במהלך דיון שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה הבוקר (רביעי), דחתה ח"כ איילת שקד את האפשרות לריצה משותפת של מפלגת ימינה בראשות נפתלי בנט ומפלגת תקווה חדשה בראשות גדעון סער. הסיבות – התנגדות לשיתוף פעולה עם אנשי סער, שהיו שותפים לממשלת נתניהו-גנץ הנוכחית, ותוצאות הסקרים האחרונות שמעידות כי לשתי המפלגות עדיף לרוץ בנפרד, מבחינת מספר המנדטים.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

"האופציה של איחוד עם סער לא קיימת", אמרה שקד במהלך הדיון. "משתי סיבות: גם לשיטתם של אלו שרוצים בדבר, המפלגות בנפרד מחזיקות יותר מנדטים לחוד מאשר אם ירוצו במחובר. זאת אומרת, השלם קטן מסך חלקיו. דבר שני, גדעון סער וכל המפלגה שלו היו חלק מממשלת הכשלון הזאת. אז ככה שחיבור כזה הוא לא על הפרק".

גדעון סער (צילום: יונתן זינדל, פלאש/90 )
צילום: יונתן זינדל, פלאש/90

הדברים הללו נאמרו במהלך דיון שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה בנושא שחיקת חוקי היסוד. במהלך הדיון תקפה בחריפות את ראש הממשלה וראש הממשלה החליפי וטענה – "נתניהו וגנץ עשו אביוז לחוקי היסוד". דבריה נאמרו בנוגע למחקר שהציגו חוקרי המכון, בו נמצא כי בהיעדר חוקה, בישראל נוטים לתקן את חוקי היסוד הרבה יותר מבכל העולם, וכי חוקי היסוד תוקנו בארץ פעמים רבות יותר מאשר בכל שנות קיומה של ארצות הברית.

על פי נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, בישראל נוטים לתקן 1.4 חוקי יסוד בממוצע לשנה: רק במהלך שבעת חודשי כהונת הכנסת ה-23 תוקנו 6 חוקי יסוד, ביניהם "חוק יסוד: משק המדינה", שכלל עדכון בדבר "קופסאות תקציב", "חוק יסוד: הממשלה", שכלל תיקון בנושא ממשלת חליפים, תיקון "החוק הנורבגי", ו"חוק יסוד: הכנסת", בו הוגדרה מניעת התפזרות הכנסת בשל אי העברת תקציב.

יותר מדי רגעים מביכים. מליאת הכנסת (צילום: סטודיו שרון רביבו, באדיבות mako, חדשות)
הכנסת האחרונה תיקנה 6 חוקי יסוד ב-7 חודשים | צילום: סטודיו שרון רביבו, באדיבות mako, חדשות

מאז הוקמה מדינת ישראל, תוקנו בה חוקי היסוד למעלה מ-100 פעמים. בהשוואה למדינות אחרות מדובר במספר אסטרונומי: בארה"ב בוצעו 27 תיקונים מאז שנת 1789, בצרפת תוקנה חוקת 1953 רק 15 פעמים, ביוון תוקנה חוקת 1975 רק 4 פעמים, ואילו בדנמרק, לצורך השוואה, לא תוקנה חוקת 1953 ולו פעם אחת.