שער הדולר מאיים לרדת אל מתחת ל-3.20 שקל ולהמשיך להתדרדר לשפל של יותר מ-24 שנים. בצהריים (יום ב') ירד שער הדולר ל-3.206 שקל לעומת שער של 3.21 בסוף השבוע. בנק ישראל החל להתערב במסחר, אם כי ברכישות בסכומים לא גבוהים בשלב זה במטרה לבלום את המפולת.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שער הדולר ממשיך לרדת מסיבות רבות ובהן הצפת השוק בישראל בדולרים, בין היתר על רקע הסגר השלישי והסגירה כמעט מוחלטת של הטיסות לחו"ל, בשל החיוב של החוזרים מכל המדינות לשהות בבידוד - מה שמצמצם משמעותית את מספר הישראלים הרוכשים מטבע זר בימים אלה.
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: shutterstock)
לכך מתווספת ההשפעה של תחילת השנה, שהיא גם תחילת חודש, כאשר בענפי היצוא ובראשם בהיי-טק משלמים משכורות בשקלים, מה שמחייב את החברות להמיר את הדולרים והאירו ששולמו להם לשקלים. בכך מתחזק השקל עוד ועוד אל מול סל המטבעות.
ירידת הדולר לא נעצרת כבר שבועות ארוכים, ומבהירה כי ההתערבות המתמשכת של בנק ישראל במסחר במטבע חוץ וברכישות של קרוב לכשלושה מיליארד דולר בשבועות האחרונים - לא הועילה. השקל ממשיך להתחזק מדי יום בשל זרימת מטבע חוץ לישראל וקיפאון ביציאת ישראלים לחו"ל, שאינם מצטיידים במטבעות זרים, כאמור, והתופעה הזאת לא תסתיים עד שהמשק יחזור לפעילות מלאה, כאשר רוב הציבור יהיה כבר מחוסן.
כעת קיים מתח מסוים במשק לקראת החלטת הריבית שיפרסם אחר הצהרים נגיד בנק ישראל, הפרופסור אמיר ירון, ונשאלת השאלה האם הוועדה המוניטארית תעשה שימוש בכלי אחר בניסיון לבלום את התחזקות השקל, המזיקה ליצוא - באמצעות הורדת הריבית הבסיסית במשק לאפס אחוזים, לעומת 0.1% כיום. במהלך הסגר הראשון בחודש אפריל, הוריד בנק ישראל את הריבית במשק משיעור של 0.25% ל-0.1%.
פורסם לראשונה: 13:34, 04.01.21