משמין? כל מה שרציתם לדעת על פירות יבשים

חוגגים את סדר ט"ו בשבט? כדאי שתלמדו קודם על כמות הקלוריות שמסתתרת בפירות היבשים ובאגוזים • היתרונות והחסרונות הבריאותיים

צילום: אורן בן חקון // ט"ו בשבט בשוק מחנה יהודה

הערב (רביעי) נחגוג את ט"ו בשבט, שהמאכלים המסורתיים שלו הם כבר מזמן חלק מחיי היומיום שלנו, ואנחנו מתכוונים כמובן לפירות היבשים והאגוזים על כל סוגיהם.

בהשוואה לסופגניות של חנוכה או לאוזני המן, למאכלים של ט"ו בשבט יש הרבה יתרונות, בשקדים ובאגוזים יש חומצות שומן חשובות והרבה מינרלים כמו ברזל, סידן ומגנזיום, ובפירות היבשים אין שומן אך יש הרבה סיבים ומינרלים. לכל פרי יתרונות משלו, במשמשים מיובשים למשל יש המון ברזל ואשלגן, ובשזיפים יש סיבים.

עם כל היתרונות שלהם, צריך לשים לב שבין המוצרים הנפלאים הללו יש גם כאלו שיש בהם תוספת של סוכר לבן, חומרים משמרים או צבעי מאכל מזיקים, והם כמובן פחות עדיפים. כשקונים פירות יבשים בתפזורת אי אפשר לדעת, וכדאי לצאת מהנחה שיש בהם חומרים משמרים ותוספות אחרות, פרט לתמרים שבדרך כלל אין בהם תוספים משום סוג. 

במוצרים באריזה, כדאי לבדוק את האותיות הקטנות של רשימת הרכיבים. לפעמים מגלים שזה לא בריא כמו שחושבים. רוב הפירות היבשים אינם מיובשים בתהליך טבעי, וחלקם מיובשים בתהליך מקוצר הכולל אדי גופרית הנספגים לתוך הפרי המיובש וגורמים לו להכיל חומרים מזיקים. בהרבה מאוד מוצרים יש רשימה מכובדת של חומרים משמרים או צבעי מאכל מזיקים כמו טרטרזין או אדום אלוורה, וגם אינדיגו או סנסט. בחלק מהמוצרים יש תוספת של מעל ל-50 אחוזי סוכר, וגם זה מיותר לגמרי כי בפרי המיובש יש את הסוכר הטבעי שהופך למרוכז יותר וזה בהחלט מספיק. 

קיימים מוצרים רבים בשוק,  והעדיפות האמתית היא לחנויות טבע ולמוצרים אורגנים. פירות זוהרים הם אולי יפים אך פחות בריאים. המשמש המיובש הוא דוגמה בולטת ביותר, באורגני צבעו חום ובגרסה המוכרת יותר צבעו כתום זוהר.

ומה מבחינת הקלוריות?

הבעיה העיקרית בט"ו בשבט היא שמתחילים לנשנש פרי קטן ועוד אחד ואגוז כזה ושקד כזה וכולם בריאים, טבעיים, לא קלויים וללא מלח, אבל במצטבר מכילים כמות קלוריות גדולה מאוד. כדי לקבל סדר גודל, להלן פירוט קלוריות של חלק מהנפוצים ביותר:

שקדים // צילום: GettyImages
שקדים // צילום: GettyImages

שקד אחד = 8 קלוריות

חצי אגוז פקאן = 20-15 קלוריות

חצי אגוז מלך = 25-20 קלוריות

משמש מיובש =  25 קלוריות

שזיף מיובש = כ-70-30, תלוי בגודל

תאנה מיובשת = כ-60 קלוריות

תמר מיובש = 50-40 קלוריות

כף צימוקים = 30 קלוריות

אננס/תפוח/פפאיה = 330 קלוריות במאה גרם. 

פרוסת אננס מיובש/מסוכר = 160 קלוריות בממוצע

חמוציות מאה גרם (חצי כוס) = 300 קלוריות.

בכל מקרה, מומלץ להוסיף תמיד לפרי שומן או חלבון על מנת למנוע קפיצה ברמת הסוכר ולהרגיש שובע לאורך יותר זמן.

מה יותר משמין?

האם פרי טרי עדיף על פרי יבש? בייבוש הפירות לא מוסיפים תוספות כמו סוכר (להבדיל מן הפירות המסוכרים). לכן הערך הקלורי של פרי יבש שווה לזה של פרי טרי. לעומת זאת, כשמשווים מאה גרם פרי, עולה הערך הקלורי של הפירות היבשים פי 6-4 מהפרי הטרי, עקב אובדן המים.

למשל, משמש טרי מכיל 80 אחוזי מים, וב-100 גרם יש 53 קלוריות, לאחר ייבוש המשמש מצטמק וב-100 גרם הערך הקלורי עולה ל-300 קלוריות ל-100 גרם. כנ"ל גם בשאר הפירות, אובדן המים מביא לצריכה של יותר יחידות כדי להגיע ל-100 גרם, והקלוריות בהתאם. 

פירות טריים או יבשים? // צילום: GettyImages
פירות טריים או יבשים? // צילום: GettyImages

אגוזים ופיצוחים תורמים לגוף 70-50 אחוזי שומן, בעיקר חומצות שומן בלתי רוויות שרצויות לגוף. ובכל זאת יש הבדלים. למשל, אגוזי מלך מכילים יותר אומגה 3, גרעיני אבטיח וגרעיני חמנייה וגם הפיסטוקים מכילים יותר חלבון, יותר ברזל וגם מגנזיום.

האם יש עדיפות לפיצוחים שהם לא קלויים? באופן כללי, כן. בזמן החימום והקלייה נהרסות חלק מחומצות השומן החשובות, ופרט לזה בפיצוחים קלויים יש כמות גדולה יותר של מלח, וזה פחות מומלץ בייחוד לבעלי לחץ דם גבוה.

גם לפיצוחים הקלויים יש ערך בריאותי מצוין, בייחוד בהשוואה לחטיפים מטוגנים. למרות שמדובר בשומן בריא, עדיין אסור לשכוח שיש בפיצוחים 70 אחוזי שומן, ו-700-600 קלוריות במאה גרם.  אומנם שומן הוא בריא, אבל למי ששומר על המשקל או מנסה לרדת במשקל, כמות הקלוריות הזו זהה לסופגנייה גדולה או פיתה עם שווארמה.

החוכמה היא בכמות ובאיזון. זכרו שהפירות היבשים והאגוזים נמצאים איתנו כל השנה ולא רק בחג אז אין סיבה לאכול מכולם באותו יום.

 

הכותבת היא נטורופטית fitandzone

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר