שוב התפרצות בבה"ד 1: 30 חיילים אובחנו חיוביים לקורונה

הצוערים מגדוד דקל בבית הספר לקצינים אובחנו לאחר שבוצעה בדיקה סרולוגית עם שובם מביתם. לפני ארבעה חודשים אירעה התפרצות בבסיס, שלאחריה ננקטו צעדים משמעתיים נגד כמה מהמפקדים

טקס סיום קורס קצינים בבה"ד 1, ארכיון | צילום: חדשות 13

התפרצות בבה"ד 1: 30 חיילים אובחנו היום (ראשון) חיוביים לקורונה בבית הספר לקצינים של צה"ל, עשרים מהם בקפסולה אחת. מאה חיילים בבסיס נכנסו לבידוד.

מדובר בחיילי גדוד דקל של בה"ד 1 ששבו לבסיס מחופשת סוף השבוע ונבדקו בבדיקות סקר מדגמיות. מדובר בכמה חייים שככל הנראה הדביקו את שאר הצוערים בגדוד. בבסיס פועלים לקטוע את שרשרת ההדבקה. חלק מהחיילים ללא תסמינים כלל, ואחרים במצב קל.

כזכור, זו אינה הפעם הראשונה שבה יש התפרצות בבה"ד 1. לפני כארבעה חודשים התגלו 43 נדבקים בקרב הצוערים. בחדשות 13 פורסם מכתבו של אחד מרופאי הבסיס, סגן אור שבתאי, שבו חשף כי נאלץ לזייף נתונים בריאותיים של חיילים כדי לקבל בדיקות לנגיף.

"אם הבנתם את הסיפור של בה"ד 1 אז הבנתם את כל הסיפור של הכחשת הקורונה במדינת ישראל", כתב שבתאי. "בשבוע האחרון נשבר לנו. התחלנו 'לשפץ' חלק קטן מהחולים החשודים כדי שיתאימו לקריטריונים".

סגן אור שבתאי
סגן אור שבתאי | צילום: חדשות 13

"כאשר החום היה 37.7 הוא שודרג ל-38.3. כאשר היה רק שיעול וכאב גרון – הוספנו חום. כשהיה רק חום הוספנו שיעול, והבדיקות אושרו. בתוך יומיים מצאנו שתי חולות ובתוך יומיים נוספים אותרו 40 חולים חדשים – והספירה רק תעלה", הוסיף ד"ר שבתאי. מאוחר יותר פורסם כי גם הוא בעצמו נדבק בקורונה.

לאחר מכן פרסם צה"ל תחקיר אודות ההתפרצות הראשונה, שקיים אלוף משנה גיא לוי, בה"ד 1. הוחלט כי צעדים משמעתיים יינקטו נגד שרשרת הפיקוד המעורבת במקרה. עוד נקבע כי מפקד בה"ד 1 ייקרא לשיחה עם מפקד זרוע היבשה, אלוף יואל סטריק ולאחריה יוחלט על נקיטת צעדים משמעתיים. כמו כן, למפקד הגדוד נרשמה הערה פיקודית על ידי מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים, אלוף מוטי ברוך. מפקדת פלוגה בדרגת סגן סיימה את תפקידה באופן מיידי ושתי מפקדות פלוגה נוספות נשפטו בדין משמעתי על ידי מפקד הבה"ד ונידונו לעונשים שונים. בנוסף, מספר מפקדי צוותים נשפטו בדין משמעתי על ידי המג"ד ונידונו לעונשים בדרגות חומרה שונות. שתי הצוערות אשר לא דיווחו על הופעת תסמיני המחלה, הודחו מקורס הקצינים.

טקס סיום קורס קצינים בבה''ד 1 | צילום: חדשות 13

"ממסקנות התחקיר עולה כי באירוע זה, מעגלי ההתגוננות של היחידה מול הנגיף נפרצו בעקבות מספר תקלות שבבסיסן דיווח עצמי מאוחר בהופעת תסמינים וכן אי הקפדה על תשאול והחתמת הצוערים אודות מצבם הבריאותי", נמסר. "מפקד זרוע היבשה קיבל את מסקנות התחקיר והמלצותיו והחליט על מספר הנחיות מחייבות ביניהן חידוד נהלי קטיעת שרשראות ההדבקה ביחידות, קיום כנס מפקדי בסיסי ההכשרות והאימונים בראשות מפקד פיקוד ההכשרות והאימונים במהלכו יוצג תחקיר זה והקמת צוות בקרה זרועי אשר יבצע ביקורות ביחידות הזרוע".