מטורף: עיר העתיד הסעודית שבה ביקר נתניהו

מערכות החינוך והבריאות בה יהיו מהטובות בעולם • יוקם בתוכה פארק עם רובו-דינוזאורים וירח מלאכותי • זו העיר שנתניהו נפגש בה עם בן סלמאן

בגודל של בלגיה. העיר ניאום // אילוסטרציה: METenders // בגודל של בלגיה. העיר ניאום

כשפורסם כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקר אתמול (ראשון) בסעודיה כדי להיפגש עם יורש העצר בן סלמאן, פורסם גם כי הוא ביקר בעיר החוף הסעודית ניאום. לא רבים מכירים את העיר הזו, אבל ניתן להגיד עליה שהיא אחת הערים המסקרנות בעולם, שהוקמה במסגרת פרויקט שאפתני של בן סלמאן.

השלב הראשון של התוכנית אמור להיות מוכן בתוך כחמש שנים, ולהפוך אותה לאחד ממוקדי הכלכלה המובילים בעולם. היא גם לא אמורה להיות תלויה בנפט. בניאום אמורים להתמקד בעיקר בפיתוחים טכנולוגיים וכלכליים בינלאומיים, בתיירות, בחקלאות ובפרויקטים שאפתניים אחרים בשלל תחומים.

בנייתה של העיר, שגודלה יהיה כגודלה של בלגיה, אמורה להסתיים בשנת 2030, ועלותה עומדת על לא פחות מכ-500 מיליארד דולר. שמה של ניאום הוא שילוב של המילים חדש ביוונית (Neo) ועתיד בערבית (مستقبل), ומזג האוויר הנוח שבה והקרבה לגבול הסעודי עם מצרים וירדן עשויים לפתוח את המדינות השכנות האחרות ללא מעט אפשרויות. העובדה שהיא נמצאת במרחק של כשעה מאילת עשויה להביא לכך שגם הישראלים ייהנו מהעיר העתידנית הזו, אם אכן ייחתם הסכם נורמליזציה בין סעודיה לישראל.

בגודל של בלגיה. העיר ניאום // אילוסטרציה: METenders
בגודל של בלגיה. העיר ניאום // אילוסטרציה: METenders

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח בעבר כי לסעודים יש שאיפות גבוהות במיוחד לגבי העיר. מערכת החינוך בה אמורה להיות מהטובות בעולם (והמורים בכלל ילמדו מרחוק באמצעות הולוגרמות), אחד האיים שבה צפוי לכלול דינוזאורים רובוטיים ממש כמו ב"פארק היורה" (רק צריך לקוות שבמציאות זה יסתיים טוב) והעיר אמורה להיות מוארת על ידי ירח מלאכותי עצום. אם זה לא מספיק, התכנון הוא שבעתיד לא ייסעו בה בכלל ברכבים – אלא במעין רכבים מעופפים (ממש כמו בסרטים), והצפי הוא שיהיו בה יותר מסעדות בעלות כוכבי מישלן מאשר בכל עיר אחרת בעולם. "לעתיד יש בית חדש", נכתב באתר של העיר.

לפי פרסומים בתקשורת הזרה, מערכת המשפט והמסים בעיר תהיה נפרדת מזו בסעודיה. מערכות האנרגיה בה אמורות להתבסס על מערכות סולריות וטחנות רוח, מערכות הבריאות צפויות להיות מהמתקדמות בעולם וצפויים בה שיתופי פעולה בינלאומיים מכל מדינות העולם. העובדה שהיא נמצאת במרחק טיסה קצרה מיעדים במזרח, באירופה ובמזרח התיכון הופכת את המיקום האטרקטיבי שלה למסקרן במיוחד עבור תיירים, משקיעים ואנשי עסקים.

רכבים מעופפים ודינו-רובוטים. העיר ניאום // אילוסטרציה: מתוך האתר neom.com
רכבים מעופפים ודינו-רובוטים. העיר ניאום // אילוסטרציה: מתוך האתר neom.com

למרות שהכל נראה טוב ויפה, עם עיר שעשויה להביא לשינוי מהותי של הסובבים אותה, היא נמצאת במחלוקת גדולה מכיוון שכחלק מבניית ניאום, השלטונות הסעודיים מתכננים לפנות כ-20 אלף מבני שבט אל-חוויטאת, שמתגוררים בסעודיה כבר דורות רבים, עוד לפני שהמדינה הוקמה ב-1932. הם עדיין לא יודעים לאן יפונו אם אכן הם יגורשו מהמקום.

"עבור בני השבט, ניאום נבנית על הדם והעצמות שלנו", אמר אליה חאייל אבוטיאח אל-חוויטאת, בן השבט המתגורר בלונדון שבבריטניה. "זה בהחלט לא עבור האנשים שמתגוררים שם כעת! זו עיר שמוקמת עבור תיירים, עבור אנשים עם כסף – ולא עבור האנשים שגרים שם במקור".

"בונים על הדם שלנו". השטח בו נבנית ניאום // צילום: מתוך האתר neom.com
"בונים על הדם שלנו". השטח בו נבנית ניאום // צילום: מתוך האתר neom.com

למרות דבריו, אלי שיהאבי, חבר בוועדת הייעוץ של ניאום, אמר ל"גרדיאן" כי כל המפונים יקבלו פיצוי הולם על העברתם. "בסעודיה נוהגים להסכים לקבל את הפיצוי מכיוון שלממשלה יש מסורת של פיצויים נדיבים מאוד", אמר. הוא הוסיף כי הוא אינו יודע כמה מבני השבט ומתי צפויים להתפנות מהאזור.

"אנו מצפים שיהיו בעיות מסוימות, במיוחד מכיוון שמדובר בשטח גדול מאוד. זה בלתי נמנע שיהיו פינויים שיבוצעו בכוח", אמר ג'יימס סוזאנו, חבר בארגון לזכויות אדם סעודי-אירופי. "כשסעודיה עשתה זאת בעבר, זה בוצע תוך כדי הפרת זכויות אדם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר