מליאת הכנסת אישרה הערב (יום שני) בקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתקן את חוק הגנת הצרכן, ולהקים מאגר מספרי טלפון של צרכנים שייאסר להתקשר אליהם לבצע שיחות שיווק מרחוק. מדובר בהצעת חוק הגנת הצרכן (תיקון מס 61), תשפ"א-2020, המכונה "אל תתקשרו אלי".
במסגרת החוק יוקם מאגר הכולל מספרי טלפון של צרכנים המעוניינים להגביל שיחות טלפון שיווקיות אליהם מאת עוסקים. צרכן יהיה רשאי לבקש לרשום מספר טלפון במאגר, לשנותו או להסירו בכל עת. כמו כן, נקבע כי שר הכלכלה והתעשייה יקבע הוראות בנוגע להקמת המאגר ולניהולו, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת.
2 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לפי הצעת החוק, עוסק או מי מטעמו לא יפנו לצרכן הרשום במאגר בפנייה שיווקית בשיחת טלפון, אלא בחריגים - מקרים, נסיבות וסוגי עסקאות המפורטים בהצעת החוק - אותם מוצע להסמיך את השר לשנות, באישור ועדת הכלכלה של הכנסת. חריגים אלה יחולו, למשל, במקרים שבהם צרכן ביקש מעוסק לחזור אליו בשיחה או נתן לעוסק הסכמה לקבל ממנו פניות שיווקיות; כשמדובר בעוסק הקשור לצרכן בעסקה מתמשכת הפונה לצרכן בתקופת העסקה ולגבי העסקה, והכל בתנאים הקבועים בהצעת החוק.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "תיקון מס' 40 לחוק התקשורת המוכר כ'חוק הספאם', צמצם את יכולתם של גופים שונים להטריד את האזרח באמצעות 'שיחות ספאם'. כאשר אדם מקבל שיחת ספאם יש ביכולתו לבקש שיסירו אותו מרשימת התפוצה, אולם הדבר לא מטפל בשורש הבעיה מכיוון שמספר הטלפון נשמר במאגר המידע של החברה וקרוב לוודאי שייסחר בעתיד, מה גם שחברות שונות לא מכבדות את בקשתו של אותו אדם ויש קושי גדול יותר להוכיח את קבלתה של שיחת הטלפון ואת בקשתו של הצרכן להסירו מרשימת התפוצה, וזאת בשונה ממסורנים. כך, אותו אדם ימשיך להיות מוטרד על ידי גופים שיווקיים שוב ושוב.
"בישראל התפתחה פרקטיקה של שיווק אגרסיבי באמצעות שיחות שיווק טלפוניות ועשיית עסקאות בסכומים גבוהים המגיעים לכדי עשרות ומאות אלפי שקלים חדשים. תופעה זו בולטת במיוחד מול אוכלוסיות חלשות, כגון קשישים ועולים חדשים. מטרתה של הצעת חוק זו היא להבטיח כי גופים שונים לא יוכלו להטריד את הצרכן בישראל באמצעות שיחות טלפוניות פרסומיות".
2 צפייה בגלריה
ח"כ מירב כהן
ח"כ מירב כהן
השרה לשוויון חברתי מירב כהן
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מדובר בהצעה ממשלתית אותה יזמה השרה לשוויון חברתי מירב כהן, ובהצעה פרטית שמוזגה אליה של חברי הכנסת משה גפני ויעקב אשר, אותה יזם ח"כ אורי מקלב, ששמו הוסר מהצעת החוק לאחר שהתמנה לסגן שר התחבורה. בקריאה שלישית תמכו בהצעה 52 חברי כנסת ללא מתנגדים.
השרה לשוויון חברתי כהן מסרה: "הצעת חוק זו היא סגירת מעגל אישית עבורי, ובמידה לא מבוטלת היא מסמלת את הסיבה שבגללה נכנסתי לפוליטיקה. לפני כשנתיים וחצי קיבלנו החלטה לנהל מלחמת חורמה בתעשיית עושק הקשישים והמאבק הזה עיצב במידה רבה את מי שאני היום. הצעת החוק הזו הינה הראשונה מבין 10 תיקוני חקיקה שאני מקדמת עם שותפים יקרים בממשלה ובכנסת ובראשם של הכלכלה עמיר פרץ. מדובר ברפורמה כוללת שתייצר מהפכה של ממש ביחסים שבין צרכנים חלשים לבין חברות שלא מתביישות לנצל את חולשתם וכולי תקווה שכנסת זו תספיק לחוקק את תשעת התיקונים הנוספים".