לאחר הודעת הלמ"ס על כך שמדד המחירים לצרכן ירד רק ב-0.1% בחודש דצמבר 2020, ובכך השלים ירידה שנתית של 0.7% בשנת 2020, אמר הבוקר (ראשון) הכלכלן שלמה מעוז לאולפן ynet: "אינפלציה שלילית היא מסוכנת, ולכן רוב המדינות בעולם רוצות להגיע לאינפלציה של כ-2%, על מנת שתהיה גמישות בשוק לגבי שינוי במחירים".
לדברי פרופ' דן בן דוד, כלכלן בחוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב, "זה שיש מיתון ואינפלציה שלילית - זה לא מפתיע. הנקודה המעניינת היא שבישראל היתה אינפלציה שלילית בשלוש מתוך שש השנים האחרונות, למרות שבניגוד לשנה הזו, שבה רמת החיים ירדה, בכל השנים הקודמות רמת החיים עלתה".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
אנשים קונים בסופרמרקט
(צילום: דנה קופל)
"ככל הנראה, הסיפור המרכזי כאן, שמשפיע על אינפלציה שלילית זה השקל החזק, שנובע בעיקר מסקטור ההיי-טק שהוא מאוד חזק. רק 2.5% מהעובדים בישראל שייכים להיי-טק התעשייתי, שאחראי ל-40% מייצוא הסחורות", אמר בן דוד. "זה מצביע על הבעיה העיקרית בישראל - הסתכלות על ממוצעים".
לדבריו, "זה מאוד מטעה כי באופן כללי רמת החיים כאן ירדה ב-3%, הרבה פחות מאשר במרבית מדינות ה-OECD אבל זה בגלל שיש בישראל סקטור קטן מאוד שאחראי לחלק הגדול של הייצור והייצוא בארץ. הבעיה היא שרוב האנשים בישראל עם השכלה ברמה ירודה ומיומנות ירודה. הרבה מאוד אנשים יישארו הרבה מאוד זמן מאחור כי אין להם את הכלים או התנאים לעבוד במשק מודרני. ההיי-טק יסתדר ובגלל שהוא מרכיב גדול מהמשק הישראלי אז ייראה כאילו שהמשק יסתדר, בזמן שאנחנו משאירים מאחור אנשים רבים".
מעוז הוסיף, "יש פולריזציה בחברה. 600 אלף משרות נעלמו בשנה האחרונה, עד אוקטובר. ובעצם, אלה אנשים שאין להם מיומנות או השכלה מתאימה, ואין להם גם כישורים מתאימים. עד היום לא התחילו את ההכשרה המקצועית שהבטיחו ל-100 אלף איש. חלק מהאנשים והעסקים יישארו בבור שמאוד קשה לצאת ממנו".
לדבריו, "ההיי-טק מאוד מצליח, ואלה שמשתכרים 25 אלף בחודש ימשיכו לחגוג ובצדק, הם אנשים מוכשרים. אני חושב שהממשלה הזניחה את נושא ההשכלה, המיומנות והאוריינות הדיגיטלית. אנשים צריכים להיכנס לחברה יותר מתקדמת, וזו בעיה קשה. הפער בחברה ילך ויגדל בין החלשים לחזקים".
"אפשר לקבל מושג כשמסתכלים על נתוני מס הכנסה", הוסיף בן דוד. "מחצית מהאוכלוסייה כל כך ענייה שהיא בכלל לא משלמת מס הכנסה, הם לא מגיעים לרף התחתון. 92% ממס ההכנסה בישראל בא מ-20% בלבד מהאוכלוסיה, שזו האוכלוסיה היותר משכילה, היותר מיומנת. ואגב, הנטל הזה הולך וגדל במהלך השנים".
"יש לנו בחירות בעוד כמה שבועות, וזו ההזדמנות שלנו לעבור מהסתכלות סקטוריאלית אישית לראייה ממלכתית", ציין בן דוד. "לרוב, זה מה שישראל עושה בעת משבר. כשהגב לקיר אנחנו בסופו של דבר מתעשתים. זו ההזדמנות שלנו להסתכל על התמונה הכוללת ולטפל בה. יש לנו עדיין את הזמן לטפל אבל רק אם נשים בצד את העניין של ימין-שמאל, דתיים-חילוניים, ונעבוד ביחד".