ינואר 1991 ומסכות אחרות היו חלק מהשגרה בישראל, מסכות האב"ך. חזרנו אל הימים בהם מילות הקוד "נחש צפע" נשמעו לראשונה ולעיתים תכופות, לאחר שסדאם חוסיין שיגר טילי סקאד לעבר ישראל. המתקפה העירקית התרחשה כתגובה, לאחר שמעל ל-30 מדינות (ללא ישראל) כשבראשן ארה"ב, הקימו קואליציה שתילחם בסדאם שכבש את כווית.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

39 טילי הסקאד נחתו בישראל והגיעו אפילו עד לתל אביב ולגוש דן, ולבקשת ארה"ב – בישראל לא הגיבו. היה חשש מטילים כימיים, וראש הממשלה יצחק שמיר אף הכריז על מצב חירום. התושבים בישראל התבקשו להכין חדרים אטומים ולוודא שמסכת האב"ך בהישג יד למקרה של התקפה כימית.

"באחד השידורים מהדורת החדשות נקטעת במין צפצוף מוזר, ואז משהו שנשמע כמו קללה, 'נחש צפע'. אתה לא מאמין למה שאתה שומע ואתה לא מבין מה שאתה שומע. זה היה מפחיד". סיפר צבי לי-דר, מגיש בקול ישראל בזמן מלחמת המפרץ.

30 שנה למלחמת המפרץ (צילום: חדשות 12)
"הייתה היסטריה אדירה, כל מה שהחליטו – קרס", שדרני קול ישראל וגל"צ חזרו אל ימי שידור המלחמה | צילום: חדשות 12

"לא הייתה מלחמה בתולדות ישראל שכל כך הרבה התכוננו אליה. מי שהיה צריך להיות ער, ישן. מה שהיה צריך להיות במטכ"ל, לא היה", סיפר מיכה פרידמן מגיש גלי צה"ל בזמן המלחמה. "כל מה שהחליטו – קרס", תיארה כרמלה מנשה, כתבת לענייני צבא וביטחון ב"כאן רשת ב", ולי-דר הוסיף כי "הייתה היסטריה אדירה".

בליל הטילים הראשון, כל צמרת צה"ל, הצמרת הביטחונית וראש הממשלה ישנו. "אתה לא יושב ומחכה במשרד שסוף סוף הטילים יגיעו", סיפר נחמן שי ששימש כדובר צה"ל במלחמה. "הטלפון מצלצל ומגלי צה"ל וקול ישראל מבקשים לדעת מה קורה - ולא ידעתי".

30 שנה למלחמת המפרץ (צילום: חדשות 12)
המרגיע הלאומי נחמן שי: "העבודה הייתה מקצועית והציבור הבין את זה" | צילום: חדשות 12

שי עלה לשידור בלי שיש לו מידע, ונתן הוראות לציבור על מנת להרגיע: "לא אמרתי מבחינה אינפורמטיבית יותר מדי, שמעתי את הרדיו וזה לא יכול היה להימשך. אמרתי 'הייתה התקפה. אנחנו לומדים את התוצאות. אתם צריכים לפתוח את ערכות המגן ולהוציא את המסכות. תשתו, זה מרגיע, זה נוח, זה טוב'".

"כשאנשים מקבלים פתאום ממקור סמכות אחד, זה עושה להם סדר בחיים, הם אומרים שיש איזשהו היגיון מאחורי הפעילות הזו", תיאר שי, שכונה מאז כ"המרגיע הלאומי". על הטענה כי היום, בתקופת הקורונה חסר מרגיע לאומי כזה, אמר שי: "אני מסכים. מהרגע הראשון רציתי לראות שמדינת ישראל מאמצת מודל דומה של הרגעת האוכלוסייה והדרכתה. עובדה שהצלחנו לשכנע אנשים לעשות דברים שהם כמעט בניגוד לאופי האנושי. דיברנו אמת ופוליטיקה לא הייתה שם בכלל. העבודה הייתה מקצועית והציבור הבין את זה".