המכה הקשה שספגו תוכניות הריאליטי

מה היה לנו השנה? נטפליקס היא המרוויחה הגדולה של הקורונה, תוכניות המציאות הפסידו ותוכניות אירוח שינו קונספט • סיכום 2020 בטלוויזיה

מסך טלוויזיה, צילום: Getty Images

שנת 2020 דווקא נפתחה מצוין בכל הקשור לתעשיית הטלוויזיה בארה"ב. בינואר דווח כי הענף חווה שיא של לא פחות מ־532 סדרות שנמצאות באוויר. ענקיות המדיה האמריקניות דיסני ואפל השיקו שירותי סטרימינג שהחלו לצבור תאוצה ולתת פייט לנטפליקס.

השנה החלה עם כמה קאמבקים מוצלחים: פטריק סטיוארט ב"מסע בין כוכבים: פיקארד", לארי דיוויד בעונה עשירית של "תרגיע" ועונה לפני אחרונה של סדרת הדרמה "סמוך על סול" - שזכו כולן לשבחים. טקס האוסקר נערך בתחילת פברואר, טקס הגראמי זכה לתשומת לב מיוחדת בגלל מותו של כוכב הכדורסל קובי בריאנט, משדר הסופרבול בלט הודות להופעתן הססגונית של ג'ניפר לופז ושאקירה, והכל נראה מבטיח. 

ג'ימי פאלון מראיין בזום
ג'ימי פאלון מראיין בזום
אלא שאז הגיעה הקורונה - והתעשייה הושבתה באחת. מנחי תוכניות האירוח החלו לשדר מהבית, תחילה כקוריוז ומהר מאוד באילוץ יומיומי. התמונות של קומיקאים משדרים מבתיהם ומראיינים באמצעות זום - שיקפו את העולם החדש שאליו נשאבנו. 

החדשות השתלטו על לוח השידורים, ויחד עם הפחד מהלא נודע - מוקד תשומת הלב השתנה. זה לקח את הפוקוס מסדרות ותיקות ואהובות שהגיעו לסוף דרכן בקול ענות חלושה. "משפחה מודרנית", למשל, שסיימה את דרכה אחרי 11 עונות; "הומלנד" שסיכמה שמונה עונות עם עלילותיה של קלייר דיינס בשירות סוכנות הריגול; ודרמת ההיפ־הופ "אימפריה" שירדה אחרי שש עונות.

הסתיימה אחרי 11 עונות בקול ענות חלושה. "משפחה מודרנית"
הסתיימה אחרי 11 עונות בקול ענות חלושה. "משפחה מודרנית"
הקורונה עצרה את כל ההפקות והצילומים, הסטים פוזרו. סדרות כמו "האנטומיה של גריי" ו"הטובות לקרב" מצאו את עצמן עם עונות מקוצרות ולא גמורות. העונה הרביעית של "פארגו" והמיני סדרה "היית צריכה לדעת" עם ניקול קידמן ויו גרנט נאלצו לדחות את מועד עלייתן בחצי שנה. נזק משמעותי נגרם לתוכניות הריאליטי־שירה כמו "אמריקן איידול" ו"דה ווייס" שנאלצו לסיים עונות במשדרי זום.

"טייגר קינג" מפתיעה

מהר מאוד התברר כי המרוויחים הגדולים של הקורונה ושל הסגר הם שירותי הסטרימינג, ובראשם נטפליקס. שתי סדרות דוקומנטריות זכו השנה להצלחה מסחררת: "טייגר קינג", שבמרכזה שלל דמויות צבעוניות של אנשים שעוסקים בסחר בחיות אקזוטיות, ו"מייקל ג'ורדן: הריקוד האחרון" שהביאה את סיפורו של הכדורסלן שהפך אגדת הספורט.

לנו היתה גאווה ישראלית בדמות השחקנית שירה האס שהובילה את המיני סדרה "המורדת" בנטפליקס - סדרה שזכתה לעניין רב ואף זיכתה את האס במועמדות היסטורית לפרס האמי. סדרות עלילתיות של ענקית הסטרימינג שזכו השנה להצלחה רבה היו "אמילי בפריז" עם לילי קולינס, "גמביט המלכה" על שחקנית השחמט המחוננת והמוזרה, והעונה הרביעית המדוברת של "הכתר", שבמרכזה עמדה דמותה של הנסיכה דיאנה המנוחה. 

סדרת דוקו שהצליחה להפתיע. "טייגר קינג"
סדרת דוקו שהצליחה להפתיע. "טייגר קינג"
למרות ההצלחה של נטפליקס בקרב הקהל, הסדרות שגרפו בטקס פרסי האמי את פרסי סדרת הדרמה הטובה והסדרה הקומית הטובה היו דווקא "יורשים" של HBO ו"שיט'ס קריק" הקנדית שיצרו יוג'ין ודן לוי (יוג'ין מוכר כאבא מהסרט "אמריקן פאי"). נראה ששיט'ס קריק הרוויחה מתקופת הסגר, משום שמצביעי האקדמיה לטלוויזיה נחשפו לשידורים החוזרים שלה. 

בינתיים, החודשים חלפו ושחקנית אחרת התחזקה: דיסני השיגה לשירות הסטרימינג החדש שלה יותר מ־80 מיליון מנויים - הרבה מעל הציפיות.

"המירוץ למיליון" מושבת

במהלך חודשי הקיץ החלו לחזור הצילומים תחת מגבלות הקורונה: ריחוק חברתי, בדיקות תכופות ופתרונות יצירתיים. הרשתות הגדולות החזירו לצילומים תוכניות ריאליטי כמו "הזמר במסכה", "רוקדים עם כוכבים" ו"דה ווייס". זה נעשה ללא נוכחות קהל ובקפסולות קפדניות של הצוות והמשתתפים. תוכניות ריאליטי אחרות כמו "הכרישים", "הרווקה" ו"אי האהבה" נדדו ללוקיישנים רחוקים, כדי לאפשר צילומים בטוחים. 

המפסידות הגדולות היו תוכניות שמצולמות ברחבי העולם, ובראשן "המירוץ למיליון", שצילומיה הופסקו באמצע חודש מארס ואין צפי לחידושם. גם "הישרדות" האמריקנית, תוכנית דגל מזה שני עשורים, לא תצטלם עד הקיץ לכל הפחות.

יש גם סדרות עלילתיות שנכנעו לקורונה. "Glow", "איך להיות אלוהים" ו"סטאמפטאון" בוטלו, אף שהיתה כוונה לצלם להן עונות נוספות. עונות חדשות של סדרות מוכרות חזרו באיחור אופנתי, אם כי עדיין לא ברור מהי כמות הפרקים שיצליחו לצלם השנה.

חזרה להצטלם. "הזמר במסכה" האמריקנית
חזרה להצטלם. "הזמר במסכה" האמריקנית

טקסים בלי קהל

מי שעדיין נאבקים להסתגל למציאות החדשה של עידן הקורונה, הם מארגני טקסי הפרסים. הניסיון הראשון היה בטקס פרסי הווידאוקליפים של MTV בסוף אוגוסט, שצולם ללא קהל, אבל עם פסקול מלאכותי של צופים מריעים. האמנים הזוכים הופיעו בווידאו מבתיהם, ההופעות המוזיקליות צולמו ונערכו מראש. 

חודש לאחר מכן ג'ימי קימל עשה כמיטב יכולתו להקליל את המצב בטקס פרסי האמי, שלמרות כל המאמצים, לא ייזכר כאחד הרגעים המוצלחים בתולדות הטלוויזיה.מארגני טקס פרסי הטוני של עולם התיאטרון, שאמור להתקיים בחודשי האביב, עדיין שוברים את הראש כיצד לקיים אותו. חלפו כבר יותר מחודשיים מאז שפורסמו שמות המועמדים ומאז שהוכרז שיתקיים משדר וירטואלי, אך עדיין לא ברור כיצד ומתי הוא יתקיים. 

ומה לגבי טקס פרסי האוסקר? הטקס נדחה כבר בראשית התפרצות הקורונה מפברואר 2021 לסוף אפריל 2021 - המועד המאוחר ביותר בתולדותיו של הטקס. בינתיים ההיצע של הסרטים מוגבל מאוד, ומרבית בתי הקולנוע בעולם סגורים. נראה שהצופים ייאלצו להתנחם עד להודעה חדשה בעוד בינג' של סדרה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר