רגע לפני שהכנסת צפויה להתפזר, מליאת הכנסת אישרה אתמול (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק עבודת נשים של חברות הכנסת קארין אלהרר ותמר זנדברג, לפיה איסור הפיטורים של עובדת שנעדרה מעבודתה בזמן שהייתה במקלט לנשים מוכות יוארך מ-90 ימים לתקופה של 150 ימים לאחר תום ימי היעדרותה.
עוד מוצע כהוראת שעה, כי עובדת שנעדרה מעבודתה לפי חוק עבודת נשים בשל תקופת לידה והורות, או בשל תקופות היעדרות נוספות בקשר ללידה והוצאה לחופשה ללא תשלום שחלקה או כולה בתקופת 60 הימים בהם היא מוגנת מפיטורים, החופשה ללא תשלום לא תיחשב במסגרת 60 הימים ותקופת ההגנה מפני פיטורים תוארך בהתאם.
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה נשים מוכות
אילוסטרציה נשים מוכות
מקלט לנשים מוכות. אילוסטרציה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "מוצע לקבוע כי איסור הפיטורים יחול על תקופה של 150 ימים לאחר תום ימי ההיעדרות כאמור במקום 90 ימים כפי הקבוע בחוק, ובכך לסייע לאישה שחזרה לעבודתה לאחר שהייה במקלט לנשים מוכות, דבר שיעודד את עצמאותה ולא יחייב אותה, במקרים רבים, לחזור ולחיות עם בן הזוג המכה".
לדברי ח"כ תמר זנדברג, "הצעת החוק הזו באה לעשות תיקון קטן בשני היבטים. התיקון המקורי שחברתי קארין אלהרר ואני הבאנו כאן לכבוד היום הבין-לאומי למניעת אלימות נגד נשים והוא שנשים שנאלצו לצאת למקלט לנשים מוכות, כאשר הן חוזרות למקום העבודה שלהן הן תהיינה מוגנות מפיטורים למשך חצי שנה, ובסיכום ומשרדי הממשלה קיצרנו את זה ל-150 ימים, תקופת הגנה מכובדת. התיקון השני שביקש מאתנו משרד העבודה זה להוסיף הגנה נוספת מפני פיטורים לנשים שחזרו מחופשת לידה והוצאו לחל"ת בשל הקורונה".
דנה מיטב, מנכ"לית שדולת הנשים: "מדובר בחקיקה משמעותית שתשפיע רבות על נשים שהפכו לשק חבטות של בני זוגן ושהעצמאות הכלכלית כל כך חשובה לשיקומן האישי והמשפחתי, להישרדות היומיומית שלהן וגם לאחיזה שלהן בשגרת החיים. הארכת מספר ימי ההגנה מפני פיטורים מ-90 ל-150 היא צעד נכון בדרך הארוכה שעוד עלינו לעבור כדי לאפשר לנשים הללו להרגיש בטוחות פיזית, בטוחות ביכולת שלהן להמשיך לנהל חיי משפחה וביכולתן לפרנס עצמן ולפתח עצמאות כלכלית שתוציא אותן בהרבה מהמקרים ממעגל האלימות".