שר האוצר כץ בראיון לאולפן ynet אחרי שהתחסן הבוקר
(צילום: ניצן דרור, אבי חי)
מאות אלפי המובטלים והשוהים בחופשות ללא תשלום עקב משבר הקורונה לא יפסיקו ככל הנראה לקבל דמי אבטלה בחודש יוני הקרוב (2021), כפי שתוכנן תחילה. כפי שנודע ל-ynet, החליט עתה שר האוצר, ישראל כץ, להורות על המשך תשלום דמי האבטלה גם מעבר למועד זה, כל עוד שיעור האבטלה בישראל לא יפחת מ-7.5% ולא משנה מתי זה יקרה, כלומר לא נקבע מועד לסיום התשלום.
מדובר בתשלום דמי אבטלה מלאים, בשיעור של 70% משכרם ערב פיטוריהם או הוצאתם לחופשה.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
שר האוצר ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)
בחודש יוני השנה נקבע במשרד האוצר כי יש לשלם דמי אבטלה למחוסרי העבודה בגין משבר הקורונה עד יוני 2021.
על פי ההחלטה המקורית, היו דמי האבטלה משולמים כל עוד שיעור האבטלה הרשמי במשק לא ירד מ-10%. אם שיעור האבטלה היה יורד ל-7.5% עד 10%, כל מי שנגמרו לו ימי האבטלה היה מקבל תשלום מופחת של 90% מסכום דמי האבטלה שקיבל עד לאותו מועד. עוד נקבע אז כי אם שיעור האבטלה היה יורד אל מתחת ל-7.5%, תשלום דמי האבטלה יופסק לחלוטין או לחילופין ב-30 ביוני 2021.
למעשה דמי האבטלה כבר היו אמורים לרדת ל-90% לפני חודשיים, זאת, כאשר שיעור האבטלה פחת די במפתיע מ-10% ערב הסגר השני. כץ, הפנים כי במצב הקיים וערב סגר שני לא יעלה על הדעת שתשלום דמי האבטלה למאות אלפי מחוסרי עבודה יפחתו, מה עוד שהיה ברור ששיעור האבטלה ירד רק זמנית וכי בסגר השני הוא יעלה מחדש מעל ל-10%.
לכן קבע כץ כי אם שיעור האבטלה יפחת עד חודש יוני הבא מ-7.5% - תשלום דמי האבטלה יופסקו כליל. בכל מקרה קבע שר האוצר, כי תשלום דמי האבטלה למי שהוצאו לחל"ת ופוטרו במהלך משבר הקורונה ייפסקו ב-30 ביוני 2021.
אך כעת כאמור החליט כץ לפעול לכך שתשלום דמי האבטלה יימשך גם מעבר ליוני 2021, כל עוד שיעור האבטלה בישראל לא יפחת מ-7.5%. זאת, על רקע התחזיות כי במצב הנוכחי של המשק קשה להאמין ששיעור האבטלה בישראל יהיה נמוך מ-7.5% גם בראשית המחצית השנייה של שנת 2021.
נזכיר כי ההחלטה על מתן דמי אבטלה עד חודש יוני 2021 למאות אלפי העובדים שהוצאו לחל"ת או פוטרו זכתה לביקורת רבה משום שעובדים רבים בוחרים שלא למהר ולשוב לשוק העבודה כל עוד הם זוכים לדמי אבטלה ללא הגבלה, וחלקם אף בחרו "לעבוד בשחור" כדי להמשיך ולקבל את התשלומים. כל זאת בעלויות כבדות למדינה.
שר האוצר כץ אמר ל-ynet, כי "ההחלטה נובעת מהתחזיות ששיעור האבטלה עדיין יישאר יחסית גבוה. החלטתי שלא נשאיר איש מאחור. שיעור האבטלה יהיה גבוה עקב משבר הקורונה, והמדינה לא תפסיק לפתע לשלם דמי אבטלה לפי מועד מסוים שנקבע לפני חודשים".