היום (רביעי) מציינים ברחבי העולם וגם בישראל את יום המאבק הבין-לאומי באלימות נגד נשים: לאחר שורת מיצגים ברחבי הארץ אתמול שנועדו להעלות את המודעות לנושא, הבוקר התקיים בכנסת דיון מיוחד בוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי. בדיון דנו חברי הוועדה במעקב אחר ביצוע תקציבי של התכנית למניעת אלימות במשפחה ובייעול הטיפול לצמצום האלימות במשפחה.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות

בין הצעדים שאושרו: מניעת פיטורים של אישה ששוהה במקלט לנשים מוכות, חובת טיפול בגברים אלימים וכן שלילת אפוטרופסות מרוצח.

לרגל היום הזה, באתר משרד הרווחה ריכזו עבור נשים שסובלות מאלימות את כל המידע שהן צריכות. לאלימות פנים רבות ומגוונות, שעלולה להתפרץ בכל משפחה והיא תופעה קשה ומסוכנת יש לטפל בה. אם אתם מזהים מישהי שנמצאת במצוקה, תפנו אותה למידע הבא:

אחת האפשרויות לטיפול היא פנייה למרכזים למניעה ולטיפול באלימות במשפחה שמפעיל משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. המרכזים האלה פועלים בקהילה ומופעלים על ידי מומחים בתחום שיכולים לעזור לכם בשעת חירום וגם בליווי המשפחה במטרה לעצור את ההתנהלות האלימה.

גבר מנחם אישה (צילום: רועי ברקוביץ')
ניתן לפנות לסיוע גם במוקד 118. אילוסטרציה | צילום: רועי ברקוביץ'

אפשר לבקש עזרה מרחוק, גם בהודעת טקסט

המרכזים האלה שעוסקים באבחון, הערכת מסוכנות, בניית דרכי הגנה, טיפול ושיקום למשפחות במעגל האלימות, פונים הן לנפגעים והן לפוגעים. בנוסף, ניתן לפנות בכל שעה למוקד 118 ולקו השקט שבו ניתן להתכתב עם עובדת סוציאלית במוקד בהודעת טקסט במספר 055-700012.

בנוסף, ניתן להתקשר גם למוקדי החירום הרלוונטיים:
מוקד החירום של משרד הרווחה (סיוע בכל השפות) – 118
מוקד חירום שקט בסמסים של משרד הרווחה – 055-7000128
קו של נעמת פועל 24/7 ומאוייש בעוסי"ת מומחית –9201*
עמותת ל.א ואונלייף (סיוע בכל השפות) – 6724*
עמותת בת מלך – 1-800-292333
קו לגברים במעגל האלימות (ויצו) – 1-800-393904
קו חירום לנשים ערביות – 04-6566813
נשים ערביות במרכז (נעם) – 08-9965008

למי שלא בטוח/ה אם הוא/היא בעצמם או מישהו קרוב להם נמצאים במעגל האלימות ולא מעוניינים להתקשר או לשלוח הודעת טקסט, ניתן למלא באתר של משרד הרווחה שאלון אבחון עצמי שבו תוכלו לגלות את סימני האזהרה לזיהוי אלימות במשפחה.

עזיבה של הבית למקלט בעקבות אלימות במשפחה ובהמשך גם לדירת מעבר ולחיים עצמאיים, אינה פשוטה ומהווה שינוי משמעותי בחיים. כדי לסייע בתהליך הזה, פועלים גורמים ממשלתיים שונים במגוון דרכים: סיוע חומרי מיידי לנפגעות ולנפגעי אלימות במשפחה; מענק הסתגלות לנשים ששהו במקלט לנפגעות אלימות; הבטחת הכנסה לנשים השוהות במקלט; סיוע בשכר דירה לנשים נפגעות אלימות; דיני עבודה במקרים של נפגעות אלימות במשפחה; סיוע משפטי בנושא אלימות במשפחה.

המידע המלא על הסיוע והזכויות נמצא באתר משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים.