התכנון במשק החלב (מתווה החלב) יימשך לפחות עוד חצי שנה. כך סוכם בפגישה שהייתה בסוף השבוע שעבר בין שר האוצר ישראל כץ לשר החקלאות אלון שוסטר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בקרב הרפתנים שרר מתח לקראת פקיעת מתווה החלב בסוף החודש. המתווה מסדיר את מכסות ייצור החלב לרפתנים, קובע את כמות ייצור החלב בשנה, את מחיר המטרה - המחיר המובטח לרפתן לליטר חלב גולמי - ומבטיח הגבלות על כמות יבוא מוצרי חלב.
1 צפייה בגלריה
חמאה בחצי חינם
חמאה בחצי חינם
מדפי גבינות. המו"מ יימשך
(צילום: ירדנה אזולאי)
עד כה, בשיחות בין האוצר לנציגי ענף החלב ומשרד החקלאות התגלעו פערים גדולים שלא הביאו להבנות. הרפתנים טוענים כי ביטול התכנון במשק החלב יביא לקריסתו ולפגיעה בביטחון המזון. בסיכום שהושג כעת ניתנה ארכה של חצי שנה נוספת, ובמהלכה אמורים הצדדים להגיע להבנות.
ההערכה בקרב העוסקים בסוגיה כי למרות התנגדות פקידי האוצר לתכנון במשק החלב ורצונם לפתוח אותו לתחרות חופשית לגבינות קשות, מעדנים וחמאה, לבסוף יאושר המשך מתווה, גם אם הרפתנים יידרשו לוויתורים נוספים, כמו התייעלות, הורדת מחיר המטרה וכו'. יש לציין כי לא ניתן ובכל מקרה גם לא כדאי לייבא חלב ניגר או גבינות לבנות, מפאת קוצר חיי המדף שלהם.
לאחרונה נחשף ב"ממון" וב-ynet כי לראשונה ייסגרו רפתות קיבוציות לאחר שהרווחיות בענף נשחקה בעקבות רפורמות שונות שדרש האוצר, ביניהן הורדת מחיר המטרה לרפתן.
צפו במבחן טעימות החמאה הגדול של ynet
(צילום: אורי דוידוביץ')

השרים דנו גם בסוגיית יבוא החמאה החופשי. ל-ynet נודע כי משרד החקלאות הציע להגדיל את כמות מכסות יבוא החמאה מ-6,000 טון ל-8,000 טון לשנה כחלופה ליבוא חופשי. בפגישה שנערכה סוכם כי לאחר שיערך שימוע לגורמים הנוגעים בדבר המחלבות - מועצת החלב, יבואני חמאה וכו' - יקבל שר האוצר את החלטתו הסופית בנושא.
אתמול צייץ שר האוצר כץ כי "בניגוד לפרסומים שונים, נושא יבוא החמאה טרם סוכם סופית. הודעתי על עמדתי בעד יבוא רוחבי פתוח של חמאה לישראל בשנתיים הקרובות, ואפשרתי לשר החקלאות שימוע בנושא בהתאם לכללים המקובלים. התחלנו בשימוע ובסוף התהליך אודיע את עמדתי".

יש לציין כי ברקע החלטתו של כץ בנושא היבוא החופשי, מועצת החלב מתכוונת לעתור לבג"ץ בטענה כי בדיון קודם בנושא אמרה המדינה לבית המשפט העליון כי היבוא החופשי יסתיים בסוף השנה הנוכחית.