עוד מינוי פוליטי לתפקיד בכיר במנגנון הממשלתי לא יתבצע ערב הבחירות לכנסת. מינויה של מיכל רוזנבוים, שהייתה המועמדת המובילה לכהן כמנהלת רשות החברות הממשלתיות, לא יקודם לאחר שנציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ, קיבל היום (שלישי) את המלצת ועדת החריגים, לפיה בעת הזו לא ניתן להמליץ להמשיך בהליכי ועדת האיתור לבחירת מנהל רשות חברות ממשלתיות קבוע בתקופת בחירות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רוזנבוים הייתה עד ליום האחרון המועמדת המובילה לכהן כמבקרת המדינה ורק בשעות הערב של אותו היום, שעות אחדות לפני הצבעת הכנסת, הוחלט למנות לתפקיד את מתניהו אנגלמן. רוזנבוים הייתה גם מועמד לתפקיד היועצת המשפטית של הכנסת ונחשבת כמקורבת מאוד לשר יעקב ליצמן ולבכירי הליכוד, בהם ראש הממשלה, בנימין נתניהו.
2 צפייה בגלריה
מיכל רוזנבוים
מיכל רוזנבוים
מיכל רוזנבוים
(צילום: אלעד מלכה)
יצוין, כי בשונה מפסילת מועמדותו של מנכ"ל משרד האוצר, עודד שמיר, במקרה הזה לא פסל הנציב שמית מועמדים, אלא את עצם ההליך הפעלת ועדת איתור למינוי מחליף למנהל רשות החברות בשנים האחרונות, ינקי קווינט, שמונה ברגע האחרון לפני נפילת הממשלה למנהל מינהל מקרקעי ישראל.
ועדת החריגים בנציבות שירות המדינה פרסמה היום את חוות דעתה, לפיה היא סבורה כי יש להמליץ בפני שר הדיגיטל הלאומי, דוד אמסלם, האחראי גם על רשות החברות הממשלתיות, לשקול את הטלת התפקיד על עובד מדינה מתאים בעת הזו, בהתאם לסמכותו. פרופ' הרשקוביץ שלח הבוקר את המלצת הוועדה לשר הדיגיטל הלאומי והשר המקשר בין הממשלה לכנסת, דוד אמסלם.
2 צפייה בגלריה
 נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ
 נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ
נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ
(צילום: חיים צח, לע"מ)
בפני ועדת החריגים הונחה פנייתו של השר אמסלם לנציב שירות המדינה, לפיה מבקש השר לקדם את הליך ועדת האיתור למשרת מנהל רשות החברות הממשלתיות, בתקופת בחירות. יצוין כי משרת מנהל רשות החברות הממשלתיות פטורה מחובת מכרז, פטור מלא המחייב בדיקת המועמד על ידי ועדת המינויים. יחד עם זאת, בדומה לאופן בו נבחרו לתפקיד מנהלי רשות החברות הממשלתיות בעבר ולאחר שיח שקוים בנושא עם נציב שירות המדינה ומשרד המשפטים, בהתחשב במאפייני המשרה, נאות השר לקיים הליך של ועדה לאיתור מועמדים.
בפנייתו עמד השר על העובדה שהליך ועדת האיתור החל עוד טרם תקופת הבחירות. יצויין כי פנייה לאיתור מועמדים פורסמה ביום 20.12.2021 והרכב הוועדה אושר ביום 22.12.2020. למחרת נפלה הממשלה. בנוסף, הבהיר השר בפנייתו כי אין בראייתו חלופה אחרת לאיוש המשרה אלא במינוי קבוע באמצעות הליך של ועדת איתור מקצועית, שהוא פתוח תחרותי ושוויוני.
לאחר בחינת בקשת השר סבורה הוועדה כי לא ניתן להמליץ על אישור הבקשה. "בחינת אמות המידה הקבועות בהנחיית היועץ המשפטי לממשלה מלמדת כי הבקשה אינה עומדת בתנאים המצדיקים את קידום ועדת האיתור. הנחיית היועץ קובעת כי נציב שירות המדינה יהיה רשאי לאשר, לקיים הליכי ועדת איתור במקרים המפורטים בהנחיה. בהקשר זה מתייחסת ההנחיה למספר שיקולים. האחד, חיוניות איוש המשרה. השני, אופי המשרה. השלישי, שלב הליך ועדת האיתור לפני המועד הקובע".
הוועדה קבעה, כי בהתאם להנחיית היועץ יש לבחון האם לא ניתן למצוא לצורך באיוש קבוע של המשרה פתרון סביר והולם אחר, כגון על ידי הארכת כהונת בעל התפקיד המכהן או על ידי מינוי ממלא מקום, לרבות מינוי בפועל. "בענייננו, אף שבמשרה לא מכהן מנהל רשות החברות הממשלתיות מאז 31.12.20, לא הובהר מדוע לא ניתן לאייש את המשרה על ידי מינוי ממלא מקום מקרב עובדי המדינה הבכירים הרלוונטיים".