נתניהו ביקר בנצרת: עימותים בין מפגינים לשוטרים - 19 נעצרו

עשרות בני אדם, בהם ח"כים מהרשימה המשותפת, השתתפו במחאה נגד הגעת רה"מ לעיר. ח"כ סאלח הורחקה מהמקום ע"י השוטרים ובהמשך הועברה לביה"ח. רה"מ: "ההפגנות של הרשימה המשותפת הן סיבה לייאוש"

זמן צפייה: 06:14

עשרות בני אדם הפגינו היום (רביעי) בנצרת נגד ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעיר. 19 מפגינים נעצרו, זאת - על פי הודעת המשטרה, משום שהם לא נשמעו להוראות השוטרים, מנעו מהם להקים את מחסומי האבטחה לביקור וכן ניסו להיכנס לשטח שנסגר סביב בניין העירייה.

מי שעוד לקחו חלק במחאה שהתארגנה באזור הם חברי כנסת מהרשימה המשותפת, בהם מטאנס שחאדה וסונדוס סאלח, שאף תועדו כשהם מורחקים מהמקום על ידי השוטרים. בהמשך, הועברה סאלח לקבלת טיפול רפואי בבית החולים.

לכתבות נוספות בחדשות 13 >>

במהלך דיון על הדחת טראמפ: פלוסי ציטטה את "אין לי ארץ אחרת"

בכיר אמריקני: תקיפת צה"ל בסוריה – על בסיס מידע שהגיע מפומפאו

פעמיים בשעה וחצי: אש נורתה לעבר כוחות צה"ל בגבול רצועת עזה

המהומות בנצרת
המהומות בנצרת | צילום: דוברות הרשימה המשותפת

בנאום שנשא נתניהו בבניין העירייה, טען כי "במשך שנים, גורמים פוליטיים בארץ עיוותו את דבריי". כאן, ביקש להסביר למה התכוון בשנת 2015, אז אמר כי "המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי", וטען: "כוונתי לא הייתה להזהיר מפני עצם ההצבעה של האזרחים הערביים. כל אזרחי ישראל צריכים להצביע - זו זכות דמוקרטית".

"כוונתי הייתה להתריע נגד ההצבעה לרשימה המשותפת, ואכן - כמה שנים מאוחר יותר הרשימה התנגדה לארבעה הסכמי שלום היסטוריים שהבאתי עם ארבע מדינות ערב. זה לא ייאמן - התנגדה להסכמים היסטוריים שמקרבים יהודים וערבים אחד לשני". נתניהו הזכיר כי כבר הבהיר בעבר את כוונתו ואף התנצל, ובכל זאת, "אם דבריי לא הובנו כהלכה - אעשה זאת שוב כאן היום".

"אני מאמין שאזרחי ישראל הערבים חייבים להיות חלק מלא ושווה בחברה הישראלית. אני גאה ברופאים ובאחיות בחברה שמשרתים בכל בתי החולים בארץ. לרופאים ולאחיות שנלחמים בקורונה לצד עמיתיהם היהודים, אני מבקש לומר - אתם חלק בלתי נפרד מהמלאכים בלבן שעוזרים לכולנו לנצח".

[brightcove_iframe video_id='news-politics-state-policy-2020-elections-part-2101131637' autoplay='0' credit='' desc='נאום נתניהו בנצרת' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1610549142/12bsrk_kdi8jk.png' kid='1_rd223co3' kid='1_rd223co3' duration='233'']

בהמשך, התייחס למהומות בעיר והפנה אצבע מאשימה כלפי חברי הכנסת שהתתפו בהן חלק: "ההפגנות של הרשימה המשותפת - סימן לייאוש, ויש להם סיבה להתייאש", כתב בחשבון הטוויטר שלו. "גם הם רואים את התמיכה שהולכת וגוברת בי ובליכוד בקרב החברה הערבית. זה מרגש אותי מאוד. אני נרגש לראות את השינוי העצום שמתחולל בחברה הערבית כלפיי וכלפי הליכוד בהנהגתי".

יו"ר הכנסת יריב לוין מסר גם כן את תגובתו לאירועים - ובמיוחד את הרחקתה של ח"כ סאלח, ואמר: "הניסיונות של גורמים קיצוניים למנוע את הביקור ראויים לכל גינוי. עם זאת, אין לקבל את הרחקתם של סאלח ושחאדה כפי שבוצעה היום על ידי המשטרה. חופש התנועה של חברי הכנסת הוא מרכיב הכרחי ביכולתנו למלא את תפקידנו. יש להקפיד כי זכות זו תכובד גם על ידי המשטרה".

[brightcove_iframe video_id='news-domestic-articles-part-2101131708' autoplay='0' credit='' desc='ח"כ מטאנס שחאדה מורחק' poster='https://media.reshet.tv/image/upload/q_auto,f_auto/v1610550568/8jwvmw_xmp9o6.png' kid='1_woeq550v' kid='1_woeq550v' duration='31'']

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הגיב לנעשה בנצרת, ויצא נגד התנהלות המשטרה: "לפני הגעת נתניהו, המשטרה מנקה את נצרת משרידים של דמוקרטיה. מפעילים אלימות על מפגינים וגוררים חברי כנסת ועיתונאים. נתניהו עוד לא פתח את הפה ומיד הזכיר לכולם שהאיום המיידי ביותר על האזרחים הערבים הוא המשך כהונתו".

בציוץ אחר, התייחס לדבריו של ראש הממשלה, וכתב: "נתניהו חושב שהזיכרון של ערבים קצר יותר מהזיכרון שלו בחקירות. הוא לא יצליח לחלק אותנו לערבים טובים ורעים". כמוהו, גם השר לשעבר אבי ניסנקורן, שצייץ: "נתניהו מוכיח היום בנצרת - אין ולא היה פוליטיקאי ציני ממנו בתולדות מדינת ישראל. מביך".

קול נוסף נשמע דווקא מכיוונו של ח"כ בצלאל סמוטריץ', שכתב כי זה "לא סוד שאני סולד ממרבית פעולותיהם של חברי הכנסת מהרשימה הערבית", כלשונו, אולם - גרירתה של ח"כ סאלח לא מצאה חן בעיניו. "הם חברי כנסת ונמצאים תחת חוק חסינות חברי הכנסת ושום דבר לא יכול למנוע מהם לבצע את תפקידם. אחרי העיכוב שלי המשטרה מסרה שהלקחים יופקו. אם ככה נראית הפקת לקחים - המצב שלנו רע מאוד".

גם ח"כ אחמד טיבי התייחס לאירועים, ובשורת ציוצים בטוויטר, כתב: "מתקפת האהבה של נתניהו לערבים עוברת דרך מכות ודחיפות של שוטרים נגד המפגינים והעיתונאים בנצרת שבאו למחות על הניצול הציני שלו לחיסונים לפני הבחירות וחיפוש אחרי קולות של עאבים כדי להשיג חסינות. איפה השוטרים האלה כשצריך אותם מול הפושעים ומבריחי הנשק ודמי החסות?"

בהמשך, הייתה זו ח"כ היבא יזבק שלקחה חלק במחאה והבהירה כי היא עצמה לא נעצרה, ובכל זאת האשימה כי "המשטרה היתה אלימה גם כלפיי", כלשונה. "היועצים שלי עלאא ועמאר נעצרו. אלימות המשטרה הייתה פרועה ומטורפת. ביבי מסיים את דרכו הפוליטית בבושה וקלון".

שר הבריאות יולי אדלשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו בנצרת
שר הבריאות יולי אדלשטיין וראש הממשלה בנימין נתניהו בנצרת | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר היום נודע מגורם רשמי בעיריית נצרת כי ראש העיר עלי סלאם קיבל הצעה מהליכוד לשריון במקום החמישי ברשימה, והבטחה לתפקיד שר בממשלה. בתגובה, הכחיש סלאם את הדברים, ומסר: "אני רק ראש עיריית נצרת, ולא אתמודד בליכוד".