יום שלישי, 21.05.2024 שעה 23:51
ליגה ספרדית 23-24
9426-8737ריאל מדריד1
8243-7737ברצלונה2
7846-7837ג'ירונה3
7343-6837אתלטיקו מדריד4
6537-6037אתלטיק בילבאו5
6037-5137ריאל סוסיאדד6
5645-4837בטיס7
5264-6437ויאריאל8
4843-3837ולנסיה9
4545-3537אלאבס10
4455-4437אוססונה11
4352-4137חטאפה12
4152-4737סביליה13
4055-4437סלטה ויגו14
3946-3237לאס פלמאס15
3847-2937ראיו וייקאנו16
3743-3137מיורקה17
3349-2537קאדיס18
2172-3837גרנאדה19
1874-3737אלמריה20
לוח משחקים
  • ג'ירונה
  • שישי, 24/05, 22:00
  • גרנאדה
  • אוססונה
  • שבת, 25/05, 15:00
  • ויאריאל
  • ריאל סוסיאדד
  • שבת, 25/05, 17:15
  • אתלטיקו מדריד
  • אלמריה
  • שבת, 25/05, 19:30
  • קאדיס
  • ראיו וייקאנו
  • שבת, 25/05, 19:30
  • אתלטיק בילבאו
  • ריאל מדריד
  • שבת, 25/05, 22:00
  • בטיס
  • חטאפה
  • ראשון, 26/05, 15:00
  • מיורקה
  • סלטה ויגו
  • ראשון, 26/05, 17:15
  • ולנסיה
  • לאס פלמאס
  • ראשון, 26/05, 17:15
  • אלאבס
  • סביליה
  • ראשון, 26/05, 22:00
  • ברצלונה

לא רק מסי: שבועיים לבחירות הגורליות בברצלונה

רגע לפני סגירת רשימת המועמדים, זמן להכיר את מי ששואפים להחליף את ברתומאו כנשיאי הקטלונים: לאפורטה ופונט ראש בראש, הקלף של צ'אבי ישחק תפקיד?

|
ז'ואן לאפורטה, ויקטור פונט, ומסי (גרפיקה: קרולינה אריכמן)
ז'ואן לאפורטה, ויקטור פונט, ומסי (גרפיקה: קרולינה אריכמן)

בחירות היא מילה שתעסיק את כולנו בזמן הקרוב, אבל בימים אלה מתקיימת עוד מערכת בחירות שמעניינת לא מעט חובבי כדורגל ספרדי בישראל. ב-24 לחודש צפוי להתקיים הליך דמוקרטי באחד ממועדוני הפאר באירופה - ברצלונה. חשוב להזכיר שהבחירות היו צריכות להתקיים רק בקיץ 2021 והוקדמו לחודש ינואר הנוכחי.

אחרי קיץ סוער ופתיחת עונה לא חלקה ברור שיש לא מעט לתקן במועדון הקטלוני, אם מדובר בחובות הכספים שהביאו את המועדון למצב הזה, עתידו הלא ברור של הכוכב ליאו מסי ואיך ייראה העתיד של המועדון. אז רגע לפני שנגלה מי יהיו המועמדים הסופיים לנשיאות ברצלונה, הגיע הזמן לעשות סדר ולפשט את הליך הבחירות בקבוצה.  

צפו: צמד שערים נפלא תוך 6 דקות לפרעוש!

מורשת ברתומאו

קודם כל צריך להתחיל מהסיבה שבגללה הבחירות הוקדמו. ג'וספ מריה ברתומאו, הנשיא היוצא, היה צריך לסיים את הקדנציה שלו בקיץ 2021, אבל בעקבות הליך הצבעת אי האמון שהיה כרוך באיסוף חתימות של הסוסיוס (אוהדי ברצלונה שהם למעשה הבעלים של המועדון) באמצע משבר עולמי, דבר שהוא לא מובן מאליו, הביאו את ברתומאו וההנהלה הקודמת להתפטר.

צריך להזכיר את הסיבות שהובילו להצבעת אי האמון הזו: הפגיעה הכלכלית במועדון עם החתמות פזיזות ומוגזמות בעקבות עזיבתו של ניימאר, שכר משכורות מהגבוהים בעולם שבשעת משבר גרמה למועדון למכור שחקנים כמו לואיס סוארס, איבן ראקיטיץ' וארתורו וידאל, מינוי מאמנים שנוגדים את שיטת המשחק הידועה של ברצלונה והובילו לתוצאות מאכזבות וכמובן, מה שכנראה היה הקש ששבר את גב הגמל של הסוסיוס, דרישתו של מסי לעזוב בחינם כבר בקיץ 2020.  

ליאו מסי מאוכזב (רויטרס)ליאו מסי מאוכזב (רויטרס)

ברתומאו וההנהלה הקודמת התפטרו באוקטובר 2020, ומאז ועד למועד הבחירות ישנה בברצלונה הנהלה חלופית, בראשו של קרלס טוסקטס, שקבעה את הבחירות ל-24 בינואר למרות שהיו לא מעט מועמדים ואוהדים שרצו שיתקיימו מוקדם יותר.

המועמדים לנשיאות

נכון להיום ישנם 9 מועמדים שונים לנשיאות ברצלונה, אך כחלק מההליך הדמוקרטי עד מחר (שני) עליהם לאסוף לפחות 2,257 חתימות מסוסיוס של המועדון כדי להגיע לשלב הסופי של המרוץ לנשיאות הקבוצה. היו לא מעט מועמדים שדרשו לדחות את מועד איסוף החתימות בעקבות משבר הקורונה, אבל ביום חמישי האחרון הוחלט שלא תהיה דחייה.   

ג'וספ מריה ברתומאו (רויטרס)ג'וספ מריה ברתומאו (רויטרס)

בין המועמדים הבולטים ניצן למצוא את חואן לאפורטה - הנשיא לשעבר בין השנים 2003 ל-2010, ויקטור פונט - איש עסקים קטלוני נחשב למועמד מוביל עד להצטרפותו של לאפורטה למרוץ, ג'ורדי פארה - יזם את הצבעת אי האמון נגד ברתומאו וגם האיש הבטיח פיצות וקעקועים למי שיחתום עבורו, ואמילי רוסו - סגן הנשיא לשעבר של ברתומאו שהתפטר באפריל 2020. 

כמו כן, מועמד גם טוני פריישה - איש הנהלה במועדון תחת לאפורטה וסנדרו רוסיי שהתמודד לנשיאות ב-2015, אגוסטי בנדיטו - גם הוא בדומה לפריישה התמודד בבחירות 2015 ויזם הצבעת אי אמון נגד ברתומאו בשנת 2017 שלא יצאה לפועל, צ'אבי וילאזואנה - גדל מחלקות הנוער של ברצלונה, שיחק בקבוצת הקטרגל של המועדון והיה גם חלק מההנהלות קודמות. 

ליאו מסי וחואן לאפורטה (רויטרס)ליאו מסי וחואן לאפורטה (רויטרס)

מועמדים נוספים הם יואיס פרננדס עלה - איש העסקים שרוצה לשנות את המודל בברצלונה ליותר עסקי, יותר מודל פלורנטינו פרס אם תרצו, ופרה ריארה - האחרון להכריז על מועמדתו, איש עסקים ומנוי ותיק של מעל 50 שנה. אך אם להיות כנים, המועמדים הרציניים שיאספו בקלות את החתימות, לפי הסקרים שנערכו בתקשורת המסורתית וגם בתקשורת העצמאית בקטלוניה, הם לאפורטה ופונט, עליהם כדאי להרחיב את הדיבור.

לאפורטה מול פונט

חואן לאפורטה, עורך דין בן ה-58 והנשיא לשעבר שנבחר ב-2003 בסיטואציה שמזכירה מאוד את המצב הנוכחי. הוא הוציא את המועדון ממשבר כלכלי והביא בשנתו הראשונה את רונאלדיניו לקבוצה ופרנק רייקארד חסר הניסיון לתפקיד המאמן. ההימור המתכונן של לאפורטה והצוות שלו הביא לברצלונה את אליפות ספרד עונה לאחר המינוי ב-2004/05 ואת הזכייה השנייה של המועדון בליגת האלופות ב-2006.  

ז'ואן לאפורטה (רדאד ג'בארה)ז'ואן לאפורטה (רדאד ג'בארה)

ב-2008, הוא היה זה שהימר על פפ גווארדיולה, שבזמנו היה רק מאמן קבוצת המילואים, שיצר יחד עם דור של שחקנים "תוצרת בית" את אחת הקבוצות הזכורות בהיסטוריה שזכתה בכל תואר אפשרי בשנת 2009. לאפורטה סיים את הקדנציה שלו ב-2010 כשהוא נחשב לאחד ממייסדי השושלת הנוכחית של ברצלונה. הוא ניסה להתמודד לנשיאות שוב ב-2015 והפסיד לברתומאו, זאת לאחר שנה שברצלונה עם שלישיית מסי, סוארס וניימאר זכו באליפות, ליגת האלופות וגביע המלך, והסוסיוס החליטו שלא היה צורך להחליף נשיא.

מאז שהכריז על מועמדותו גם לבחירות הנוכחיות הוא מדבר בעיקר על איחוד בין כל קבוצות אוהדי ברצלונה, שיקום מצבה הכלכלי של המועדון וגם, ולא פחות חשוב, שיקום התדמית שנפגעה מאוד בעיקר מהיכולת החלשה בשנים האחרונות ובעיקר מאז ההפסד 8:2 לבאיירן מינכן בעונה שעברה.  

ז'ואן לאפורטה (רדאד ג'בארה)ז'ואן לאפורטה (רדאד ג'בארה)

מנגד עומד ויקטור פונט. איש העסקים המוערך בן ה-48 עובד כבר כ-7 שנים על הפרויקט שלו "Si al futur" (כן לעתיד), גם הוא התמודד בתחילה בבחירות 2015, אך פרש כי הרגיש לא מוכן והחליט לשפץ את הפרויקט שלו לבחירות הנוכחיות. פונט מדבר על שינוי שיטת הניהול בברצלונה, מעבר לשיטת הצבעה אלקטרונית ומתן זכויות גדולות יותר למנג'ר במודל יותר אנגלי.

כבר מההתחלה הוא הצהיר שהמאמן שלו יהיה הקפטן לשעבר צ'אבי, דבר שמשך לא מעט אוהדי ברצלונה לתמוך בו, ועד להצטרפותו של לאפורטה נחשב פונט המועמד המוביל לתפקיד הנשיא. פונט מאוד רוצה להרשים עם הפרויקט שלו שמות מוכרים בקרב האוהדים המקומיים בברצלונה וגם כמה שמות שמוכרים לנו כמו ג'ורדי קרויף, קרלס פויול ואוסקר גארסיה לצד צ'אבי. לאחרונה פונט החל לתקוף את לאפורטה בטענה שאין צורך להיות נוסטלגיים אלא צריך להמר עליו ועל העתיד. 

ויקטור פונט (רויטרס)ויקטור פונט (רויטרס)

שאלת ליאו מסי

אחרי קיץ סוער בגזרת הכוכב הארגנטינאי, אין ספק שהמועמד שיבטיח כי יצליח להשאיר את ליאו מסי יזכה לתמיכה גדולה מאוהדי ברצלונה. "אני מאמין שמסי רוצה להישאר בברצלונה" אמר לאפורטה ל-ESPN, "יחד עם הפיכת המצב הכלכלי של המועדון, העדיפות היא להציע לליאו הצעה שתשכנע אותו להישאר. מקווה שאגיע בזמן ויש לי יתרון, יש לי את האמון שלו". לאפורטה מכיר את מסי עוד כשהארגנטינאי היה בן 16, והיה הנשיא בשנות הפריצה שלו.

אין ספק שכמו שמעיד הנשיא לשעבר, ההיכרות עם מסי משפחתו היא יתרון גדול. ויקטור פונט מנגד משוכנע שעם פרויקט חדש ותחרותי יצליח לשכנע את השחקן הגדול בהיסטוריה של המועדון להישאר: "מסי צריך להיות משוכנע שיש לנו פרויקט תחרותי ומנצח", אמר פונט ל"ספורט" הקטלוני וסומך על מי שצפוי להיות מאמנו: "צ'אבי יכול למלא תפקיד מכריע עבורנו בכך. הם חברים, הם מכירים אחד את השני והם סומכים אחד על השני. זה המפתח". נראה שמהבחינה הזאת ללאפורטה יש יתרון עצום.  

ליאו מסי חוגג (רויטרס)ליאו מסי חוגג (רויטרס)

סוגיית המאמן

עם פתיחת עונה מאכזבת ולא מעט ביקורות על רונאלד קומאן, נראה שלאחרונה ברצלונה מצליחה ליצור רצף של תוצאות חיוביות שיגרמו למועמדים לחשוב פעמיים לפני שימהרו להחליף את המאמן ההולנדי, לו יש אופציה בחוזה לעונה נוספת. אבל זה לא סוד שמי שמתכונן להיות מאמן ברצלונה בעתיד ומי שגם נחשב כיורש פילוסופית יוהאן קרויף ופפ גווארדיולה הוא צ'אבי.  

הקפטן לשעבר הוא השם החם בקרב המועמדים לנשיאות, ויקטור פונט אומר כבר שנים שיש לו סיכום עם צ'אבי להיות המאמן ביום שייבחר, אבל גם סייג ואמר שיגיע להיות הג'נרל מנג'ר מעל הנוכחי רונאלד קומאן. גם לאפורטה לא היסס להשתמש בשמו של צ'אבי שהפך להיות אחד הקשרים הגדולים בהיסטוריה של הכדורגל הספרדי תחת הנהגתו בברצלונה ולשניהם קשר חברי טוב מימים מוצלחים יותר, אך הוא לא מיהר לחשוף שמות נוספים מתוך כבוד למאמן ההולנדי שנחשב לאגדה במועדון.   

צ'אבי (רויטרס)צ'אבי (רויטרס)

חשוב להזכיר שצ'אבי עצמו פרסם לפני כמה שבועות הודעה רשמית שהוא מחויב לחוזה שלו בקטאר עד 2022 ואינו קשור לאף מועמד בבחירות הנוכחיות במועדון חייב ברצלונה, באותו הרגע זה נראה כמו מכה באמינות של פונט, אבל זה מהלך מתבקש של מאמן אל סאד הקטארית שגם אם אכן יגיע לפני סיום החוזה במדינת המפרץ, שמו לא יקושר רק למועמד אחד, אלא הוא יוכל לחזור לקבוצת נעוריו בלי קשר לזהות המנצח בבחירות לנשיאות. 

ומה עם ה"טיקי טאקה"?

אם יש משהו ברור מעבר ליכולת החלשה והמצב הכלכלי הגרוע של המועדון הוא שנדמה שברצלונה קצת איבדה את הזהות שלה, מורשת קרויף ופפ גווארדיולה דרך הסתמכות על שחקני לה מאסיה נראית כמו היסטוריה קשה לשחזור. לאפורטה ופונט מחשיבים את עצמם מאוד "קרויפיסטים" אבל דווקא לנשיא לשעבר יש קבלות.  

שחקני ברצלונה. הסגנון של פעם יחזור? (רויטרס)שחקני ברצלונה. הסגנון של פעם יחזור? (רויטרס)

כאשר מונה לתפקיד הנשיא ב-2003, לאפורטה מינה כמעט באופן מיידי יוהאן קרויף המנוח להיות יועץ ראשי לנשיא. האגדה ההולנדית היה זה המליץ להחתים את פרנק רייקארד לתפקיד המאמן וגם היה זה ששכנע את לאפורטה בקיץ 2008 להמר על פפ גווארדיולה למרות שהיו חברי ההנהלה בברצלונה שרצו לראות את ז'וזה מוריניו על הספסל בקאמפ נואו, והשאר היסטוריה.

צריך לזכור שלאפורטה הגיע אז עם צוות מרשים כמו צ'יקי בגיריסטיין ופראן סוריאנו שנמצאים כיום בתפקידים ניהוליים במנצ'סטר סיטי יחד עם האקס גווארדיולה וקיים חשש הוא יתקשה למצוא שצוות מספיק טוב במטרה ולשחזר את ההצלחה הקודמת. מצד שני, לפונט שמרכיב צוות עם שמות מוכרים ומוערכים בקרב אוהדי ואנשי ברצלונה, ונראה שהוא רוצה להפוך את המועדון ליותר מודרני ומשווה את הפרויקט שלו לזה של באיירן מינכן שמשלבת לא מעט שחקני עבר בתפקידים ניהוליים, כמו צ'אבי עליו כבר נאמר שנחשב ליורש של פילוסופית "הטיק טאקה". 

צ'אבי (רויטרס)צ'אבי (רויטרס)

ללא ספק ברצלונה שנמצאת באחת מהשנים הקשות בהיסטוריה המודרנית שלה והבחירות הקרובות לנשיאות יהיו אלה יקבעו את עתיד המועדון הפאר מבירת קטלוניה. בין אם הנשיא לשעבר לאפורטה ובין המועמד החדש והשאפתן ויקטור פונט, נראה שלנשיא הנבחר מחכות לא מעט החלטות קשות שיכריעו איך תיראה הקבוצה עם או בלי מסי, איזה רכש יגיע אם בכלל ואיך המועדון יתאושש מבחינה תדמיתית וכלכלית.

אסור לפספס
נגןמצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
מצאו שיטה לשבור את השיא במכונת כדורסל
נגןאתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
אתם קלטתם את התרגיל של מירן בוזגלו?
נגןכוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
כוכב הטיקטוק שהקפיץ את זלאטן למספרת
נגןהחצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
החצוצרן של טוטנהאם מנגן על גג האצטדיון
כדורגל ישראלי חדשות
ליגת העל
ליגה לאומית
ליגות נמוכות
גביע המדינה
גביע הטוטו
גביע הטוטו לאומית
ליגת העל לנוער
נוער וילדים NEXT ONE
ספורט תיכוניים
ליגת ''יעז'' פוצ'יוולי
נבחרת ישראל
ליגת העל לנשים
הליגה הלאומית לנשים
התאחדות/שופטיםכדורגל עולמי חדשות
ליגה ספרדית
ליגה איטלקית
ליגת האלופות
הליגה האירופית
קונפרנס ליג
ליגה אנגלית
ליגה גרמנית
ליגה צרפתית
ליגה בלגית
ליגה הולנדית
ליגה רוסית
ליגה טורקית
ליגה יוונית
ליגה קפריסאית
ליגה סקוטית
ליגה פורטוגלית
ליגה שווייצרית
ליגה אוסטרית
ליגה פולנית
ליגה ארגנטינאית
ליגה ברזילאית
יורו 2024
ליגת האומות
מוקדמות יורו 24
מונדיאליטו
יורו עד 21
ליגות נוספותכדורסל ישראלי חדשות
ליגת ווינר סל
גביע המדינה
גביע ווינר
לאומית גברים
ליגת ווינר אתנה נשים
ליגת התיכונים
נבחרת ישראלכדורסל עולמי
חדשות
NBA
יורוליג
יורוקאפ
ליגת האלופות של פיב''א
ליגה ספרדית
ליגה יוונית
ליגה איטלקית
ליגה טורקית
ליגה אדריאטית
/* LAST / NEXT ROUNDs */