חוזרים ללימודים: הבוקר ישובו מאות אלפי תלמידי כיתות ה'-ו' ללימודים, ולאחר ישיבת קבינט הקורונה אתמול (שני), גם רוב תלמידי ישראל יכולים סוף-סוף להכין את הילקוטים. בתום דיון ארוך, הוחלט בקבינט כי מערכת החינוך תיפתח בערים שבהן התחלואה נמוכה, וצבען ירוק או צהוב. המתווה שהציג שר החינוך יואב גלנט אושר במלואו, על פיו באותן רשויות תלמידי התיכונים יחזרו ללימודים ביום ראשון הקרוב, ובשבוע לאחר מכן יצטרפו אליהם תלמידי חטיבות הביניים. כחלק בלתי נפרד מהמתווה לחזרתה של מערכת החינוך, מספר הבדיקות לאנשי צוות ולתלמידים יעלה משמעותית, בהתאם לדרישת שר החינוך.

המצגת המלאה שהוצגה בפני השרים בדיון בקבינט הקורונה  

חזרה כמעט מלאה ללימודים

לאחר סיום הדיונים וקבלת ההחלטה, בירך שר החינוך על פתיחת מערכת החינוך בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו: "תלמידות ותלמידים יקרים - בשעה טובה כולכם חוזרים לבית הספר - ללימודים, למורים ולחברים. בתום דיון ממושך, שרי הקבינט אימצו את התוכנית שגיבש משרד החינוך יחד עם צוות המומחים לפתיחת כל בתי הספר החל מיום ראשון הקרוב. ב-29.11 יחזרו לבתי הספר תלמידי התיכונים ושבוע לאחר מכן, ב-6.12, יצטרפו אליהם תלמידי חטיבות הביניים".

"המנהלים והמורים ערוכים לפתיחת מוסדות החינוך השונים, ויחד עם גורמי הבריאות נגדיל את היקף הבדיקות לתלמידים ולצוותי ההוראה, כדי לשמור על בריאותם. תודה לראש הממשלה ולשרי הקבינט על התמיכה. לכם, התלמידים היקרים לנו מכל, נותר רק להכין את הילקוט".

לפי המתווה שאושר, תלמידי החטיבה והתיכון ילמדו בחצאי כיתות ויבצעו למידה משולבת הן מהבית והן מבית הספר עצמו. כיתות ז'-י"ב ילמדו לפחות יומיים בשבוע בבתי הספר, וכיתות ה'-ו' ילמדו 3 פעמים בשבוע בבתי הספר. נזכיר כי ג'-ד' לומדים 5 ימים בשבוע בקפסולות שונות, וכיתות א'-ב' לומדים בכיתות מלאות 5 ימים בשבוע.

מתווה החזרה ללימודים שהוצג לשרים:

 
 
 

תלמידות ותלמידים יקרים - בשעה טובה כולכם חוזרים לבית הספר - ללימודים, למורים ולחברים. בתום דיון ממושך, שרי הקבינט...

Posted by ‎יואב גלנט - Yoav Gallant‎ on Monday, November 23, 2020
 
קודם לקבלת ההחלטה על פתיחת מערכת החינוך, אמר השר גלנט לשרים: "יש לנו בתקופה האחרונה 250 חולים מתוך חצי מיליון תלמידים. מצב התחלואה בקרב תלמידים במגזר החרדי - 13%, שהוא חצי ממספרם באוכלוסייה. התחלואה של התלמידים במגזר הכללי 28%, והכי גבוה במגזר הערבי - 56%. כ-60% מהחולים במערכת החינוך מהמגזר הערבי".
 
באמצע ישיבת הקבינט העלה נתניהו לשיחה נפרדת את דרעי. על הקו עלה גם שר הבריאות אדלשטייין. בשיחה בין שלושתם, דרעי לחץ לפתוח את מערכת החינוך כל בכיתות ז'-י', לפי המתווה של שר הבריאות. לאחר שחזרו לישיבה הכללית הושגה ההסכמה לאשר את המהלך.
 
דרעי אמר אמש: "אני מברך על עמדת שר הבריאות שתומך בפתיחת מערכת החינוך. כואב לי מאד מצב הפריפריה והשכבות החלשות ששם אין משאבים ועזרה לתלמידים מחוץ לכותלי בית ספר. אין גורמים מחוץ לבתי הספר שיכולים לעזור לתלמידים בפריפריה. ולכן, מבחינת הערכים שלי, הנושא החינוכי קודם לכל דבר. נכון שאם אין קמח תורה וחייבים איזונים, אבל מערכת החינוך היא החשובה ביותר. בעניין הזה אין קואליציה ואין אופאזיציה, הנזק לילדים גדול מאד ועלול אצל חלק להיות לא הפיך, בעיקר בשכבות החלשות".
 
קורונה בבתי ספר, כיתה, לימודים (צילום: יוסי זלינגר לפלאש 90, פלאש/90 )
בקרוב: התיכונים וחטיבות הביניים חוזרים ללימודים | צילום: יוסי זלינגר לפלאש 90, פלאש/90
 
ריאיון עם שר החינוך יואב גלנט (צילום: N12)
גלנט מברך: "רק להכין ילקוט" | צילום: N12

  

במקביל להחלטה על פתיחת מערכת החינוך, במספר יישובים יחל פיילוט חדש שבמסגרתו יעשו בדיקות קורונה לכל התלמידים ולכל המורים פעם בשבוע. הבדיקות יתבצעו בבתי הספר ויהיו במתכונת וולונטארית, מתוך תקווה שתהיה נכונות גבוהה להיבדק. התוכנית אמורה להתחיל בימים הקרובים אך רשימת היישובים עדיין לא נסגרה. 

אושר פיילוט הקניונים והשווקים

בהודעה שיצאה מטעם רה"מ נתניהו, נמסר כי אמש הוחלט גם על פיילוט קניונים ושווקים. במסגרת ההצעה, ייפתחו ככל הנראה ברביעי הקרוב 15 קניונים ברחבי הארץ ל-10 ימים עם הגבלות נוקשות. זה כמובן אתגר לקראת הבלאק פריידי. בכפוף לממצאי הפיילוט, שיסתיים ב-6.12, ולתמונת מצב התחלואה הכללית, ייקבע מועד הפתיחה של הקניונים.

שר האוצר כ"ץ הודיע כבר במהלך הלילה על אישור המהלך: "קבינט הקורונה אישר הלילה את היציאה לדרך של הפיילוט לקראת פתיחת הקניונים. מחר יאושרו התקנות ומחרתיים יצא לדרך הפיילוט לפתיחת 15 קניונים למשך 7 ימים לקראת פתיחתם של כלל הקניונים בישראל".

במהלך הדיון אמש, התקיים דיון בין המשנה ליועמ"ש רז נזרי לראש הממשלה בשאלה איך בוחרים אילו קניונים ייפתחו. ראש הממשלה אמר כי הוא תומך בתחילת הפיילוט בקניונים, אולם השרה מירי רגב התעקשה להחיל אותו גם על שני שווקים פתוחים.

 

בהמשך, פרץ עימות קולני בין השרה מירי רגב לעמיר פרץ על ביצוע הפיילוט בשווקים. רגב: "לא יכול להיות שבגלל שלקניונים יש לובי חזק הם מקבלים 15 פיילוטים והשווקים לא. זאת למרות שרה"מ הנחה שבוע שעבר בהמשך לבקשתי לקיים פיילוט בשווקים. אתם לא מבצעים זאת. סוכם שהשווקים ייפתחו עם חנויות הרחוב, וזה לא נעשה. השווקים עובדים במקום פתוח והקניונים מטבעם הם סגורים". 

מתווה פיילוט הקניונים שהוצג לשרים: 

 

"הפיילוט צריך להיות במהירות והקניונים צריכים לחזור לעבוד", הוסיף כ"ץ בישיבה. "אין קשר בין מערכת החינוך לבין המסחר. אני מבקש לפתוח את המסחר. פיילוט גם בשווקים כדאי לפתוח. אם הדברים האלה נפתחים, המשק הישראלי מרביתו באמת עובד, ויש לכם אורך נשימה. הסיוע שניתן הוא סיוע נרחב לכולם אבל זה לא תחליף לפתיחה, להפעלת המשק".

במהלך הדיון קבינט הקורונה אישר פה אחד את תקנות התחבורה העדכניות, בהתאם לעמדות המקצועיות של משרדי התחבורה, הבריאות והמל״ל להגדלת אחוזי התפוסה באוטובוסים ל-75%. התקנות ייכנסו לתוקף בתוך יממה ויובאו לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת.

יישומון "מגן 2": חובה?

במהלך הדיון עלתה האפשרות לנסות "לחייב" התקנה של היישומון "מגן 2". אבי ניסנקורן שר המשפטים היה היחיד שהתנגד, והיועמ"ש מנדלבליט טען כי אף דמוקרטיה מערבית לא מחייבת התקנה מסוג זה אלא ממליצה - ומעודדת התנדבות. משרד האוצר מצידו טען כי האפליקציה לא מספיק אמינה, ולכן הרבה ייכנסו לבידוד ללא סיבה. גם משרד הבריאות אמר כי הוא מסתייג בגלל אמינות האפליקציה. בסופו של דבר הוחלט בקבינט להכריע בנושא רק לאחר השלמת העבודה על ההיבטים המשפטיים בנושא.

קניונים (צילום: אתר רשמי)
מתווה לפתיחת הקניונים - טרם אושר | צילום: אתר רשמי

גנץ ונתניהו: נקודת רתיחה
 

במהלך הדיון התגלע ויכוח בין גנץ לנתניהו, כאשר שר הביטחון זעם על אי ההחלטיות. "ישבנו במשך שלוש שעות", אמר גנץ. "שמענו סקירות של משרד החינוך, הבריאות וחלק מהשרים. פתאום אנחנו מורידים את ההצעות. לא כל דיון צריך להימשך שעות". נתניהו ענה לו בתגובה: "עכשיו דנים על ההמשך, כנראה שלא שמת לב".
 
בשלב זה גנץ הרים את קולו: "בשביל מה אנחנו יושבים 3 שעות, אם החלטת להוריד נושאים שהחלטנו לקבל עליהם החלטות? ראש הממשלה, הדיון הזה לא יגיע לשום מקום. נשמע פיילוטים, נשמע את המומחים, נשב עוד שלוש שעות ולא נקבל שום החלטה. סתם יושבים ולא מחליטים כלום. יש כאן איפה ואיפה - מגזר אחד שהחליט בניגוד לחוק ללמוד, ויתר החברה שנשארה בבית". נתניהו השיב: "את ההחלטות נקבל בגמר הדיון".
 
אפליקציית המגן (צילום: משרד הבריאות)
אפליקציית "מגן" | צילום: משרד הבריאות
 
"ראש הממשלה", פנה אליו גנץ בהמשך, "אני רוצה לשקף לך את המציאות הכואבת. יש מגזר שהחליט שהולך ללמוד. לא הקשיב והחליט לעשות מה שהוא רוצה לעשות. יש מגזר שמחכה. בא שר החינוך שעשה מתווה מבוקר עם רמזור, בחינוך ובערים. חייבים לשחרר את המערכת הזו. יש פה איפה ואיפה".
 

ההגבלות בחנוכה:

מלבד החינוך, נושא מרכזי שמעסיק את הישראלים בימים אלו הוא תקופת החנוכה. הצפי להגבלות חמורות בחג עלה כבר לפני זמן רב, אך כעת ההכרעות מגיעות לרמה המעשית. השבוע צפוי הפרויקטור נחמן אש לקיים דיון עם צוות יועציו במגן ישראל בנוגע למדיניות בחג. המטרה היא להתחיל לקבל החלטות כבר בשבוע הקרוב, ולא להשאיר גם את החג הזה לרגע האחרון.

לקראת הדיונים, בכירים במשרד הבריאות מעבירים מסר מרגיע: אם מצב התחלואה יישאר כמו שהוא - לא יצטרכו להטיל הגבלות נוספות מעבר להגבלות ההתקהלות הקיימות, כלומר 10 אנשים במקום סגור ו-20 במקום פתוח. אחת האפשרויות שכן מדברים עליה היא הגבלה של מפגשים בחג לשני תאים משפחתיים בלבד, אשר עולה בקנה אחד עם הגבלות ההתקהלות הקיימות.

בנימין נתניהו, בני גנץ, מליאת הכנסת (צילום: אורן בן חקון, פלאש/90 )
על סף רתיחה. גנץ ונתניהו, ארכיון | צילום: אורן בן חקון, פלאש/90

במקביל במגן ישראל החלו בהידברות עם המנהיגות הנוצרית לקראת חג המולד, במטרה לקבוע נהלים מול הרשויות המקומיות. בנוסף נשקלת אפשרות למנוע כליל הגעה של ערבים נוצרים לבית לחם כדי למנוע שם התקהלות בחג.

לעדכונים נוספים ושליחת הסיפורים שלכם - היכנסו לעמוד הפייסבוק של החדשות