אנטישמיות ב-BBC? "ישו היה 'פלשתיני'"

רשות השידור הבריטית חצתה את הגבול? מגיש בתוכנית רדיו טען כי אבי הנצרות היה "פלשתיני" – למרות שהמונח כלל לא היה בשימוש כלל בתקופתו

פסל ישו באביניון, צרפת // צילום: אורן בן חקון // משבר זהות? פסל ישו באביניון, צרפת

ישו היה "פלשתיני"? תלוי את מי שואלים. בתוכנית רדיו של רשת BBC העולמית בשם "הלב והנשמה", תחת הכותרת "ישו השחור", טען המגיש, רוברט בקפורד, שישו היה "פלשתיני", וזאת למרות שהמונח נכנס לשימוש יותר ממאה שנים לאחר מותו של ישו.

במהלך התוכנית ציין בקפורד בצדק שהתיאורים האמנותיים הנפוצים של ישו כגבר בלונדיני בעל תווי פנים אירופאים אינם מדויקים מבחינה היסטורית, אך כאשר דן בזהותו הלאומית של המשיח מנצרת, הגדיר אותו המגיש שוב ושוב במילים "יהודי פלסטיני מהמאה הראשונה", זאת על אף שהמונח "פלשתיני" נכנס לשימוש רק בעקבות מרד בר כוכבא נגד האימפריה הרומית, שהתרחש שנים רבות לאחר צליבתו של ישו. התייחסויות נוספות לישו כ"פלשתיני" היו גם בתוכנית רדיו נוספת של ה-BBC בסקוטלנד, והפעם ללא אזכור מפורש של זהותו היהודית של ישו.

"המונח 'פלשתין' היה בדיוני לחלוטין בזמנו"

זו לא הפעם הראשונה שכלי תקשורת בינלאומי טועה בכך. בדו"ח של ארגון ביקורת התקשורת האמריקאי CAMERA, שיצא מוקדם יותר השנה ומתח ביקורת על הניו יורק טיימס, צוין כי "בתקופת ישו, בית לחם וירושלים היו חלק מהאזור שכונה בדרך כלל 'יהודה', ואילו נצרת נמצאה באזור שכונה בדרך כלל 'הגליל'. הארץ שבה התגורר ישו לא קיבלה את השם 'פלשתין' עד לאמצע המאה השנייה, שנים רבות אחרי מותו. לפיכך, המונח 'פלשתין של המאה הראשונה' הוא מונח בדיוני לחלוטין".

את המצאת השם "פלשתיני" ניתן לתארך לשנת 135 לספירה, יותר ממאה שנים לאחר צליבתו של ישו. אז, כעונש על מרד בר כוכבא, שינו הרומאים באופן רשמי את שמה של ארץ יהודה ל"סוריה-פלשתינה", כדי לפגוע בעם היהודי ולנתק את הזיקה שלו לארץ אבותיו, כשהם בוחרים ליהודה שם חלופי שנגזר משמו של העם הפלישתי, שכבר נכחד באותה תקופה, וישב בפלשת שבאזור אשקלון ועזה.

היסטוריונים מעירים כי לגזירה זו של הרומאים הייתה השפעה מרחיקת לכת עד ימינו, שכן התנועה הלאומנית הערבית מתבססת על השם "פלשתין", בטענה שערביי ארץ ישראל הם למעשה "פלשתינים" ובעליו של חבל ארץ זה.

מארגון CAMERA נמסר כי בכוונתם לדרוש מה-BBC להבהיר את אי-הדיוקים ההיסטוריים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר