ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"רבות בנות עשו חיל"

מעלתה של אמא: למה זכתה רחל אמנו?

פרשת השבוע פרשת ויצא – בפרשה זו אנו למדים על מעלת הוויתור והצניעות, למה זכתה רחל מהוויתור לאחותה? כיצד היא עומדת לצידנו עד עצם היום הזה, וכיצד הצילה את החיילים במבצע עופרת יצוקה?

מעלתה של אמא: למה זכתה רחל אמנו?
קבר רחל אמנו הלילה שומם צילום: בחדרי חרדים

פרשת ויצא - מעלתה של אמא: ״ויהי כאשר ראה את יעקב את רחל...״

בפרשה זו אנו רואים את מעשיה של רחל, את גדולתה, את זכייתה לדורות ואת מעלותיה הגדולה של האמא של כולנו. יעקב עבד ברחל כמסופר בתורה 14 שנים, 7 שנים עבד בה בתחילה ולאחר רמאותו של לבן בחופתה עבד עבורה עוד 7 שנים נוספות.

לאחר העיכוב שחוותה רחל בחתונתה חוותה עיכוב גם בהבאת זרע קודש המשכיות לעולם, וכל זה שהכשיל פניה חיוך ושמחה רבה כשרואה את אחותה לאה יולדת ילד אחר ילד ובנוסף גם את השפחות יולדות.

הפרשה ממשיכה וככתוב ״ויזכור אלוקים את רחל ויפתח את רחמה״ רחל בשעה טובה יולדת בן ולא מסתפקת ואומרת ״יוסף ה׳ לי עוד בן״ ולכן קראה לו יוסף כי כבר בירכה את עצמה בהמשכיות העולם.

בפרשה הבאה נראה איך רחל יולדת בן נוסף - בנימין ולא זוכה אפילו לראותו, נפטרה במהלך הלידה.

רחל אימנו היחידה מבין האמהות שלא קבורה במערת המכפלה אלא בבית לחם כי יעקב קבר אותה בדרך כאשר מתה לו.

למה זכתה רחל? בתחילת הפרשה רשום לנו ״ועיני לאה רכות״

רש״י במקום אומר על הפסוק שלרבקה היו 2 בנים וללבן אחיה היו 2 בנות ואמרו הגדולה לגדול והקטנה לקטן, שלאה הייתה אמורה להיות כלה של עשו ולכן בכתה ובכתה עד שהיו עינה רכות.

והקב״ה ברחמיו הרבים שינה הכל בכדי שלאה לא תהיה עם עשיו

יעקב לאחר 7 שנות עבודה ראשונות אמר לרחל שלדעתו לבן אבא שלה, ירמה אותו וישדך לו את לאה, ולכן נתן לה סימנים וידע שבחופה ישאל אותה את הסימנים ורחל תגיד לו וכך ידע שזאת רחל מתחת להינומה.

רחל שראתה את אביה עושה את ההחלפה לפני החופה, הלכה לאחותה לאה ואמרה לה את הסימנים וכך ויתרה לה על חתונה. והרי יצא שכרה בהפסדה?

רחל שוויתרה לאחותה כביכול הפסידה 6 בנים, בת חתונה ראשונה?

אלא רואים אנו מפה שרחל אמנם ״הפסידה״ אבל הרוויחה חיי עולם. הרוויחה את בנה יוסף שהתנ"ך אומר מספר פעמים ״בני יוסף״ ויוסף שהגיע למלוכה, ועד היום עם ישראל זוכרים ובאים ובוכים ומתפללים אצל האמא של האומה! למה? כי ויתרה לאחותה.

מפה אנו למדים שבכל הויתור להרוויח חיי נצח. את רחל אנו חווים עד היום במלחמות, בניסים הפרטיים והציבוריים, במחלוקות, בברכות, בבקשות, כל אחד שיודע שרוצה לעורר רחמים עליו הולך למאמא רחל, שם שופך את ליבו והיא משפיעה בזכות הדמעות שלה.

ידוע הסיפור מהשנים האחרונות במלחמת עופרת יצוקה בא חיילים שלנו נכנסו לשטח האויב והגיעו לבית ממולכד, בכניסתם לבית הופיעה מולם אישה בדמות ערבייה ואמרה להם אל תיכנסו לבית הוא ממולכד.

החיילים שלא הבינו מי היא ואיך הגיעה למקום המשיכו הלאה. כאשר הגיעו לבית השני שוב פעם אותה אישה הופיעה ואמרה שיזהרו כי הבית אף הוא ממולכד.

אחד החיילים לפני שהאישה נעלמה שאל אותה מי את ומאיפה את יודעת שהבית ממולכד? אמרה להם: אני רחל אמנו. איזה צמרמורת יש לי כשאני כותב עליה.

המדרש אומר שרחל אמנו עד היום אלפי שנים לאחר מותה עדיין כל יום ויום הולכת לפני הקב״ה ובוכה למרות הכתוב בתורה הקדושה ״מנעי קולך מבכי ועיניים מדמעה כי יש שכר לפעולתך נאום ה׳ ושבו בנים לגבולם״

אנו מבקשים ומתחננים עד שלא יבוא משיח בן דוד ונראה בגאולת ישראל אל תפסיקי לבכות אמא. ״רבות בנות עשו חיל, ואת עלית על כולנה״

שנדע ללמוד ולקבל מן הצניעות, הענווה, והכבוד שהיה לרחל אמנו.

זכותה תגן בעדינו ולגאולת ישראל בקרוב ממש!

מאת: הרב נתן לחמיש.

פרשת שבוע פרשת ויצא רחל אמנו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד