יכאב לכולם: יישום מסקנות הוועדה שאמורה להביא לבינוי מחלקות פנימיות נוספות, קיצור תורנויות המתמחים והגדלה משמעותית של תקציב סל התרופות שיאריך או ישפר את חייהם של ישראלים רבים - מערכת בחירות רביעית תוך שנתיים, ובעיקר היעדר תקציב לשנת 2021, מעמידים את כל אלה בסימן שאלה.
את המחיר נמשיך לשלם אנחנו, כשנזדקק לשירותי בתי החולים וקופות החולים. במערכת הבריאות אומרים בגלוי: מדובר בפגיעה אנושה בתוכניות העתידיות שאמורות לאפשר את הצמיחה שאנו כה זקוקים לה.
2 צפייה בגלריה
בדרך לבחירות: מספר המיטות לא יגדל והעומס במחלקות לא יופחת
בדרך לבחירות: מספר המיטות לא יגדל והעומס במחלקות לא יופחת
בדרך לבחירות: מספר המיטות לא יגדל והעומס במחלקות לא יופחת
(צילום: אלעד גרשגורן)
ב-2019 פורסמו מסקנות ועדת טור כספא שבחנה את תפקוד המחלקות הפנימיות והציעה שורה של פתרונות שמטרתם לצמצם את הצפיפות במחלקות ולשים סוף למציאות הבלתי נסבלת והתמונות שחוזרות על עצמן כמעט כל חורף ‑ קשישים ומבוגרים המאושפזים במסדרון בגלל היעדר מקום וצפיפות.
אחת המסקנות המרכזיות של הוועדה הייתה קביעת 38 מיטות במחלקות הפנימיות כמספר המקסימלי. במערכת הבריאות מעריכים כי ההתנעה הראשונית של התוכנית נאמדת בכחצי מיליארד שקלים. זה לא קרה, וספק אם זה יקרה בשנה הקרובה. "בימי הקורונה התבררה חשיבותה של הרפואה הפנימית", אומר פרופ' אבישי אליס, יו"ר האיגוד לרפואה פנימית. "התגייסנו באופן מלא. מחלקות פנימיות הוסבו לפנימיות קורונה. הצוותים הרפואיים נושאים בעיקר עול הטיפול בחולים תוך המשך הטיפול במאושפזי המחלקות הפנימיות, והידע והניסיון שלנו בטיפול בחולים מונשמים עמד לרשות המדינה, וכך נמנענו מתסריטי האימים דמויי איטליה. למרות כל זאת, המחלקות הפנימיות נותרו כשהיו עוד באמצע 2019, עם פרסום הדוח לחיזוק המחלקות הפנימיות, שלצערנו הרב לא זכה ליישום ולו במעט".
פרופ' אליס מסכם בכאב: "המשמעות היא שאזרחי ישראל מקבלים רפואה פחות טובה מזו לה הם ראויים, ושעדיין ישנם חולים המאושפזים במסדרונות. תקינת הרופאים, הסיעוד והצוותים הפרה־רפואיים במחלקות נותרה כשהייתה, כפי שנקבעה בשנות ה-70, ושינוי לא נראה באופק".
2 צפייה בגלריה
מחיר נוסף לבחירות: דחיית הפיילוט לקיצור התורנויות בבתי החולים
מחיר נוסף לבחירות: דחיית הפיילוט לקיצור התורנויות בבתי החולים
מחיר נוסף לבחירות: דחיית הפיילוט לקיצור התורנויות בבתי החולים
(צילום: ג'ורג' גינסברג)
היעדר תקציב מעכב גם חתימה על הסכם שכר קיבוצי לרופאים, שהאחרון הוא מ-2011. הסכם שכר קיבוצי חדש עשוי להגיע יחד עם תוספת של תקנים חדשים למערכת שתוביל גם לקיצור תורנויות המתמחים. רק לאחרונה פרצה שוב מחאת המתמחים לקיצור תורנויותיהם בנות ה-26 שעות. כעת נראה שהם ייאלצו להמשיך להמתין. "מערכת הבחירות בהחלט מעכבת את המאבק שלנו", אומרת יו"ר ארגון המתמחים מרשם, ד"ר ריי ביטון. "הדבר הראשון שנאמר לנו בפגישה עם שר הבריאות זה שבגלל היעדר תקציב יש קושי למצוא מימון לפיילוטים לקיצור תורנויות בבתי החולים. עיכוב התקציב מאוד משפיע על נושא קיצור התורנויות. אם אנחנו מדברים על פיילוט אחד למחלקה שעולה מיליון וחצי שקלים, הרי שלעשר מחלקות העלות היא 15 מיליון שקלים בלבד, שזה כסף קטן".
לפני כמעט חודשיים התכנסה לראשונה השנה ועדת סל התרופות. עד עכשיו, כשהיא כמעט מסיימת לדרג את התרופות המועמדות, אין לה מסגרת תקציבית. בשנה שעברה תקציב הסל התוספתי עמד על 500 מיליון שקלים. תחזיות אופטימיות על הכפלה בתקציב הסל כנראה לא יתממשו, וכעת לא ברור מה יהיה הסכום שיאושר לבסוף, והאם בכלל יהיה גידול בתקציב הסל.

"חושבים רק על עצמם"

"אנחנו 700 חולי הנטינגטון בארץ", מספר ארתור, חולה במחלה. "אין אף אחד שידאג לנו. יש תרופה בשם אוסטדו שאמורה לעזור לנו כדי לחיות חיים נורמליים. אני יודע שנותרה לי עוד שנה וחצי נורמלית לפני שמצבי ידרדר. התרופה הזו יכולה לעזור לנו לחיות חיים נורמליים. ללכת ולתפוס כוס קפה, לא ליפול, אני לא יכול לעשות. הממשלה התפרקה והם חושבים רק על עצמם במקום לעזור לאנשים שחולים וצריכים עזרה. במקום לבזבז שלושה מיליארד שקלים עלינו ולהשקיע בנו - הולכים לבחירות".
ויש גם עוד תקציבים של תוכניות על הנייר שספק אם ייצאו לפועל בטווח הנראה לעין, ובהן תחילת בניית בית חולים נוסף בנגב, שנאמדת בסכום של כ־200 מיליון שקלים; קיצור זמני המתנה לניתוחים בבתי החולים באמצעות הרחבת שעות הפעילות של חדרי הניתוח, מה שעשוי להגיע לעלות שנתית של מיליארד שקלים; העלאה משמעותית של מספר הרופאים המומחים בקופות, מה שהיה יכול לקצר את זמן ההמתנה לתור; והרחבת הטיפולים הביתיים בבתי מבוטחי קופות החולים.