המתווה לפיילוט ניסיוני לפתיחת קניונים אחדים טרם אושר בקבינט הקורונה, שאמור להתכנס היום (שני). אך ברקע הפתיחה של קניוני עופר של מליסרון בניגוד להנחיות, בקניונים הגדולים פועלים להכלל בפיילוט, שבשלב זה נראה שיכלול קניונים מקבוצת מליסרון ועזריאלי בלבד.
הנהלת קניון הזהב בראשון לציון פנתה לראש הממשלה בדרישה לכלול את קניון הזהב כחלק מהפיילוט לפתיחת הקניונים. "אין כל נימוק מתקבל על הדעת למנוע מתושבי ראשון לציון, אשר מוכרזת כעיר ירוקה, את היכולת לרכוש מוצרים ולקבל שירותים בתוך קניון הזהב, כפי שיתאפשר במסגרת הפיילוט לתושבים באזורים אחרים בישראל", נכתב.
2 צפייה בגלריה
קניון הזהב
קניון הזהב
קניון הזהב בראשון לציון
(צילום: יח"צ)
בפנייה שנשלחה לראש הממשלה, בנימין נתניהו; ראש הממשלה החליפי, בני גנץ; שר הבריאות, יולי אדלשטיין; מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי; ולוועדת השרים לעניין התמודדות עם משבר הקורונה והשלכותיו, צויין כי "הקניון כולל מגוון עסקים רב שמספקים שירותים חיוניים ועונים על צרכיה של אוכלוסייה רבה ומגוונת באזור ראשון לציון והסביבה. בנוסף, הקניון מספק פרנסה לאלפי עובדים ומפעילי העסקים בקניון ובני משפחותיהם".
"קניון הזהב עונה על כל דרישות 'התו הסגול' והרשויות המוסמכות בכל הנוגע לשמירת בריאות הציבור ולהתנהלות העסקים והצרכנים בקניון בתקופת הקורונה, ומתחייב לעמוד בכל התנאים והכללים של משרד הבריאות ושל קבינט הקורונה", נכתב.
לטענת הנהלת הקניון, "בקניון מספר כניסות רב, בקרה על כמות הנכנסים הכוללת וגם שטחי הציבור שלו מבוקרים (שלא כברחוב). הפעלתו של קניון הזהב תבטל את הצורך של תושבי ראשון לציון (עיר ירוקה) להתנייד למקומות אחרים בארץ, תביא להפחתת צפיפות הקונים בכלל חנויות הרחוב ובמרכזי הקניות אשר פעילותם הותרה".
כזכור, בסוף השבוע החליטו קניוני עזריאלי ומליסרון לפתוח בניגוד לחוק את קניוני מתווה הפיילוט, על אף שלא אושר עדיין. לאחר הפתיחה, שלא נחלה הצלחה מבחינת כמות המבקרים, חברת עזריאלי החליטה לא לשוב ולפתוח את קניוניה עד לאישור, ואילו מליסרון ממשיכה גם היום בהפעלת הקניונים.

"מפסידים לקוחות כי הם הולכים למקומות אחרים"

במקביל, קניוני עופר המשיכו לפתוח הבוקר, בניגוד להנחיות. "המשטרה הגיעה ונתנה מספר אזהרות, אבל אני לא רואה שום סיבה לא לתת לנו לפתוח". אמר הבוקר רוני גנטמן, בעל עסק בקניון עופר שבקריון, בריאיון לאולפן ynet.
2 צפייה בגלריה
קניון עופר ברחובות נפתח בצל הקורונה
קניון עופר ברחובות נפתח בצל הקורונה
קניון עופר ברחובות, בצל הקורונה
(צילום: רועי עידן)
"הקניונים משקיעים עשרות אלפי שקלים, מביאים עשרות אנשים ששומרים על כל מה שקורה בקניון, נקודות עם אלכוג'ל, בדיקות חום, פקחים בכל מטר שמוודאים שכולם עם מסיכות. אף חנות או רשת בארץ לא משקיעה ככה", אומר גנטמן, אשר הוציא את כל עשרים העובדים שלו לחל"ת.
אתה תעמוד בקנס של 5,000 שקל? "לצערי לא, זה יהיה מאוד מאוד קשה. אני משתדל לא לחרוג מהנהלים, אני לא פותח, לא נותן לאנשים להיכנס, אבל אני כן רוצה לסמן שאנחנו חייבים לפתוח. אני פונה בשם כל הסוחרים לבקש לתת לנו לעבוד ולפרנס את העובדים שלנו. אנשים מתקשרים כל הזמן והם רוצים לבוא, לקוחות ותיקים שלנו הולכים למקומות אחרים ואנחנו מפסידים אותם. אני בקריון מעל ל-20 שנה ויש לנו קהל לקוחות ענק והם פשוט בורחים לנו", הוא מספר.