאתפס. אני עובד עם מסעדות, פיצוציות, סופרים שכונתיים".

גם בעלי צימרים שעבדו בסגרים ובין סגר לסגר, הרוויחו עשרות אלפי שקלים, ולא הצהירו על ההכנסות וקיבלו מענקים מהמדינה. "אני מודה שהרווחתי מאוד יפה בתקופת הסגר השני והשלישי, וגם קצת לפני אבל אם אצהיר על הכנסות יאשימו אותי על הפרת סגר והפצת מחלה", הסביר יורם (שם בדוי) בעל מתחם צימרים. "למה שאני אחפור בור לעצמי ואסתבך בחקירות במשטרה, לא נורא אם גנבנו קצת כסף מהמדינה גם ככה זו תקופה קשה".
גם נהגי מוניות רבים שחטפו מהלומה כלכלית קשה מעלימים מס. הם לא מוצאים קבלה מודפסת ללקוחות וגם על הדרך עושים עוד עבודות מהצד כמו העברת סמים.

צילום: באדיבות המשטרה

"אני יודע שחלק מהנהגים עובדים עם עברייני סמים ומשמשים כמעין בלדרים או שליחים בהעברת הסם בעיקר בין יישובים במרכז הארץ והשרון", גילה ד', נהג מונית ותיק, "הקורונה הרגה אותי לגמרי. מ- 50 נוסעים ביום צנחתי לחמישה במקרה הטוב. חלק מנהגי המוניות הפכו לעובדים במשלוחים של חנויות, אחרים לצערי עובדים בהעברת סמים. אנשים נחנקו כלכלית, לא הייתה להם ברירה. אני לא קיבלתי שום מענק מהמדינה ובשנה האחרונה אני לא מוציא קבלה ללקוח אם הוא לא מבקש. אני עבריין מיסים? המדינה עבריינית שירקה לי בפנים ואחרי עשרות שנים של תשלומי מס וביטוח לאומי, וברגע האמת לא נתנה לי שקל בנימוק שלא מגיע לי אז למה שלא אעלים מיסים. שיפתחו בחקירה אין בעיה. נחיה עם זה. אין להם מה לקחת ממני כלום. הכול מעוקל לבנק כולל הבית".

"אין לנו כוח אדם גדול מספיק להגיע לכל מי שמעלים מס"

רשויות המס מודעות לכך שמאות אלפי בני אדם בתקופת הקורונה עובדים בשחור ולא מדווחים. רובם בעלי עסקים שנסגרו או פשטו את הרגל בגלל המצב הכלכלי והחליטו לעבוד מהצד במגוון עבודות. הנזק לקופת המדינה נאמד בכמה מיליארדי שקלים.

"החשש שלנו שאנשים פרטיים ובעיקר בעלי עסקים שכל השנים ניהלו תיקים במס הכנסה ומע"מ והוציאו קבלו ללקוחות ימשיכו להתרגל ולעבוד בשחור. בתופעה כזו לא נתקלנו מעולם", הסביר גורם ברשות המיסים, "כרגע אנחנו מטפלים רק בהעלמות מס גדולות אבל עושים גם ביקורות פתע במאות עסקים מידי יום ברחבי הארץ".

מי עוד בין מעלימי המס הגדולים?
"בעלי צימרים, שליחים, בעלי מועדוני הימורים, מורים נתנו שיעורים פרטיים בבתים או בזום, מגדלי מריחואנה בחממות שטחי אש ובמושבים בדרום הארץ ובאזור לכיש ובמעבדות הידרו ביתיות, זייפני כסף, ניהול והפעלת בתי בושת וסחר בסמים באמצעות אפליקציית הטלגרם. העלמות המס שלהם נאמדות במיליארדי שקלים".

עם זאת, ברשות המיסים מודים כי הם פחות מתרכזים במעלימים הקטנים. "אין לנו כוח אדם גדול מספיק להגיע לכל מי שמעלים מס, אבל ישראל היא לא מערב פרוע ויש חוקים ועל כולם למלא אחריהם. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם משטרת ישראל. להערכתנו בתקופת הקורונה יש עלייה של מאות אחוזים בהעלמות מס. אנחנו יודעים על אנשים שהתעשרו מהעלמות מס בשנת הקורונה, רכשו וילות ומכוניות פאר, ואנחנו מטפלים בהם".

תגובת רשות המיסים: "רשות המסים פועלת בימים אלה תוך הפעלת האיזונים הדרושים הנובעים מהקשיים איתם מתמודד המגזר העסקי לנוכח השלכות נגיף הקורונה. כוח אדם רב מוקדש לסיוע לעסקים ולחלוקת המענקים ולטיפול  במעסיקים, ובציבור בכלל ברגישות גבוהה. מתוך הבנה  שעסקים רבים חווים בעיה תזרימית, אנחנו  מקדימים החזרים ומאפשרים הקלות בתשלומים ואורכות".  

"בצד זה, הרשות ממשיכה לפעול באפס סובלנות כנגד מי שמשתמשים בקורונה כהזדמנות לעבריינות ונוקטים באכיפה קשה נגד החשבוניות הפיקטיביות והעלמות המס הכבדות. הרשות פועלת בעיקר בתחומים בהם זוהתה מגמה גוברת של פעילות לא מדווחת, ואף ערכה לאחרונה מבצעי ביקורות ממוקדים בענף הבנייה והקיוסקים. הרשות ממשיכה לאסוף באמצעות פעולות סמויות מהעין מודיעין על עסקים אלה, ומבצעים נוספים צפויים בקרוב".