לרגל ההשבעה: הקשר היהודי של ממשל ביידן

הילדים של קמלה קוראים לה "מומלה" • נכדי הנשיא משתייכים בחלקם לעם הנבחר • הכוורת היהודית בבית הלבן • והקעקוע שהאנטר קעקע על ידו לכבוד רעייתו

ג'ו ביידן וקמלה האריס // צילום: EPA // ג'ו ביידן וקמלה האריס

הנשיא הנבחר של ארצות הברית, ג'ו ביידן, יישבע היום לתפקידו ויהפוך באופן רשמי לאיש החזק ביותר בעולם. ביידן, שיהיה נשיאה ה-46 של ארה"ב, מוקף בלא מעט אנשים שקשורים לעם היהודי וחלקם נחשבים לתומכי ישראל מוכרים. לרגל ההשבעה החלטנו לבדוק את הקשר היהודי לנשיא החדש. 

בניו של ביידן

בראש הקשרים של ביידן ועם ישראל עומדים ילדיו, שהתחתנו לאורך השנים עם בני זוג יהודיים אמריקנים גאים. הראשון לעשות זאת היה בו ביידן, שהלך לעולמו ממחלת הסרטן לפני חמש שנים, שהיה נשוי להיילי אוליבר. בנו השני של ביידן, האנטר (49), נשוי למליסה כהן ביידן (33), יוצרת סרטים דוקומנטריים שהינה במקור מדרום אפריקה. האנטר ביידן לא רק נישא למליסה אלא גם קעקע לכבודה על ידו את המילה "שלום" בעברית. בתו של ג'ו ביידן, אשלי, נשואה להווארד קריין שהינו רופא, וכמובן גם יהודי מבחינה זאת, לפחות שני שליש מצאצאיו של הנשיא המבחר הם למעשה יהודים על פי ההלכה ושאר צאצאיו הם יהודים למחצה. 

האנטר ביידן עם בנו // צילום: AP
האנטר ביידן עם בנו // צילום: AP

בעלה של סגנית הנשיא

הקשר העמוק בין הממשל לעם היהודי לא נגמר רק במשפחתו של הנשיא, אלא גם בסגניתו – קמלה האריס, שבעלה, דאגלס אמהוף הוא עורך דין יהודי. לצד עבודתה בבית הלבן קמלה היא אימם החורגת של קול ואלה, שני ילדיו היהודים למהדרין של דאגלס, שנולדו לו במהלך 16 שנות נישואיו לאשתו הראשונה – קרסטין. לא זאת בלבד, אלא שהשניים מכנים את קמלה בשם "מומלה" – כינוי לאימא יהודייה ביידיש.

בכתבה שנערכה על קמלה האריס ל"ישראל היום" בשנה שעברה, סיפרו חבריו של דאגלס כי אמנם הוא אינו שומר מצוות אבל הוא "מזדהה עמוקות  עם היהדות והושפע ממנה". בני הזוג גם מציינים את החגים היהודיים לצד החגים ההינדיים עם הוריה של קמלה. אם יקרה לג'ו ביידן משהו במהלך כהונתו תושבע קמלה לנשיאה ואמהוף יהיה לא רק נשוי לנשיאה הראשונה בהיסטוריה של ארה"ב אלא גם בן הזוג היהודי הראשון של נשיא/ה בארה"ב.

הגבר הראשון בפוטנציאל: דאגלס וקמלה // צילום: AFP
הגבר הראשון בפוטנציאל: דאגלס וקמלה // צילום: AFP

אנשי ממשל בכירים יהודיים

בממשל ביידן יכהנו יהודים בתפקידים בכירים רבים, ובראשם טוני בלינקן, שיהיה מזכיר המדינה של הממשל. גם ג'נט ילן, שרת האוצר, היא יהודייה וגם האישה הראשונה בתפקיד זה. 

רון קליין, שהיה ראש הסגל של ביידן כשהיה סגן נשיא יהיה ראש הסגל בבית הלבן וכך יתברג יהודי אמריקני נוסף לממשל. דמות יהודית נוספת שתעבוד בצמידות לנשיא תהיה השר לביטחון פנים, אלחנדרו מאיורקס, שמוצאו ממשפחה יהודית בקובה שהיגרה לארה"ב.

טוני בלינקן // צילום: AP
טוני בלינקן // צילום: AP
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר