מטרו או פינוי-בינוי?

יזמי פינוי-בינוי ברמת גן וגבעתיים עותרים נגד מגבלות הבנייה המחמירות בתוואי המטרו

צילום: נת"ע (הדמיה) // תחנת מטרו. האם מגבלות הבנייה סבירות?

תוכנית המטרו עלולה לטרפד פרויקט פינוי-בינוי בגבעתיים ופרויקט תמ"א 38/2 ברמת גן, שכבר נמצאים בשלבי תכנון מתקדמים, כולל הסכם בין הדיירים ליזם.

השאלה היא האם המטרו, הפרויקט רחב ההיקף שמתוכנן במרכז הארץ בעשור הקרוב, יביא לעצירה מוחלטת של ההתחדשות עירונית בלב הערים שבהן הקווים אמורים לעבור, כולל ביטול או עיכוב למשך שנים ארוכות של פרויקטים בשלבים מתקדמים.

221 תושבים ובעלי דירות בגבעתיים, וכן יזם נדל"ן שמקדם פרויקט ברמת גן, הגישו למועצה הארצית שתי השגות באמצעות עורכות הדין ענת בירן ומור אגיב-קשרי ממשרד ענת בירן. העתירה מופנית כנגד תת"ל 102 – קו 2M של המטרו. בשני המקרים הקו הכחול של התוכנית, שמסמן את הגבול החיצוני שלה, פוגע בפרויקטים של התחדשות עירונית שכבר מקודמים.

מדברים נדל"ן עם עופר פטרסבורג. האזינו לפודקאסט החדש >>

לטענת התושבים בגבעתיים, הקו הכחול של התוכנית נלקח כמרווח ביטחון רחב מדי, ויש לצמצם אותו כך שלא יפגע בחלקות שלהם. התושבים צירפו חוות דעת של מומחים, לפיהן ניתן להפחית במגבלות הבנייה, במיוחד בתת הקרקע. 

עו"ד בירן מציינת בהקשר זה: "מדובר בפגיעה לא מידתית ושלא לצורך במקרקעין של התושבים. הבתים שלהם יוותרו כאבן שאין לה הופכין במשך שנים רבות".

ההשגה השנייה הוגשה בשם יזם נדל"ן שמקדם פרויקט תמ"א 38 הריסה ובנייה ברמת גן, שבקשתו להיתר נמצאת היום בפני ועדת הערר לתכנון ובנייה. התוואי התת-קרקעי של המטרו עובר על חלק קטן מהחלקה, באופן המסכל את ביצועו של כל הפרויקט בשל איסור הבנייה בתת הקרקע.

היזם מבקש להסיט את הקו הכחול. נטען כי התוכנית מקפיאה שטחים ללא הצדקה, כאשר היא מציעה שתי חלופות לתוואי, שרק אחת מהן תיבחר בסופו של דבר. לטענתו, החלופה בה נכלל הנכס (חלופת בני ברק) אינה ריאלית והסיכוי לממשה קלוש, לכן יש לבטלה, שכן היא מטילה מגבלות מיותרות על הפיתוח במרכז רמת גן.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר