"כבר עשר שנים אני מדבר על הצורך לעשות שלום עם ישראל. תודה לאל שהמנהיגים שלנו עשו זאת, והביאו לכך שנוכל להתחיל לבנות מערכת יחסים. זו הגשמת חלום מבחינתי", כך אמר הבוקר חלאף אחמד אל חבטור, המייסד ויו"ר קונצרן המלונאות והנדל"ן אל חבטור בוועידת ישראל-דובאי הראשונה של כלכליסט, בנק לאומי ורשת 13.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"אנחנו מתחילים לבסס מערכת יחסים, ונראה איך נוכל לשתף פעולה להצלחה. אנחנו משלימים אחד את השני, ולכן פוטנציאל שיתוף הפעולה בין איחוד האמירויות לישראל מאוד גדול", אמר אל חבטור.
2 צפייה בגלריה
אל חבטור
אל חבטור
אל חבטור
(צילום: אוראל כהן)
אל חבטור סיפר על איחוד האמירויות: "איחוד האמירויות הוא מקום מיוחד. האמירויות שונות אחת מהשנייה, ותיראו את הטעמים השונים כאן כשתבקרו. דובאי למשל, היא עיר שלא תמצאו בשום מקום בעולם. יש כאן 200 לאומים. יש כאן למשל בית ספר עם תלמידים המשתייכים למעל 100 לאומים, ודתות שונות והם כמו משפחה אחת גדולה".
עוד הוא הוסיף: "צריך גם לזכור שדובאי היא קישור בין המערב, אסיה, המזרח התיכון ואפריקה. הקשר עם דובאי הוא הזדמנות לישראל להרוויח קשר למדינות נוספות".
אל חבטור הוא המייסד ויו"ר קונצרן המלונאות והנדל"ן Al Habtoor,שהיקף נכסיו נאמד בלמעלה מ-8.5 מיליארד דולר ונחשב לאחת החברות הבולטות במפרץ. אל חבטור החל את דרכו כשכיר בחברת בנייה מקומית באיחוד האמירויות ובשנת 1970 הקים חברה משלו - אל חבטור הנדסה. שנה לאחר מכן התאגדה מבחינה פוליטית הפדרציה של איחוד האמירויות, מה שאפשר לו להרחיב משמעותית את הפעילות, שהתמקדה בפרויקטי בנייה חדשניים. Al Habtoor פעילה כיום לא רק בתחומי הנדל"ן והאירוח אלא גם בתחומי הרכב, החינוך ותחומים נוספים, ומעסקיה אלפי עובדים.

"אנחנו לא אוהבים דיבורים, אלא מעשים"

אל חבטור ציין בדבריו כי דובאי היא מקום נוח לעשיית עסקים: "לאורך השנים בנינו בדובאי תשתיות רבות, אך התשתיות הללו אינן מתבטאות רק בכבישים ובנדל"ן, אלא בנינו גם תשתית לעשיית עסקים קלה ונוחה. אצלנו אפשר להתחיל ולעבוד תוך זמן קצר: תהליך קבלת הרשיונות כאן ידידותי ומיד אפשר להתחיל לעבוד. אני רואה פוטנציאל משמעותי להשקעות הדדיות - של ישראלים כאן, ושלנו אצלכם", הוא אמר.
בשיחה עם אלון בן דוד מרשת 13, נשאל אל חבטור מה העצה שלו לישראלים שרוצים לעשות עסקים בישראל, ואמר שהדבר הכי חשוב הוא לבוא עם תוכנית מסודרת, ולא ללכת סחור סחור. "אנחנו לא אוהבים דיבורים, אלא מעשים".
עוד אמר, "אני מציע לא לחכות למחר, אלא אם רוצים להתחיל לפעול, אז להתחיל היום. לבוא עם תוכנית סדורה וברורה עם מספרים: מה המטרה, מה רוצים להשיג וכמה צריך להשקיע בשביל זה. אני גם מציע לא לעלות בפגישה נושאים של דת. יש כאן הרבה מאד דתות לאומים, וסוגיית הדת של האנשים לא רלוונטית", אמר אל חבטור וגם הוסיף בהומור: "ותפסיקו עם עניין הכשרות. תאכלו כאן כל מה שמציעים לכם, ואל תהיו בררניים".

"פוטנציאל הסחר יכול להגיע ל-6.5 מיליארד דולר בשנה"

"אני שמח לראות קבוצות חדשות של אנשי עסקים ישראלים. הייתי שלושה חודשים ב-2018 בישראל לטיפול רפואי עבור בתי. זה היה פותח עיניים עבורי, משום שכאן לא שומעים חדשות טובות על ישראל, אלא רק את הבעיות שמציינים בחדשות. ראיתי את האנשים, חייתי ביניהם, אכלתי איתם, ראיתי את הפיתוח וזה היה מדהים. כדי להבין את העם צריך לראות את האנשים במדינה שלהם". כך אמר סולטן אחמד בן סוליים, יו"ר ומנכ"ל ענקית הנמלים והלוגיסטיקה DP World.
2 צפייה בגלריה
סולטן אחמד בן סוליים
סולטן אחמד בן סוליים
סולטן אחמד בן סוליים
(צילום: אוראל כהן)
החברה מתמודדת בימים אלה במכרז על נמל חיפה. בן סוליים, שנחשב לאחד מאנשי העסקים המובילים והמוכרים בדובאי, שהגה בין היתר את הרעיון של איי תמר המלאכותיים, תיאר בנאומו את ההתפתחות של דובאי לאורך כ-50 שנות קיומה והסביר כיצד הפכה לאחד המקומות המשגשגים בעולם, אף שהדרך לא הייתה פשוטה ורצופה משברים. לבסוף הוא גם נתן כמה טיפים ועצות לאנשי עסקים ישראלים.
"היום יש עולם חדש, שינויים רבים מתרחשים בעולם אבל שינויים הם חלק מהחיים, בלעדיהם היה משעמם והם נותנים לנו מוטיבציה לחדש. התכנסנו היום כדי לבחון מה אנחנו יכולים לעשות יחד. אנחנו מעריכים שהפוטנציאל לסחר בין איחוד האמירויות לישראל יכול להגיע ל-6.5 מיליארד דולר בשנה.
"היתרון הגדול של דובאי הוא לוגיסטי, המיקום שלה. שלוש שעות טיסה לוקחות אתכם לשני מיליארד איש. להגיע לבומביי זה שעתיים טיסה בלבד מדובאי. אם רוצים להוביל משהו יש טיסות ואוניות מספר פעמים ביום, בנמל דובאי לוקח שעה לפריקת מכולה. חיפה לבגדד 900 ק"מ, בתוך עיראק מבצרה לבגדד זה 700 ק"מ. לשלוח משהו בים זה מהיר יותר מאשר הובלה יבשתית פנימית.
"יש ל-DP נוכחות ב-60 מדינות, 85 מסופים בעולם, אנחנו הגדולים ביותר בהודו, בקנדה ואוסטרליה. בשנים האחרונות השקענו מיליארדים בלוגיסטיקה, מערכות ופתרונות. המטרה שלנו היא לא רק לקבל בנמל אוניות, אלא גם לשפר את שרשרת האספקה. אנחנו יכולים להמשיך מחיפה או אשדוד לבגדד. באילת גם יש הזדמנויות מעניינות. דובאי-אתיופיה-אילת ומשם לאירופה, זה מסלול הרבה יותר קצר מאשר 'המשולש' שהיו עושים עד היום.
"העצה שלי - דובאי זה אנשי עסקים אבל תתאימו את עצמכם. לפני שתדברו לאיש עסקים תמצאו מישהו מתאים. אני כמי שעוסק בנמלים לא אעסוק בחקלאות, אני אשמח לשמוע אבל אין לי מה להרוויח מכך. תמצאו מישהו בתחום הנכון, באותו עסק שמתאים לכם, תעשו שיעורי בית. תראו לי עסק שמעניין אותי כסוחר, אל תבזבזו זמן בפנייה לכולם. יש מי שמתאים לטכנולוגיה אבל הסוחרים לא מתאימים לזה. יש אנשים שמתאכזבים - יש לי טכנולוגיה מדהימה, אבל לאיש העסקים הדובאי זה לא מעניין אם זה לא התחום שלו. תהיו סלקטיביים. אם אתם סטארט-אפ לכו לקרנות שמשקיעות בטכנולוגיה, אל תלכו לסוחר. הם מתעניינים בסחורה קיימת, אני מאחל לכם הצלחה, אנחנו נתמוך בכם, אנו מאוד נרגשים לקראת שיתוף פעולה עתידי".