עוד לפני הדיון הסוער בקבינט הקורונה שהסתיים אמש (ראשון) ללא החלטות, שר הבריאות אדלשטיין הזהיר בהתייעצויות פנימיות: "אם לא נעצור בימים הקרובים את העלייה בתחלואה – סגר שלישי יהיה עובדה ולא המלצה". על רקע העלייה החדה בתחלואה וללא כל הכנה מראש, משרד הבריאות הפתיע את שרי הקבינט בדרישה לסגור את המסחר בכל הארץ. השרים אמרו ל-N12 כי הם נדהמו גם מהטון וגם מהתוכן של הדרישות - "לא ראינו את זה בא", הם אמרו. קבינט הקורונה אישר אמש את הצעת משרד הבריאות להארכת מתווה הקניונים, השווקים והמוזיאונים ב-48 שעות, עד ליום שלישי בחצות.

לעדכונים נוספים ושליחת שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות 

נתוני התחלואה של משרד הבריאות שהתפרסמו הערב רק מסייעים לעמדה הפסימית של המשרד. מתוך 21,388 בדיקות שנעשו בשבת, שיעור המאומתים טיפס ל-4.1% (988 נדבקים בסך הכול). מספר החולים קשה גם ממשיך לעלות ועומד כעת על 329. מספר המתים מקורונה עלה ל-2,915 בני אדם.

ירושלים עומדת בראש טבלת הערים עם גידול התחלואה בשבוע האחרון, עם 1,335 נדבקים חדשים. אחריה, בפער גדול, עומדת העיר נצרת עם 320 נדבקים, חיפה עם 266 נדבקים ותל אביב-יפו עם 201 נדבקים.

בעקבות הנתונים, אדלשטיין הבהיר לשרים בקבינט הקורונה כי יש לעצור את כל ההקלות ולהתחיל לחשוב מתי מחליטים על סגר. "המצב של החיסונים הוא לא 'בואו נחזיק עוד כמה שבועות והכל יהיה טוב'", אמר שר הבריאות. "שגרת הקורונה תלווה אותנו לאורך זמן. אני מציע לעצור את כל הרצונות שלנו לפתוח דברים נוספים, ולקבוע כבר עכשיו איפה עוצרים והולכים לסגר".

לדברי אדלשטיין, החיסונים הראשונים צפויים להגיע כבר בשבועות הקרובים. ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, הזהירה מפני שאננות. "כיוון שיהיה רווח של חודש בין מנה למנה, ההשפעה תתחיל במקרה הטוב בחודש מרץ", אמרה. "אם נחכה לראות מה קורה ולא נעשה פעולות עכשיו אנחנו נגיע לסגר. כל יום שלא נקבל החלטה מעלה את האפשרות לסגר. אני בתחושת דז'ה וו מאוגוסט, אין סיבה לחזור על הטעות".

קבינט הקורונה שייתכנס היום ידון בשתי חלופות שהציע הפרויקטור פרופ' נחמן אש: 

 • סגר מהודק: לפי ההצעה הזו, מקומות העבודה ייפתחו ללא קבלת קהל, ייסגרו הקניונים, שווקים וחנויות הרחוב. כמו כן, תיסגר מערכת חינוך בערים האדומות והכתומות. לא תהיה הגבלת תנועה אך התחבורה הציבורית תצומצם ב-50%.

סגר (מודל ראש השנה): גם במתווה זה מקומות העבודה ייפתחו ללא קבלת קהל והקניונים ייסגרו, אך כאן מדובר גם על סגירת כל מערכת החינוך בכל הארץ לצד הגבלת תנועה על האזרחים.

"אולי נצטרך עוד סגר אחד"

פרופ' גבי ברבש, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, אמר בריאיון למהדורה המרכזית כי "חייבים לקחת צעד מפני שהמספרים הם כאלה שאין ברירה". עם זאת, ברבש הדגיש כי הוא בספק אם הצעדים שיוחלט עליהם ימנעו לבסוף את ההחלטה להטיל סגר.

לקראת פתיחת המשק  (צילום: יוסי אלוני, פלאש/90 )
הקבינט יכריע מחר: מרכזי המסחר והקניונים ייסגרו? | צילום: יוסי אלוני, פלאש/90

"הממשלה דבר ראשון צריכה לקבל החלטה היום מה היא מתעדפת – מסחר או חינוך – את שניהם אי אפשר להשאיר. המאמץ או המאבק כרגע הוא אולי עם סגירת המסחר יהיה אפשר למנוע סגר, כי כשיהיה סגר זה גם מערכת החינוך בפנים", אמר פרופ' ברבש. "אני חושב שאנחנו כבר במספרים של 2,000 ליום עוד מעט - אני בספק אם זה יעזור".

עוד הוסיף ברבש: "אי אפשר למשוך זמן. יכול להיות שמה שנגזר עלינו בגלל ההתנהלות הזאת שהיא כל כך, אני לא רוצה להגיד פופוליסטית, אבל עושה צעדים שלא אחראיים, אז אולי אנחנו נצטרך לעשות עוד סגר אחד לפני שיגיעו החיסונים ולפני שהם יבואו לידי ביטוי".