האם אחרי כשלון המגעים בסבב האחרון לשחרור גלעד שליט עשויה להשתנות מדיניות ישראל כפי האסירים הפלסטינים הכלואים בישראל? בלשכת ראש הממשלה בוחנים בימים אלו החמרה בתנאי טרוריסטים שנשפטו לעונשי מאסר ממושכים בישראל.

לאחרונה הוגשו מספר הצעות חוק פרטיות בנושא על ידי חברי כנסת שונים, אך אלו קיבלו איתותים מלשכת ראש הממשלה והתבקשו להסיר את הצעותיהם ולאפשר לממשלה לגבש רעיון משלה. בין הצעות החוק הפרטיות שהועלו ניתן למצוא שלילת זמן ביקורים, שלילת הזכות לצפות בטלוויזיה, שלילת מתן עיתונאים וספרים ואף שלילת מתן האפשרות ללימודים אקדמיים.

כעת מבקשת הממשלה להתייעץ עם מספר גורמים, ביניהם חגי הדס, המתווך הישראלי לשחרורו של גלעד שליט, משרדי הממשלה השונים ואף משפחת שליט עצמה. כך למשל בשירות בתי הסוהר חוששים מפני התקוממות אסירים לאור ההחמרה בתנאים.

חברי הכנסת יריב לוין ודני דנון (ליכוד), יוזמי הצעות החוק המקוריות, טוענים כי המטרה של הצעות החוק היא לתת לממשלה אמצעי לחץ מול הטרור כדי לקדם את שחרורו של שליט. לדבריהם, כל עוד לא זוכה שליט לתנאים סבירים, אין סיבה שבישראל ייהנו המחבלים מתנאים משופרים. הסיטואציה של אסיר חמאס צופה בעדכונים בטלוויזיה על עסקת שליט, כך לפיהם, היא מקוממת.

תוצר כבוד של האקדמיה בישראל: ד"ר מרוואן ברגותי

לפני כחודש וחצי התברר שחייהם של המחבלים הפלסטיניים המרצים עונשי מאסר כבדים בבתי הכלא בישראל, לא נעצרים. מרוואן ברגותי, בכיר האסירים הפלסטיניים ומי שנחשב לראש התנזים ומייסד "גדודי חללי אל-אקצה" של הפת"ח, צפוי לקבל בקרוב תואר דוקטור מאוניברסיטת קהיר. את הידיעה פירסם לראשונה העיתון "ג'רוזלם פוסט".

ברגותי, שנידון לחמישה מאסרי עולם, ומהווה כיום את קלף המיקוח המרכזי של ישראל במסגרת המשא ומתן לשחרורו של גלעד שליט, השלים בתקופה האחרונה את עבודת הדוקטורט שלו במדעי המדינה תחת הכותרת "התפקוד הפוליטי והחקיקתי של המועצה המחוקקת הפלסטינית ותרומתה לתהליך הדמוקרטי בפלסטין בין השנים 1996-2008".

גם סמיר קונטאר סיים תואר בכלא

העבודה, הכוללת 341 עמודים, תובא לאישור בפני צוות של אנשי אקדמיה. לצורך כתיבת העבודה נעזר ברגותי בספרים רבים ובמסמכים שישראל אפשרה לספק לו בתאו.

סיפורו של ברגותי אינו יוצא דופן. מאות אסירים פלסטינים נוספים לומדים במוסדות להשכלה גבוהה בתקופת מאסרם בבתי הכלא בישראל.

הבכיר שבהם, סמיר קונטאר, ששוחרר בעסקת השבויים האחרונה מול חיזבאללה ביולי 2008, במסגרתה הוחזרו גופותיהם של אלדד רגב ואודי גולדווסר ז"ל, סיים את לימודי התואר הראשון במדעי הרוח והחברה באוניברסיטה הפתוחה. הוא אף התחיל ללמוד לתואר שני, אך לא הספיק לסיימו בארץ.